Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    Fredriano
    Gäst

    Motor knack/Dim ljus fråga

    Hej!

    Min 1.6 liters GTI motor har börjat knacka enormt mycket när jag startar den när den är kall.
    Knacket försvinner nästan efter någon sekund, knacket finns där hela tiden men det hörs knappt efter några sekunder efter den kallstartats, det låter mest när den kallstartas.
    Kan det vara någon/några ventiler som är på väg att ta livet av sig?

    har även en fråga på hur man gör så att det glöder uppe i lyktorna och så att lyktorna nere håller sig starka?
    har lyktor nere på fronten vill bara få dom övre att glöda.
    Skall man borra in lampor som lyser sämre å koppla till en knapp eller hur skall man göra!?

    Hjälp!

    Mvh!
    Fredrik

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Eftersom du angett i profilen att du kör en GTI -82 så förmodar jag att det är den bilen det gäller. I så fall ska det redan finnas parkeringsljus i dina strålkastare. Kör dimljuset tillsammans med parkeringsljuset så är du hemma.

    Välkommen till forumet förresten!

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Har du mekaniska eller hydrauliska ventiltryckare? Antar att det är mekaniska eftersom den är så gammal...

    Om det skulle vara hydrauliska så byt motoroljan, det brukar göra underverk för att få bort knacket. Att den knackar lite de första sekunderna är helt normalt då det tar lite tid för tryckarna att fyllas med olja.

  4. #4
    Fredriano
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Dave the brave Visa inlägg
    Har du mekaniska eller hydrauliska ventiltryckare? Antar att det är mekaniska eftersom den är så gammal...

    Om det skulle vara hydrauliska så byt motoroljan, det brukar göra underverk för att få bort knacket. Att den knackar lite de första sekunderna är helt normalt då det tar lite tid för tryckarna att fyllas med olja.
    Okej, det är en motorn med insprut så jag vet inte om det är mekaniska eller hydraliska lyftare.
    Tack för svaret =)

  5. #5
    Fredriano
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fireball Visa inlägg
    Eftersom du angett i profilen att du kör en GTI -82 så förmodar jag att det är den bilen det gäller. I så fall ska det redan finnas parkeringsljus i dina strålkastare. Kör dimljuset tillsammans med parkeringsljuset så är du hemma.

    Välkommen till forumet förresten!

    Okej, tackar =)

  6. #6
    D.E
    Gäst
    1,6 och 1,8 GTI före mk2-tiden har mekaniska tryckare, det är jag rätt säker på. Är du osäker kan du lyfta ventilkåpan och kolla. 5 överfall på kammen = mekaniska, 4 överfall = hydrauliska.

  7. #7
    Sebbe
    Gäst
    Den har mekaniska tryckare. Byt olja+filter. Kontrollera ventilspelen, justera dem om de är fel. Ska vara 0.25 m.m. på insug och 0.45 m.m. på avgas +- 0.05 (står på lappen under huven)

    MVH

  8. #8
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Den har mekaniska tryckare.
    Om ingen har bytt ut toppen iofs.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin