Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    adis
    Gäst

    Motortvätt och efterbehandling

    Jag tänkte göra motortvätt på bilen och har en fråga gällande efterbehandlig. Jag var igår på DinBil och köpte "motorrumsvax/konserveringsspray". Jag brukade använda någon liknande spray tidigare på mina bilar som man sprayar på efter motortvätten på hela motorn och alla plast och gummidetaljer. Syftet antar jag är att konservera och skydda. Jag försökte köpa något liknande i en månad nu utan framgång eftersom ingen på DinBil kände till produkten.

    Med lite hjälp hittade jag på Volkswagen.se en länk med artikelnummer och köpte sprayen igår, till reservdelspersonalen stora förvåning. De visste inte att någon sådan produkt existerade.

    Han trodde däremot att produkten har i princip utgått från sortimentet eftersom moderna motorer inte behöver denna behandling.

    Kan det stämma???

    http://personbilar.volkswagen.se/vwc...rumstvatt.html

  2. #2
    adis
    Gäst
    Ingen???

  3. #3
    adis
    Gäst
    Jag måste nästa tolka denna "tystnad" i tråden att det är inga som efterbehandlar motorer efter motortvätt.

  4. #4
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    ja, kanske det, jag gör det itne iallafall. Tvättar bara.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  5. #5
    gicke
    Gäst
    Det där gör väl egentligen inget annat än att återfuktar gummi och plastmek så det ska se snyggt ut igen? ..Sen varför skulle en äldre motor vara i större behov av det än en ny?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Testa och se om det fungerar bra... verkar intressant om det ser snyggt ut efteråt =)

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jag har tidigare bara spolat av motorn, men skulle vilja göra rent den ordentligt men vet inte vad ja skall använda.

    Testa du åk återkom =)

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Jag brukar vaxa plåtytorna bara...
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  9. #9
    adis
    Gäst
    Nu är motorn tvättad och jag har sprayat på. Det ligger en tunn vaxhinna överallt. Förhoppning är att det skall skydda lite metal samt gummi och plast för just uttorkning. Det ser riktigt nice ut, som nyrekondat.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Kanske blir till att införskaffa sig en sådan då =) Vad anväde du innan du la på detta, till själva tvättningen alltså?

  11. #11
    adis
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Kanske blir till att införskaffa sig en sådan då =) Vad anväde du innan du la på detta, till själva tvättningen alltså?
    Motorn var mest dammig så att jag tog varmt vatten med några droppar schampo. Sedan spolade jag av utan tryck och blåste med lufttryck. Körde med bilen tills motorn blev varm och resten av eventuella vattendroppar har torkat. Sprayade på medlet när motorn har svalnat.

  12. #12
    polomannen
    Gäst
    Motorskydds vaxet används fortförande.....
    Viss av dom som är i reservdelar är riktiga nollor tro mej.

    POLO RTS
    GOLF VR6-ZR
    GOLF VR6-94
    GOLF CL-93

  13. #13
    adis
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av polomannen Visa inlägg
    Motorskydds vaxet används fortförande.....
    Viss av dom som är i reservdelar är riktiga nollor tro mej.
    Det verkar inte bättre :-)

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av adis Visa inlägg
    Det verkar inte bättre :-)
    Skit fint i början.. Tills det börjar se flåtigt och till slut du börjar få typ klarlackssläpp mm ser det ut som, sam att vaxet gulnar av värmen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin