Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1
    Olof
    Gäst

    Vad hade gällt vid kamremsbrott?

    Har en Passat där bytesintervallerna för kamremmen är 12000mil.

    Idag upptäckte jag att min kamrem byttes 1500mil för tidigt vilket innebär att jag har kört ~500mil för "långt" just nu. Bilen servades på VAG för 1000mil sedan och det pratades inget om något kamremsbyte då.

    Hur hade det varit om jag inte hade uppmärksammat detta och remmen hade gått av?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Då hade du troligen fått ventilsallad och vara redo att lägga upp väldigt mycket pengar för att laga motorn såvida den inte täcks av ditt försäkringsbolag via maskinskadeförsäkringen.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  3. #3
    Olof
    Gäst
    Självklart hade ventilerna rykt. Det jag funderar på är om man litar blint på sin verkstad och man kör vidare i tron att allt är ok. Borde man inte kunna lita på en VAG-verkstad?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Man kan juh tycka att verkstaden bör hålla lite koll på sånt men när det kommer till punkten vem som är ansvarig för ett kamremsras så är det inte verkstadens uppgift att hålla 100% koll på din bil, det är ditt ansvar som ägare...

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
    Självklart hade ventilerna rykt. Det jag funderar på är om man litar blint på sin verkstad och man kör vidare i tron att allt är ok. Borde man inte kunna lita på en VAG-verkstad?
    Dom varken kan eller kommer ta ansvar för att du har begärt rätt service på bilen, deras åtagande slutar den dagen nybilsgarantin går ut. Så, nej, du kan möjligen vara arg på att dom inte ger dig rätt service men någon form av upprättelse kan du troligen inte förvänta dig.

    Så det gäller att ha koll själv ..
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Om man köper en bil så har du undersökningsplikt att ta reda på bilens skick och att allt är i sin ordning.

    Då gäller det också att kolla serviceboken och läsa vad som gäller.

    Nu handlade detta inte om köp, men ja menar att man måste själv ta reda på om kamrem är bytt eller när den skall bytas.

    Ofta har jag läst här på forumet att personer frågat när skall kamremen bytas, men det står ju i serviceboken. Flertalet nybilsägare har också frågat och då undrar man ju om någon läst instruktionsböckerna som följer med bilen.

    Normalt skulle den ju bytas vid 24000 mil och har den då bara kanske gått 22-23000 så säger dom ju inget.
    Men en uppmärksam servicekille hade ju påpekat eller ringt dig och berättat, det gör min servicekille. Han kollar alltid serviceboken och ser om jag missat något eller har 1000-2000 mil kvar och berättar det. ==)

  7. #7
    Olof
    Gäst
    Jag lägger ingen skuld på verkstaden eftersom jag själv (förmodligen precis som verkstaden) tog förgivet att remmen byttes vid 12000mil. Jag har kollat ifall remmen är bytt men inte reflekterat över vid vilket miltal förrän nu. Så jag är mest arg på mig själv som inte upptäckte det här tidigare men samtidigt glad att inget hänt, än iaf.

    Men man blir ju lite fundersam eftersom många litar blint på sina verkstäder och lägger över allt ansvar på dom och kamremsbrott är ju ganska kostsamt och inte helt ovanligt.

  8. #8
    iko_79
    Gäst
    Men bytt remmen och spänrullen bara så slipper du grubbla. Då vet du när du bytt den.

  9. #9
    ivah
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
    Har en Passat där bytesintervallerna för kamremmen är 12000mil.

    Idag upptäckte jag att min kamrem byttes 1500mil för tidigt vilket innebär att jag har kört ~500mil för "långt" just nu. Bilen servades på VAG för 1000mil sedan och det pratades inget om något kamremsbyte då.

    Hur hade det varit om jag inte hade uppmärksammat detta och remmen hade gått av?
    VAG är ett gäng klåpare som tar hutlöst betalt till ingen nytta. Det är iaf den kontakten jag har fått.
    Med all säkerhet var de dom som orsakade branden i min bil som numera är totalförstörd.

    Lita alldrig på en VAG mekaniker!


    (Naturligtvis finns det undantag --> <--)

  10. #10
    Jon
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
    Har en Passat där bytesintervallerna för kamremmen är 12000mil.

    Idag upptäckte jag att min kamrem byttes 1500mil för tidigt vilket innebär att jag har kört ~500mil för "långt" just nu. Bilen servades på VAG för 1000mil sedan och det pratades inget om något kamremsbyte då.

    Hur hade det varit om jag inte hade uppmärksammat detta och remmen hade gått av?
    Har ni inte lite bråttom nu killar... beror helt på vilken motor du har i din bil.. det är inte alla motorerna som det blir ventil-sallad av bara för att kamremmen går av.

    Vilken motor och årsmodell är det på din Passat Olof ?

    Mvh Jon

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Conny Olofsman
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    67
    Om din kamrem inte är bytt vid 12000 mil eller innan så får du absolut ingen ersättning om den rasar... För att du ska få maskinskadegaranti så måste man följa serviceplanen till punkt och pricka. Hårt men sant.

    Ivah: Tycker det är dumt att säga så, självklart så kan folk göra misstag men man ska inte dra alla över ett sträck för det.

  12. #12
    Olof
    Gäst
    Det är en Passat 1,8t-99 och den är fullservad på VAG.

  13. #13
    Jon
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
    Det är en Passat 1,8t-99 och den är fullservad på VAG.
    Den blir det en redig sallad av om remmen går av på, och som Conny skrev så gäller inte nån garanti om du kört "för långt".
    Trodde att det var kortare intervall på kamremsbytet med den motorn.

    Mvh Jon

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    En kamrem håller ganska länge.
    Vet om en 940 som remmen gick av på vid 31.000 mil, aldrig bytt innan.
    ( ska bytas efter 7000 mil )

  15. #15
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    En kamrem KAN hålla länge, den kan gå av efter nåra tusen mil med. :P
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Sören Arvidsson
    Ort
    Essunga
    Inlägg
    197
    hade en gång en opel corsa gsi. trevlig bil på alla sätt tills kamremmen gick av efter 4000 mil och 1,5 år.. 10 ventiler skrotade samt lite annat skit.. efter detta har jag inte köpt en opel utan gått över till vw konsernen (seat då främst) och inte ångrat mig en sekund..

    ibland kan man ha otur med kamremsbyten och ibland håller det hur länge som helst.. detta var dock droppen för mig med opel..

  17. #17
    ivah
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Olofsman Visa inlägg
    Ivah: Tycker det är dumt att säga så, självklart så kan folk göra misstag men man ska inte dra alla över ett sträck för det.
    yes, därför jag skrev
    Citat Ursprungligen postat av ivah
    (Naturligtvis finns det undantag --> <--)



    När vi endå är på kamrem så var faktiskt min kamrem hel på bilen trotts att den varit eldhärjad. En fälg+ insug osv smälte. Men kamremmen var minsann hel fortfarande!

    Det är nog bra mycket lotteri om den går av eller inte

  18. #18
    jetta_GT
    Gäst

    väsen över ingenting

    förstår inte problemet, kamremmen ska bytas vid 12 000 mil servicen och den inträffar aldrig vid 12 000 det kan vara vid 13 234 mil eller 11 432 mil
    (och den går inte av vid 12001 mil )

    (svärmor beställde serv för 6 000 tror jag det var när mätaren stod på 5700 ca och när den gjordes hade den gått drygt 7000 mil)

    iofs verkar 10 500 mil lite tidigt , men det beror ju hur det passat verkstad/ägare
    och nästa intervall är vid 24 000 mila ,

    men om jag förstår det rätt har din gått 23 000 ???? och du sa inte till om kamremsbyte ???

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Micke S
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    38
    Men är det inte så att man inte helt kan gå efter antal mil, utan även efter ålder på bilen. Remmen blir väl mer ömtålig med åren, eller...?

    Min Golf GTI - 01 har nyligen passerat 4000 mil. Ska man gå på miltal och den sträcka jag kör med den per år så kan jag vänta 15-16 år innan jag gör bytet

    Men det känns säkrare att tag i det ganska snart. Bilen är ju trots allt drygt 7 år gammal nu.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin