Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 169
  1. #21
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    En bra idé kasnke kan vara att göra som på vr6 från fabrik, att limma splinesen i medbringaren så det inte kan glappa.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Lindholm
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    En bra idé kasnke kan vara att göra som på vr6 från fabrik, att limma splinesen i medbringaren så det inte kan glappa.
    loctite då eller??

  3. #23
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    nja, det var någon typ av epoxylim som va stenhårt så att det inte kunder röra sig öht i medbringaren, man var tvungen att banka ut knuten när den skulle demonteras.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    nja, det var någon typ av epoxylim som va stenhårt så att det inte kunder röra sig öht i medbringaren, man var tvungen att banka ut knuten när den skulle demonteras.
    Och det sitter så inni HE*V*TE.
    Man sabbar nästan knuten oftast om man ska ha loss den.

  5. #25
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    nejdå. en lägg bara en stor metallklump emellan så man inte bankar direkt på knuten så går det bra. mina är hela o fina ännu.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Hur menar du nu?

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    nja, det var någon typ av epoxylim som va stenhårt så att det inte kunder röra sig öht i medbringaren, man var tvungen att banka ut knuten när den skulle demonteras.

    Finns kalas fina verktyg som är till för att "pressa" ur drivaxel knutar...med en sånt går inget sönder=)

  8. #28
    T08R
    Gäst
    Även Volvo har haft problem med sina splines (S40/V50 tror jag det va). Där va problemet att vissa kunder fick missljud då splinesen inte va täta nog. Så Volvo tog fram något "klet" som man smörjer in splinesen med innan dom monteras och då försvinner oljudet/glappet.

    Kanske är lättare att få tag på Volvos medel i Sverige. Bör ju ha samma funktion. Fast man kanske ska höra med någon Volvo-mek om knutarna sitter '%/¤# när man ska montera bort dom nästa gång. Sitter dom inte fast lika hårt som VR6 medlet så kan det ju tom va bättre att använda.

    Sen när vi ändå pratar Volvo så kan jag passa på att tipsa om drivknutsfettet till XC90 då Volvo använder något som är superbra sen något år tillbaka då dom hade problem med knutarna på den tunga bilen innan bytet av fett. Vet att det finns flera som kör långlopp som använder det fettet i sina knutar.

    Så nu slipper jag svära mer om dom stora, tunga och törstiga svenska bojsänkena på detta forum. Tror inte jag har någon mer matnyttig info om det märket för VW åkare =)

  9. #29
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av T08R Visa inlägg
    Så nu slipper jag svära mer om dom stora, tunga och törstiga svenska bojsänkena på detta forum. Tror inte jag har någon mer matnyttig info om det märket för VW åkare =)
    Nä det sved i ögonen de här textraderna ;-D

    Trådskaparen har väl bara typ sex eller sju volvosar hemma, så nu får han vatten på sin kvarn om dess förträffliga delar. ;-) Brukar ju vara lätt att få tag på grejer i.a.f.

    Edit: Det är ju körning i morgon igen på Kinnekulle med bilen som tråden handlar om, så nu ska vi se om den sitter fast bättre drivaxeln.
    Senast redigerad av Barbapappa den 2008-07-30 klockan 23:11.

  10. #30
    tjipp
    Gäst
    japp återstår att se!

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Kan ju tillägga i gegg och klet delen av denna tråd att även VW lider av oljud från drivknutarnas splines.

    VW T5 (Transporter) har och "limmade" knutar(vissa)...detta medel finns att köpa över disk (kan inte Art.nr) och det är loctite som gör medlet...om nån var intresserad.=)

  12. #32
    tjipp
    Gäst
    Min drivaxel satt fast fint och höll!
    Frågan är bara hur bra den höll på en lupo!?

  13. #33
    GTI-nissen
    Gäst
    Limmade du och/eller plockade bort distanser?

    Jag har förresten funderat lite... Har man slappa motor-/växellådsfästen så rör sig ju motorn utåt av centrifugalkraften och ligger man då på gränsen med spelet så kanske detta gör att det bottnar trots distansborttagningar.

    Jag har väntat hela dagen på att få se bilder och fakta i målet kring Lupoförehavandena!!!

  14. #34
    tjipp
    Gäst
    Gjorde inget.. ny locktite på gängorna bara..

    (lupo föraren är på annan ort, återkommer säkert i kväll eller i morgon!)

  15. #35
    Barbapappa
    Gäst
    Lupoägaren är nu hemkommen från A-bombers, från himmelriket hem till en tråkig trasig garagebil. :-)

    Vill passa på att tacka alla insyltade för hjälp i torsdags!!!

    Drivknuten gick åt skogen när vi ('tjipp' och jag) var upp på Kullen och körde i torsdags, först lossnade muttern en del efter att bilen hade körts typ 13mil på banan, men rosten längst ut på gängorna höll väl den kvar eller nåt (ren tur)? Det som gjorde att jag märkte det var att bromsen gick ner mot golvet, in i depå rådgöra med 'tjipp' och skruva åt som han brukar göra på ettan, sen ut och testa. Jag körde några varv och kände på det och det kändes hur fint som helst, sen helt plötsligt så började bromsarna låta vänster fram och bromsen går i botten så fort man testar. ;-( Kom in till depån och stannade och kikade på vänster fram, hela muttern saknades och även gängorna där den ska sitta var väck, den splines:ade axeln från drivknuten hade gått rätt av inne i navet. När vi skulle försöka rulla den till biltransporten så hoppade den ur sina splines och hjulet var inte så samarbetsvilligt längre, men det gick fint. Lyckades även hitta 'Opel-Calle' från Opel Sports Club som var där och kikade lite på träffen, hade för mig att han bodde rätt hyfsat nära och det gjorde han fortfarande. Så vi körde bort 'tjipps' räser-etta och ställde den hos Calle, så vi kunde köra hem min bil först och hämta ettan senare på kvällen, mycket bilåka blir det på en dag, tyvärr bara i 'fel' bil, supertack till 'tjipp' igen!

    Bilen har även hunnit mekas med en del idag faktiskt, det har även beställts en drivknut från ockrarna som är de enda som verkar sälja sånt till denna typen av bil, billigt... ;-(

    Jag började meka isär grejerna idag, sen kom tjipp och styrde upp grejerna lite. ;-) Det visade sig även att navet gick åt, så ett sånt får införskaffas också, och ett hjullager.

    Det enda som jag undrar och som säkert de proffesionellt vw-mekande människorna här i tråden (mini me & Henrik M) kanske vet är hur i hela friden tar man isär drivknuten från drivaxeln??? ;-S Är den ditpressad eller hur ligger det till, hittar ingen låsring eller liknande...

    Om man nu väl får ihop bilen igen om nån vecka tidigast, är detta nåt man kommer behöva råka ut för igen, det hade ju varit käckt om man slapp det. Den har ju rullat en del på bana så sett denna bilen, men det borde den väl hålla för! :-)

  16. #36
    GTI-nissen
    Gäst
    Knuten sitter med någon slags fjädrande låsring om jag inte har fel. Det ska bara vara att slå bort den.

  17. #37
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    På vissa knutar (mk1) så ska man ta bort damasken och pilla lös en låsring,
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  18. #38
    Barbapappa
    Gäst
    Beställde nytt nav och lager idag, dom kunde även hjälpa mig med demonteringen av knuten så att jag inte skadade den mer än nödvändigt, så det verkar ju bra!

  19. #39
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    På vissa knutar (mk1) så ska man ta bort damasken och pilla lös en låsring,
    Jo dom är jag med på, men nån sån låsring hittar vi inte på den här. Tydligen är det nåt sånt som Nisse antyder här och det var tydligen hyfsat lätt att ha sönder den funktionen enligt reservdelsgubben...

  20. #40
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Om det sitter som på golf 2 så är det bara att dra fast drivaxeln i skruvstädet och sen slå lite på knuten utåt så släpper den fint...
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin