Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    Rafari
    Gäst

    Vattenproblem med Golf Rallye!

    Hejsan alla! Har nu suttit och letat och inte hittat något liknande problem.

    Det är så att jag har en Golf G60 Ralley -89 som jag sköt kolven på så jag fick riva motorn och har renoverat den. Men nu när jag har satt ihop hela kalaset så får jag inte runt vattnet och bilen går upp i kok. jag har kollat vattenpumpen och termostaten och allt verka funka som det ska börjar bli väldigt irreterande detta nu. Så jag fråga er här innan jag skruvar ner allt igen om vad det kan vara för problem? Jag har försökt lufta systemet så mycket jag kan men det funkar inte heller.

    Hoppas jag kan få någon lösning på detta så man kan köra nått i sommar!

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jag hade provat utan termostat.

    Då är där ju öppet hela tiden så vet du med 100 % att den inte stoppar vattnet

  3. #3
    Finn
    Gäst
    Kolla om du har genomströmning i värmepaketet. Kan mugga ihop riktigt fint när d får stå en liten stund (om den nu gjort d). Detta alltså när du e helt hundra på att d inte e termostatet.

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    daniel jönsson
    Medlemsnr
    3641
    Ort
    malmö
    Inlägg
    329
    titta i locket till expansionskärlet. ska sitta en o-ring där som ska täta. har för mig att den ska sitta i det inre spåret.

    daniel

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Jag hade provat utan termostat.

    Då är där ju öppet hela tiden så vet du med 100 % att den inte stoppar vattnet
    När man kör utan termostat kan bilen koka.

    Det finns ju två inlopp på vattenpumpen, ett från kylaren och ett från metallröret som går längs motorn. När termostaten öppnar så stänger den inloppet från metallröret.
    Vattnet tar alltid enklaste vägen och det är vanligtvis metallröret som inte har en massa trångar gångar som kylaren har.

    Funkar termokontakten? Går fläkten igång? Känns kylaren varm? Känner du ngn tempskillnad på in- och utgående slang till kylaren?

    Står tändningen rätt? Med för tidigt tändning så kan inte alltid kylaren kyla all extravärme som bildas.
    Senast redigerad av ypzilon den 2008-07-04 klockan 18:19.

  6. #6
    Rafari
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av ypzilon Visa inlägg
    När man kör utan termostat kan bilen koka.

    Det finns ju två inlopp på vattenpumpen, ett från kylaren och ett från metallröret som går längs motorn. När termostaten öppnar så stänger den inloppet från metallröret.
    Vattnet tar alltid enklaste vägen och det är vanligtvis metallröret som inte har en massa trångar gångar som kylaren har.

    Funkar termokontakten? Går fläkten igång? Känns kylaren varm? Känner du ngn tempskillnad på in- och utgående slang till kylaren?

    Står tändningen rätt? Med för tidigt tändning så kan inte alltid kylaren kyla all extravärme som bildas.

    Du har gett mig en hel del att kolla upp ska göra detta i helgen och återkommer om hur det har gått för mig!

  7. #7
    olle
    Gäst

    Expansionkärlet

    Börja alltid med att byta locket till expansionskärlet. Mycket vanligt att det hänger sig. Utan tryck i systemet kokar motorn direkt.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Då kanske jag skulle köra utan i min variant för jag är glad om den går upp i 70 grader nu på vintern.

    Får sällan go värme utan bara lite fisvärme.

    I min gamla mk1a körde jag utan termostat, inga problem.
    Men det kanske är annorlunda i andra bilar ?!?

  9. #9
    oPec
    Gäst
    ypzilon. på vilket sätt täpper termostaten till dom andra två inloppen på vattenpumpen? när termostaten öppnar gör det inte bara att vattenpumpen suger från kylaren också och på så vis minstar vätskan i kylaren och fylls på med nytt från motorn. Jag har samma problem på min Rallye. Köp ett nytt lock till expansionskärlet.
    Oringen ska sitta i spåret längst ut inne i locket.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin