Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    GTI_mange
    Gäst

    Byta till en 16v motor i Golf Mk1. behöver hjälp

    Tjena är det nån som vet hur krångligt eller vad man måste göra för att sätta i en Mk2 gti 16v motor i min Mk1?Hopas på ett svar snabbt

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Det snabbaste svaret du kan få är nog sökfunktionen, varit uppe 100 gånger och jag är inte helt hundra men för mig man skruvar över ettans fästen på 16v motorn

  3. #3
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Viktigt???

    Det är inte "bara" att sätta i. Mycket som ska fixas: styrsytem, kabelhärva, bränslepump, drivaxlar, koppling och växelåda, ev. spakställ.
    Inget är ju omöjligt. Det beror ju på hur händig man är. Och hur mycket det får kosta.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  4. #4
    GTI_mange
    Gäst
    jag har ju en mk2 gti 16v så jag har ju alla delar behöver bara veta vad man egentligen måste fixa med motorfästerna...





    Det är inte "bara" att sätta i. Mycket som ska fixas: styrsytem, kabelhärva, bränslepump, drivaxlar, koppling och växelåda, ev. spakställ.
    Inget är ju omöjligt. Det beror ju på hur händig man är. Och hur mycket det får kosta.[/QUOTE]

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus Sandberg
    Ort
    Malmö/Strömsund
    Inlägg
    254
    så avancerat är det inte om man bara ska snabbmontera motorn & få den att funka. När jag satte i en 16v i min scirocco mk1 för en massa år sen så flyttade jag över motorfästena från original 1600 motorn. Har för mig att man fick kapa lite på ett för att få det att passa. Men det ser du garanterat när du håller på.

    Annars så är det främre röret som kan ställa till lite problem då dom inte är i närheten av varandra. Jag svetsade flänsen mot grenröret från ett 16v främre rör mot resterande som satt original på 1600 motorn.

    Elen var inte så svår heller om jag minns rätt. Istortsett bara plus in i styrboxen sen så går ju en kabelhärva från den till alla kontakter på motorn.

    Använde mig av original GTi bränslepump som redan satt i bilen & det lirade bra ihop med resten. En annan sak som jag minns är att man var tvungen att göra nåt vid bromsservot där bromsrören går in eftersom det blev för trångt mot fördelaren.

    Växellåda körde jag original 4 petad GTi låda , lamellen körde jag oxå med original scirocco GTi men med 16v tryckplatta. Varvade ur den på 4:an när jag gjorde shakedown, hade gamla kassa vinterdäck på. Rätt intressant när dubben började spruta upp i hjulhusen.

    Hursomhelst så hade jag därefter en bil som gick väldigt bra, utan speciellt mkt stök.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin