Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael A
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Jag har passat 256mm spindlar på min Golf.
    Sedan monterade jag VR6 ok & hållare samt G60 280mm skiva.
    Aha, jag tror jag förstår.

    Det kvittar alltså om man har 256mm/280mm spindlar från en 4-bultad modell..
    Sen så behöver man ok, hållare, samt skiva(4-bult) från en 4-bultad modell..

    Sen har jag förstått att man behöver byta ut spindelleden, kvittar det om man tar från en Passat eller en Golf?

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av JettaGTS Visa inlägg
    Aha, jag tror jag förstår.

    Det kvittar alltså om man har 256mm/280mm spindlar från en 4-bultad modell..
    Sen så behöver man ok, hållare, samt skiva(4-bult) från en 4-bultad modell..

    Sen har jag förstått att man behöver byta ut spindelleden, kvittar det om man tar från en Passat eller en Golf?
    Du behöver byta ok OM du ska ha 280mm skiva som är 22mm tjock.

    Det kvittar om du har 256 eller 280mm spindel = samma.
    Kan skilja på om det är abs eller sånt tjafs men det påverkar inte.

    Du behöver INTE byta spindelled.
    Det är bara OM du ska ha fembultat Pluschassie.

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Spindelleden måste bytas om du byter från 239 mm till 256/280 mm bromsar. Spindeln som är till 239 mm har 17 mm hål för spindelleden medans 256/280 mm har 19 mm.

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael A
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av Dave the brave Visa inlägg
    Spindelleden måste bytas om du byter från 239 mm till 256/280 mm bromsar. Spindeln som är till 239 mm har 17 mm hål för spindelleden medans 256/280 mm har 19 mm.
    Tar jag spindelleden från donatorn då?
    Bäst att ta från en Golf mk2 GTi?
    Köper nytt isf..
    Tänkte att det kanske skulle skilja på länkarmen eller nåt på passaten..

    Lite OT kanske men en annan grej jag kom på, när man gör sånt här så ändras väl hjulinställningarna?
    Jag behöver ställa in hjulinställningen på min Jetta, då däcken sliter snett, vad skall man gå efter för värden då?
    Tänk också på att bilen kommer sänkas och köras på 205/50-15 däck
    Senast redigerad av JettaGTS den 2008-07-08 klockan 20:12.

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Spindellederna skulle jag köpa nya om jag var du, så vet man att de är fräscha. Om spindelleden är samma på Golf och Passat vet jag inte. Dock är de samma på Corrado med fyrbult och Golf MK2 som har 256/280 mm bromsar.

    Kolla denna sidan, här kan du jämföra art.nr mm: http://www.vagcat.com/. Tror att du måste regga dig på sidan för att kunna se art.nr.

    Även mekonomens hemsida kan du kolla på för att få en uppfattning om vilka delar som passar. Vill du kolla delar till 280 mm-bromsar så välj Golf G60. Den har alltid haft 280 mm. MK2 GTI 16V har haft både 239 och 256 beroende på årsmodell. Ändringen till de större bromsarna kom hösten-88.

    Ja du måste göra en hjulinställning när du byter dessa sakerna. Det spelar ingen roll om bilen är sänkt eller vilka hjul man kör med. Hjulen ska ställas efter samma gradtal ändå. Sen kan man ju iofs laborera med hjulinställningarna för att få andra vägegenskaper eller om man kör med R-däck mm men det är ju en annan historia...
    Senast redigerad av Dave the brave den 2008-07-08 klockan 20:42.

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Va fasen finns de inte 19mm till 239mm spindeln åxå?
    Eller vad......ja trodde jag bytt en sån nån gång?

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael A
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    187
    Kollade lite efter bakbromsarna, det verkar som om bromsskivorna på GTI(16v) har 226x10mm och G60 har 239x10mm, stämmer det?
    I så fall, är G60'ns bakre skivor detsamma som den jag har nu i fram på Jettan? Tänkte på hela kittet.
    Om man nu bestämmer sig från att gå över från trummor till skivor, vad krävs för att uppgradera från 226mm till 239?

    Kollade lite mer på mekonomen, såg att det även fanns 239x12mm(ej vent) och 239x20mm(vent) till Jettan, något man kan flytta över till bakre bromsarna? Får det plats?
    Senast redigerad av JettaGTS den 2008-07-09 klockan 22:51.

  8. #28
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Framskivor går INTE att flytta bak (utan monumentala modifikationer (vilket ord :P (Oj, parantes i parantesen) ) ).
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Du kan inte sätta frambromsarna där bak, helt annan konstruktion på lagerhus mm. Där fram sitter lagret i spindeln medans det sitter i bromsskivan där bak.

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael A
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    187
    Ok då så.

    Men, om man uppgraderar till GTI(16v) bromsar där bak, kan man då byta upp till G60 skivor? Eller måste allt tas ifrån G60?

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Axelsson
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    145
    G60 har oxå 226x10mm skivor bak.

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael A
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    187
    Nu vart jag osäker, kollade på antingen micro eller mekonomen och där stod det 239 till bakre skivorna :S

    Jag kollade i FAQ, och där stod det att när man byter från (bakre)trumbromsar till skivbromsar så står det "Du kan troligen ta oken från A4, dessa är i alu och väger mindre.". Stämmer det?
    Passar det 16v/G60 bromsarna bra?

  13. #33
    Taarzaahn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Dave the brave Visa inlägg
    Spindelleden måste bytas om du byter från 239 mm till 256/280 mm bromsar. Spindeln som är till 239 mm har 17 mm hål för spindelleden medans 256/280 mm har 19 mm.
    Enligt reservdelskatalogen skiljer det på årsmodell inte storleken på skivorna.
    Från 87/88 19 mm kulbult på alla.
    Glöm inte att på äldre än 87 måste man också byta drivaxlar vid byte av spindlar till 256mm eller större om jag inte minns fel.

  14. #34
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Golf 2 (alla) ej syncro har 226x10mm skivor bak.
    Golf 2 syncro (alla) har 239x10mm skivor bak.
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael A
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av JettaGTS Visa inlägg
    ...FAQ, och där stod det att när man byter från (bakre)trumbromsar till skivbromsar så står det "Du kan troligen ta oken från A4, dessa är i alu och väger mindre.". Stämmer det?
    Passar det 16v/G60 bromsarna bra?
    Undrar fortfarande om detta är bolt on..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin