Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 123456 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 169
  1. #41
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    jag undrar om det bara va de äldre bilaran som hade låsringen...?
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  2. #42

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Det enda som jag undrar och som säkert de proffesionellt vw-mekande människorna här i tråden (mini me & Henrik M) kanske vet är hur i hela friden tar man isär drivknuten från drivaxeln??? ;-S Är den ditpressad eller hur ligger det till, hittar ingen låsring eller liknande...
    På dom bilar jag skruvat i så har knuten varit fastbankad på axeln och en låsring har låst den.

    Låsringen ska sitta på spåret som är längst ut på drivaxeln.


    jag undrar om det bara va de äldre bilaran som hade låsringen...?
    På min 77:a satt den då som jag beskrivit.
    Inre knuten däremot har en låsring på baksidan......kanske den du blandat ihop det med?

  3. #43
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    På min 77:a satt den då som jag beskrivit.
    Inre knuten däremot har en låsring på baksidan......kanske den du blandat ihop det med?
    Säkerligen.... =)
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  4. #44
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Knuten sitter med någon slags fjädrande låsring om jag inte har fel. Det ska bara vara att slå bort den.
    Stämmer gott, satt en grej långt långt inne i knuten. Fick hjälp av en garagegranne som byter en och en annan drivknut på gamla lik, normalt sett brukde dom som han hade bytt inte se ut så här sa han. Upp med drivaxeln i skruvstäd lägga en hammare mot knuten och slå med en annan hammare på den hammaren, funkade hur gött som helst!

    Hoppas nu dom vill ha min knut i inbyte på vag i morrn bara...

    Bilder på förödelsen finns, men i min telefon. :-)

  5. #45

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Upp med drivaxeln i skruvstäd lägga en hammare mot knuten och slå med en annan hammare på den hammaren, funkade hur gött som helst!
    En rejäl kopparslägga och en stadig hand som håller knuten rak i städet brukar också funka.

    Då slipper man skada den. ;-)

    Ett tips i den allmänna diskussionen bara.....ingen kritik mot den hjälpsamma grannen.

  6. #46

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Slå loss den...använd en kopparslägga så skadar du inget.

  7. #47
    Barbapappa
    Gäst
    Då är alla grejer inköpta/inbytta, och de grejer som ska pressas är inpressade som dom ska hoppas jag. :-)

    Nästa fråga till 'de lärde' är hur hårt muttern som håller kalaset ska dras, den muttern som håller drivknuten ute vid hjulet alltså? Glömde ju fråga det idag när jag hämtade grejerna... 4000:- slutade kalaset på denna gången förresten, då var det en utbytesknut, nav och hjullager och allt handlades av Börjessons (vag), så det hade ju varit ballt om det höll en stund nu.

  8. #48
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av T08R Visa inlägg
    Sen när vi ändå pratar Volvo så kan jag passa på att tipsa om drivknutsfettet till XC90 då Volvo använder något som är superbra sen något år tillbaka
    Det fettet du tipsade om är jag lite nyfiken på, du har inget art. nr. eller nåt? :-) Var hos den lokala Volvo-dealern idag och dom hade inte hört om nåt speciellt fett till xc90, han stod där och bläddra i pärmar och dona i datorn och var inne hos verkstan och sprang och hörde sig för, ingen visst nånting om allt kan man säga. ;-)

  9. #49
    GTI-nissen
    Gäst
    Inget art.nr. om XC90-fettet här heller, men lite annat matnyttigt. :-)

    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?...highlight=fett

  10. #50
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Barbapappa Visa inlägg
    hur hårt muttern som håller kalaset ska dras, den muttern som håller drivknuten ute vid hjulet alltså?
    Frågar igen om nån vet... ;-)

  11. #51
    GTI-nissen
    Gäst
    Hårt! 300Nm? Förhoppningsvis VET någon. ;-)

    Jag brukar iallafall gunga på förlängarskaftet...

  12. #52
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Jag brukar iallafall gunga på förlängarskaftet...
    Det var så jag gjorde sist när jag spände åt det och det gick ju inte så bra efter det. ;-D

    Hmmm, ställde frågan på Lupoforumet igår med, detta svaret fick jag.
    Citat Ursprungligen postat av CasperGTI Visa inlägg
    The outer nut, (12 point bugger off one) should be first torqued to a seating torque of 200NM, then backed off one full turn. And then torqued to 50NM plus 1/8th of a turn (45 degrees).

    John
    Så, 200nm, skruva ur muttern ett varv, skruva åt med 50nm och därefter 45grader. Kan det vara rimligt detta tro.

  13. #53
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mika Asiainen
    Medlemsnr
    2486
    Ort
    Älvängen
    Inlägg
    6
    Följande information hittade jag i Elsa:

    Dra fast tolvkantmuttern med 200 Nm och lossa den ett varv.
    Dra fast tolvkantmuttern.
    Åtdragningsmoment:
    50 Nm + dra ytterligare 45°

    dvs samma info som du fick av CasperGTI.

  14. #54

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    *ritar ett kors i taket*

  15. #55

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    *ritar ett kors i taket*
    Haha menar du det för att infon på ett forum faktiskt stämmde =)

  16. #56

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Jani Hast
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    678
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Haha menar du det för att infon på ett forum faktiskt stämmde =)

    Nej.
    Mika skriver inte så ofta som han läser på forumet.
    Èn gång om året är lagom. =)

  17. #57

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Hahaa ok.

  18. #58
    Barbapappa
    Gäst
    WOW! 8-O
    Han kommer in och styr upp det när det behövs, det är det som räknas! ;-D
    Snyggt jobbat och tack för mailet, i morgon kanske det kan mekas, har börjat hänga dit grejerna lite vackert idag i.a.f... Får nog ta isär det i morrn och kolla så jag har gjort rätt så här långt bara. ;-)

  19. #59
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Citat Ursprungligen postat av Mika Visa inlägg
    Följande information hittade jag i Elsa:

    Dra fast tolvkantmuttern med 200 Nm och lossa den ett varv.
    Dra fast tolvkantmuttern.
    Åtdragningsmoment:
    50 Nm + dra ytterligare 45°

    dvs samma info som du fick av CasperGTI.
    ...f_n va svårt det är att låta bli att reta Mika men vi måste uppmuntra honom att skriva mer! ;D
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  20. #60
    tjipp
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Barbapappa Visa inlägg
    Lupoägaren är nu hemkommen från A-bombers, från himmelriket hem till en tråkig trasig garagebil. :-)

    Vill passa på att tacka alla insyltade för hjälp i torsdags!!!

    Drivknuten gick åt skogen när vi ('tjipp' och jag) var upp på Kullen och körde i torsdags, först lossnade muttern en del efter att bilen hade körts typ 13mil på banan, men rosten längst ut på gängorna höll väl den kvar eller nåt (ren tur)? Det som gjorde att jag märkte det var att bromsen gick ner mot golvet, in i depå rådgöra med 'tjipp' och skruva åt som han brukar göra på ettan, sen ut och testa. Jag körde några varv och kände på det och det kändes hur fint som helst, sen helt plötsligt så började bromsarna låta vänster fram och bromsen går i botten så fort man testar. ;-( Kom in till depån och stannade och kikade på vänster fram, hela muttern saknades och även gängorna där den ska sitta var väck, den splines:ade axeln från drivknuten hade gått rätt av inne i navet. När vi skulle försöka rulla den till biltransporten så hoppade den ur sina splines och hjulet var inte så samarbetsvilligt längre, men det gick fint. Lyckades även hitta 'Opel-Calle' från Opel Sports Club som var där och kikade lite på träffen, hade för mig att han bodde rätt hyfsat nära och det gjorde han fortfarande. Så vi körde bort 'tjipps' räser-etta och ställde den hos Calle, så vi kunde köra hem min bil först och hämta ettan senare på kvällen, mycket bilåka blir det på en dag, tyvärr bara i 'fel' bil, supertack till 'tjipp' igen!

    Bilen har även hunnit mekas med en del idag faktiskt, det har även beställts en drivknut från ockrarna som är de enda som verkar sälja sånt till denna typen av bil, billigt... ;-(

    Jag började meka isär grejerna idag, sen kom tjipp och styrde upp grejerna lite. ;-) Det visade sig även att navet gick åt, så ett sånt får införskaffas också, och ett hjullager.

    Det enda som jag undrar och som säkert de proffesionellt vw-mekande människorna här i tråden (mini me & Henrik M) kanske vet är hur i hela friden tar man isär drivknuten från drivaxeln??? ;-S Är den ditpressad eller hur ligger det till, hittar ingen låsring eller liknande...

    Om man nu väl får ihop bilen igen om nån vecka tidigast, är detta nåt man kommer behöva råka ut för igen, det hade ju varit käckt om man slapp det. Den har ju rullat en del på bana så sett denna bilen, men det borde den väl hålla för! :-)

    Nu i söndags nere på sturup hände samma sak för mig igen som hände sist för barbapappa..

    Altså axeln på yttre drivknut gick av precis innan gängorna börjar, med följd att navet och hjulet lossnade.

    Börjar bli lite trött på detta problem,
    i år går det max 5 bankörningar innnan nått med drivknut/nav/axel ger upp för min del.. och samtliga gånger, även på andra bilar har det alltid varit v-fram som gett sig.

    Såg nu i kväll då jag demonterade drivaxeln från v-lådan att den "bankat i" friskt mot lådan och pajat tätningen så drivknuten var full i v-låds olja och tom på fett.. (naturligtvis rann även några dec. v-lådsolja ur när axeln togs bort från lådan..)
    Syns tydligt även på metallen att det varit rejäl närkontakt.

    Kan tillägga igen att det är en Golf Mk1 Gti 1,8 -83
    Med stela Bilstein coilovers, Stela ledade "special" topplagringar i stål, massor av camber, och bilen körs förövrigt rätt lågt!
    Kör uteslutande med R-däck eller slics. används enbart till bankörning.
    Har "stabila" busstningar både i länkarmar och motor, v-låda så det är inte mycket "svaj" på det, som har nämnts som en bidragande orsak i andra trådar om liknande problem, maskinen och v-lådan rör sig max 1-1,5cm när man mejslar med spett!

    Vad göra!??

    skall försöka få upp lite bilder oxå så ni ser vad jag "svamlar om"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin