Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31
  1. #21
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    MK 5 etc är absolut inget officiellt, det är trams som någon inom den anglosaxiska världen har hittat på. Tyvärr är det många i Sverige som anammar den sortens nomenklatur.
    Vad är det för fel på att "anamma den sortens nomenklatur"?
    Uppenbarligen fungerar det för alla utom dig.
    Folk idag förstår ju vad man menar när man säger/skriver mk1, mk2 etc.
    Inte många som förstår när man använder volkwagens eget fikonspråk.

    Säger du Automobil istället för bil? Eller luftkudde istället för airbag?
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Ja, utveckling och förbättring är farligt. Varför ska man utveckla sitt språk överhuvudtaget när vi förstår varandra redan på dagis. Med ordet nomenklatur avser man ett system av beteckningar inom ett fackområde, terminologi. Du kan inte jämföra det med att använda ordet automobil istället för ordet bil. Och nej, jag säger krockkudde. Aldrig airbag.

    Om du istället för 5W-50 börjar kalla en viss sorts motorolja för GTIOLJA2 så blir det fel. Det jag invänder mot när det gäller MK-nomenklaturen är att själva ordet Mark saknar betydelse – så varför ens skriva/säga det? Dessutom kommer det från brittisk engelska vilket inte har något som helst att göra med tyska eller svenska. Om VW vore ett brittiskt företag så hade jag haft en annan förståelse. Vidare är fördelen med VWs egen nomenklatur att den fungerar korrekt över hela modellpaletten. Polo, Passat, Phaeton och alla de andra har samma system. För det blir väldigt ologiskt om man säger Golf MK 3 men Polo 9N.

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    För det blir väldigt ologiskt om man säger Golf MK 3 men Polo 9N.
    Här har du faktiskt en poäng! Det verkar som det bara är Golf som fått mk-benämningarna i folkmun, inte de andra modellerna.
    Jag retar mig inte på det som du tycks göra, jag tycker bara att det är ett intressant fenomen.

    Ska vi sen vara petnoga så behöver man väl inte säga "Polo 9N" när det räcker med "9N" för att tala om att det är en Polo av viss generation det gäller? ;-)

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Fireball Visa inlägg
    Ska vi sen vara petnoga så behöver man väl inte säga "Polo 9N" när det räcker med "9N" för att tala om att det är en Polo av viss generation det gäller? ;-)
    Absolut, helt korrekt (ville bara påvisa det ologiska).
    Som du ser kör ju jag 1J GTI

  5. #25
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Mk hade ju fungerat lika bra på polo iofs, men nu har det bara inte blivit så, mk används även när det gäller opel och ford.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    MK används av britterna ja, exempelvis när de talar om Jaguar. Tyska Opelbilar brukar oftast sorteras med A,B,C osv men det finns även en officiell nomenklatur. Anledningen till att det ibland talas om MK är för att britterna inte klarar av att inse att deras kära Vauxhalls sedan lång tid tillbaka är tyska Opelbilar med andra emblem. De tycker ju även att Ford är brittiskt trots att de flesta bilar tillverkas i Tyskland, Belgien, Spanien med flera och huvudkontoret ligger i Köln. Men visst är europeiska Ford tydligt präglat av den anglosaxiska kulturen - det visar inte minst användandet av MK.

  7. #27
    Särkelä
    Gäst
    snart dax o dra fram ett ordlexikon tror jag.. =)

  8. #28
    D.E
    Gäst
    Är Typ 19 och 1G samma chassi? Dvs Typ 19 är 1984-1988 och 1G 1988-1991 eller något sånt? Har för mig att jag har hört det.

    Vad gäller namn, är A1, A2 osv också hopplöst fel?

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Ja, Typ 19 är 1984-1988 och Typ 1G 1989-1992.
    A1, A2 är samma princip som B5, B6 osv, det avser en specifik plattformsgeneration, snarare än en specifik modell. Exempelvis bygger flera olika modeller på A1-plattformen, Golf, Jetta, Scirocco.

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Vet du om det finns en vettig förklaring till att man bytte benämning mitt i?
    Skapar ju en viss förvirring att ha två benämningar på samma modell (om än av olika årsmodell).
    Senast redigerad av Fireball den 2008-07-11 klockan 14:44.

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Det vet jag tyvärr inte, men jag kan tänka mig två skäl. Dels att man hade en inbyggd begränsning i klassificeringsystemet så att det vid en viss punkt gick över till siffra + bokstav. Eller att man helt enkelt gjorde om systemet. De tekniska skillnaderna mellan årsmodell 1984 och 1989 är i och för sig märkbara men kanske inte riktigt så stora att de två kan klassas som olika modeller?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin