Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34
  1. #1
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295

    Inbrott inatt - men hur kom dom in...?

    Har visst en dålig bilvecka, igår sprack min 4 veckor gamla vindruta efter ett stenskott.
    När jag starta bilen i morse tyckte jag det lät lite mkt utifrån - ser då att rutan är nere ca 1 cm, även de andra tre rutorna är nere exakt lika 1cm.
    Hmmmm....jaja skumt tänker jag, men var är mina+sambons solglasögon???

    Kollar runt i bilen, även de flesta parkeringsmynten är borta - har alltså haft inbrott i bilen. Inget annat saknas dock, kom lindrigt undan.

    Bilen var låst & larmad(orginal larm) igår, har inte tappat några nycklar.
    Ingen som helst åverkan på dörrar/fönster/lås etc. syns ingenting.

    Hur sjutton tog dom sig in? Nån som varit med om liknande?
    Detta med rutorna tyder på att tändningen varit på eller hur?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Vad för cykelmodell pratar vi om till att börja med??

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    sorry, Passat Variant -01 handlar det om

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael A
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av Mulder-_- Visa inlägg
    Har visst en dålig bilvecka, igår sprack min 4 veckor gamla vindruta efter ett stenskott.
    När jag starta bilen i morse tyckte jag det lät lite mkt utifrån - ser då att rutan är nere ca 1 cm, även de andra tre rutorna är nere exakt lika 1cm.
    Hmmmm....jaja skumt tänker jag, men var är mina+sambons solglasögon???

    Kollar runt i bilen, även de flesta parkeringsmynten är borta - har alltså haft inbrott i bilen. Inget annat saknas dock, kom lindrigt undan.

    Bilen var låst & larmad(orginal larm) igår, har inte tappat några nycklar.
    Ingen som helst åverkan på dörrar/fönster/lås etc. syns ingenting.

    Hur sjutton tog dom sig in? Nån som varit med om liknande?
    Detta med rutorna tyder på att tändningen varit på eller hur?
    Det kan inte vara så att din sambo lånat bilen och använt/tagit mynten och även solglasögonen?

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av JettaGTS Visa inlägg
    Det kan inte vara så att din sambo lånat bilen och använt/tagit mynten och även solglasögonen?
    Nepp, ringde faktiskt och kollade det där med solglasögonen.
    Var väl runt 100 spänn eller mer under armstödet, mkt 10or & 5or
    Har inte parkerat dyrt på lääänge.

    Även andra "små" detaljer styrker detta,
    t.ex.
    *facket över cigguttaget framför vxl-spaken ALLTID öppen, inte imorse
    *mob-laddare i dörren, ihoprullad när ej används, nu som ett långt snöre ner på golvet.

    Förrsten körde jag bilen sist kvällen innan, isåfall har jag väl gjort detta i sömnen :/

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Alla rutor nere tyder på att någon pillat i låset och kört ner rutorna , sedan kört upp dom igen.....förmodligen utifrån.

    Jag själv har programmerat bort den funktionen på mitt komfortsystem för att slippa sådanna obehagliga överaskningar. (Görs på VAG alt med VAG-COM)
    Har varit med om kundbilar där buset låst upp bilen , rensat den och sedan låst den igen utan större yttre åverkan.
    Gäller bara att har rätt "verktygslåda med hårdvara".

    Finns 2 bot.

    1.Bygg bort samtliga låscylindrar.

    2.Programera bort ventilations funtkionen ur komfortsystemet. (Att rutorna kan styras via låscylindern).

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Aha, mkt intressant.

    Låter som att det får bli alt.2 som tillägg vid servicen i augusti.
    Tack för hjälpen Henrik!!

    Tips till alla andra - lämna INGET av värde kvar i bilen!
    Det har jag inte gjort sedan inbrotten i min golf 2 då mkt blev stulet...

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jag har sällan något i handsfacket, står jag sen parkerad så öppnar jag facket och tjuven ser att det är tomt och förhóppningsvis väljer en annan bil.

  9. #9
    Finn
    Gäst
    Orginallarmet (om man nu kan kalla d för larm) avaktiveras när man låser upp me nyckeln. Inte speciellt svåra att bryta upp heller.

  10. #10
    jetta_GT
    Gäst

    vad jobbigt !!!

    att hålla på så där
    tar aldrig ur nyckeln ur tändningslåset på nån av mina bilar ,, än mindre låser dom..

  11. #11
    Ronny
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jetta_GT Visa inlägg
    att hålla på så där
    tar aldrig ur nyckeln ur tändningslåset på nån av mina bilar ,, än mindre låser dom..

    ort: sundsvall

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Kopplas larmet ur även om man kopplar bort Ventillations funktionen i styrdonet? Alltså nu kopplas det ur när man låser upp med nyckel = idiotiskt
    Kan man ändra det i vagcom annars?

  13. #13
    T08R
    Gäst
    Det sitter inget larm i dessa bilar om man inte har kupésensorerna i taket (det är det lättast att kolla efter).
    Det som finns är startspärr.
    Vill man slippa att få låscylindrarna uppbrutna och saker snodda ur bilen så är det ett larm man behöver, tex Cargard T70C funkar mycket bra i Passat -01.

    Kolla med din nyckel till bilen i alla låscylindrar om dom funkar. Om någon inte funkar så vet du vart tjuven har gått in. Funkar alla så kan du pröva med att dra ut nyckel 2mm och då försöka vrida. Går det så är låscylindern paj och du vet vart dom har kommit in.

    Jag gissar på att en låscylinder är sönderbruten. Ibland syns det ingenting när man bara kollar på dom.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Jag har dock larm, Kan man enkelt testa också genom att gå in i bilen låsa och sen poppa upp huven!

  15. #15
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av T08R Visa inlägg
    Det sitter inget larm i dessa bilar om man inte har kupésensorerna i taket (det är det lättast att kolla efter).
    Det som finns är startspärr.
    Vill man slippa att få låscylindrarna uppbrutna och saker snodda ur bilen så är det ett larm man behöver, tex Cargard T70C funkar mycket bra i Passat -01.

    Kolla med din nyckel till bilen i alla låscylindrar om dom funkar. Om någon inte funkar så vet du vart tjuven har gått in. Funkar alla så kan du pröva med att dra ut nyckel 2mm och då försöka vrida. Går det så är låscylindern paj och du vet vart dom har kommit in.

    Jag gissar på att en låscylinder är sönderbruten. Ibland syns det ingenting när man bara kollar på dom.
    Har kollat lite mer på låset idag; T08R du har (tyvärr) helt rätt.
    Låset är kass, går att öppna med min cykelnyckel...

    Så då kanske det får bli alt.1 som Henrik skrev
    "Bygg bort samtliga låscylindrar"
    Om man då tar bort cylindern, litar på fjärrlåset alltid funkar, sätter dit plastlock lika som passagerarsidan - bör man inte "plugga" hålet på nått vis bakom locket??

    Nytt lås inkl. kodning 1050:- på VW, känns som det kan bli sönderbrytet lika fort igen - waste of money...

  16. #16
    Finn
    Gäst
    På passagerarsidan sitter det ett täcklock i någon sorts metall bakom plastkåpan. Den sitter där istället för låscylindern. Vet inte om den från passagerarsidan passar men jag tror inte d. Om inte annat så e d ju bara att beställa till en högerstyrd bil. Vet inte riktigt hur andra gjort.

  17. #17
    T08R
    Gäst
    Nu kommer jag inte ihåg om det är från passagerar sidan eller om man skulle ta det från vänster bakdörr men det går att montera så man inte har någon låscyl på vä framdörr. Jag gjorde det på min förra bil men kommer inte ihåg vad det va för delar jag använde... Tog sånt som jag hade liggandes.

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Samma kåpa + metall lock till alla dörrar.

    Min bil har jag byggt om : http://images.fotopic.net/ytmf7j.jpg

  19. #19
    Skier
    Gäst
    Hej som ni kanske läst så har jag blivit utsatt för samma sak, (nästan).
    Men de jag förvånas över är att ni skriver att ni ska använda samma täckkåpa som på passagerarsidan, men på min bil sitter det en låscylinder även i den dörren!?
    Har det att göra med hur många dörrar man har? När det är som för mig 5 dörrar.

  20. #20
    T08R
    Gäst
    Nej det har inte att göra med antalet dörrar utan det kom en brytning på det med någon årsmodell.

    Vet inte när dom tog bort cylindern på passagerar sidan men skulle gissa på -01 på Passat och -01 eller -02 på Golf.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin