Sidan 1 av 9 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 169
  1. #1
    tjipp
    Gäst

    Lossnande drivaxlar/drivknutsbrått mm. Div olika VW. PROBLEMLÖSNING PÅGÅR!!!

    Jag.. och många med mig!
    Har ju problem med att muttern (ute vid hjulet)
    lossnar av sig skälv vid banåka!.
    Detta har hänt mig nu igen (för 3dje gången) första på denna "race golf"
    Hade ändå smetat dit låsmuttrar + loctite x-strong ändå släpper dem!

    Hur har ni andra gjort!?

    Ps. tror ni det har blivit något skadat när den bara släppt lite muttern inte helt loss, men drivaxeln kom såpas långt ut att den slutade driva. (det skedde i 5km/tim på 1an) Innan körde jag på banan när mina brombelägg tog tvärslut körde jag lungt ett varv sen i depån med extra mycket skav å klonk. då jag fick syn på den lösa muttern, tänkte jag kunde köra bort bilen långsamt mot mina verktyg men efter några meter så "halkade altså drivaxeln ur" och den slutade driva.
    Men muttern satt altså kvar på axeln och det var bara att skruva fast den igen, sen drev bilen som vanligt.. Tidigare har jag ju kört av hela lagret/navet och vart tvungen å byta allt det, men det kanske kan ha klarat sig denna gång!?
    Senast redigerad av tjipp den 2009-04-22 klockan 19:17.

  2. #2
    SundH
    Gäst
    Hjullagrerna brukar dela på sig och när man drar åt dem igen lossnar de lätt igen..

  3. #3
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Du kan låsa den med en extra mutter eller se till att muttern är oval som den ska vara för då brukar det funka.

  4. #4
    Bastard66
    Gäst
    precis.. mutter som följer med hjullagret är alltid oval just för att låsa sig..

  5. #5
    tjipp
    Gäst
    satt nya sådana låsmuttrar av "oval" typ + loctite på nu innan det lossade! =(

    Bör jag byta hjullagret då tro!?

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Bör jag byta hjullagret då tro!?
    Om muttern lossnat och spänningen mot lagret släppt samt att du kört bilen utan spänning mot lagret.......så har du nog utan att överdriva förkortat livslängden på ditt hjulager med 90%.

    Sen får du avgöra hur du vill tolka det svaret. =)

  7. #7
    tjipp
    Gäst
    då kan jag alltså köra minst 10% till då ju! =) =)

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av tjipp Visa inlägg
    då kan jag alltså köra minst 10% till då ju! =) =)
    Jag citerar det du skrivit högre upp.

    Tidigare har jag ju kört av hela lagret/navet och vart tvungen å byta allt det, men det kanske kan ha klarat sig denna gång!?

    Nästa gång kanske hjulet låser sig och det blir tvärstopp , och då är du på ruta 1 igen - ett par steg till med allt runtomring som drämmer iväg.

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    jeho64s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker Höggren
    Medlemsnr
    4593
    Ort
    Misterhult
    Inlägg
    107
    Hej.
    Skulle tro att det är orsakat av att splinesen i navet eller på drivknuten är slitna så att det kan vrida sig lite och därmed lossa muttern.
    Iom att lagret förmodligen tagit skada, byt hela spindeln och prova om det är glappt med den.

    Mvh Jerker

  10. #10
    GTI-nissen
    Gäst
    På min mk2 lossnar det också, men bara på vänster sida. Nya muttrar, loctite, dubbla muttrar. Inget hjälper.

    Jag tror att det kan ha att göra med att drivaxeln "bottnar" i längsled och därigenom vibrerar loss muttern. Det blir så med mycket camber och låg bil och r-däck och snabba kurvor...
    Jag har moddat drivaxlarna genom att ta bort ett par plastbrickor i knutarna vilket gör att det blir lite mer plats. Det otäcka ljudet ljudet har försvunnit, men det kanske ligger emot ändå.
    Och att det bara är på vänster sida, det kan bero på att de flesta banor går medsols.

    Trots att jag kört med lös mutter så många gånger verkar lagret vara helt. Drar man åt så är det knäpptyst.

  11. #11
    tjipp
    Gäst
    samma för mig.. alltid på vänstersidan!
    men som du säger är det ju mest högervarv man kör!
    Och ja,, bra camber har man allt.. även lågheten och r-däcken finns..
    så det är väl bara att finna sig i att dra på dessa muttrar med jämna mellanrum!
    Skiter nog i att byta lagret för det känns helt ok nu när det är fastskruvat igen..
    Tänkte dock göra i ordning ett nav, med nytt lager, så man har något att smälla dit när det skiter sig på riktigt!

    Kan Nisse köra med samma lager kan jag med göra det. =) efter en enda gång (ganska nytt lager som sitter på, bara kört ett par hundra mil med det, och det är första gången det släpper på denna bilen)

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Måste instämma.
    Har inte lossnade mutter men väl samma ljudfenomen och tryckande drivaxlar ibland.
    Ta bort plastbrickan och platta till fjäderbrickan så tjänar du några millimeter.
    Går även att slipa bort nån milli till på drivaxelns säte ute vid knuten.

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Viktor Czajkowski
    Ort
    Habo / Jönköping
    Inlägg
    118
    Detta hände mig också på Kullen förra året, tyvärr hade jag inte uppmärksammat att muttern lossnat ( också vänstersidan ) så under bron i typ 150 blås knäcktes navet ( medbringaren ) och hjulet hängde bara kvar i bromsskivan.

    I depån drog jag åt muttern, satte ditt ytterligare en mutter (kontramutter) och körde hem ( 35mil ) utan problem.

    Mitt stalltips är dubbla muttrar med loctite.

  14. #14
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Jag tror att det kan ha att göra med att drivaxeln "bottnar" i längsled och därigenom vibrerar loss muttern. Det blir så med mycket camber och låg bil och r-däck och snabba kurvor...
    Jag trodde detta var ett 'mk2-relaterat' problem, minns att det var nån tråd om det för nåt år sen om drivaxlar som 'bottnade'... Men är det bara för att bilen är så låg, för det är den verkligen(!). Otäcka ljud också, hmm, undrar om han har det, tyst och fin inuti den bilen...

    Sturup är ju vänstervarv, blir till att hålla koll på andra sidan nästa gång då. ;-)

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Jag trodde detta var ett 'mk2-relaterat' problem, minns att det var nån tråd om det för nåt år sen om drivaxlar som 'bottnade'... Men är det bara för att bilen är så låg, för det är den verkligen(!). Otäcka ljud också, hmm, undrar om han har det, tyst och fin inuti den bilen...
    Den minns jag också väldigt väl efter 2 sprängda knutar och ett lådhaveri.
    Minns också vem som kom med lösningen.....farbror nisse var det som bad mig plocka bort plastdistanserna på ytterknutarna.
    Sen den dagen har bilen rullat fint utan ras. ;-)

  16. #16
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Den minns jag också väldigt väl efter 2 sprängda knutar och ett lådhaveri.
    Minns också vem som kom med lösningen.....farbror nisse var det som bad mig plocka bort plastdistanserna på ytterknutarna.
    Sen den dagen har bilen rullat fint utan ras. ;-)
    Men här är det ju inte riktigt sprängda knutar och lådras som gäller, enda grejen är ju att muttern till drivaxeln skruvar upp sig. Men det kanske är en tidsfråga?

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Men här är det ju inte riktigt sprängda knutar och lådras som gäller, enda grejen är ju att muttern till drivaxeln skruvar upp sig. Men det kanske är en tidsfråga?
    Jag citerade bara det du skrev och kom på att jag mindes diskussionen ang bottnande knutar.Det var jag som hade probs med bottnande knutar på min MK2:a. =)
    Dock ej som sagt med muttern........men även den var med på tapeten under den diskussionen.
    Åter till ämnet.

  18. #18
    tjipp
    Gäst
    ja vi får se hur länge det håller!
    lågt är det ju!

    Oljud är ju lite små svårt att höra i min vagn med allt annat ljud! =)

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Lindholm
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av tjipp Visa inlägg
    ja vi får se hur länge det håller!
    lågt är det ju!

    Oljud är ju lite små svårt att höra i min vagn med allt annat ljud! =)
    länk: http://www.garaget.org/?car=57354&image=960394

    det borde alltså vara nr.8 på yttre drivknuten som skall tas bort?

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av znabb Visa inlägg
    länk: http://www.garaget.org/?car=57354&image=960394

    det borde alltså vara nr.8 på yttre drivknuten som skall tas bort?
    JA!
    Sedan kan man platta till Nr.5 för att tjäna nån mm till.
    Och överkurs slipa av nån millimeter på drivaxeln där Nr.5 ligger mot för ytterligare mm.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin