Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Zynodisk
    Gäst

    95/98 oktan Golf V GTI (FSI)

    Någon som vet om Audi/VW har ändrat sina rekomendationer ang oktan tal till deras FSI motorer.

    På min gamla Golf V GTi -05 stog de tydligt 98 oktan och 95 i parates.
    På min -08 står de bara 95 och nämner inget om att de rekomenderar 98 oktan, detta gäller även audis FSI motorer har jag sett.

    En polare köpte nyligen en 1,6 FSI 04:a. Säljaren var mycket tydlig på att den bara skulle tankas med 98 oktan.

    Någon som vet vad som gäller? Jag har alltid tankat min 98 oktan eller V-power.

  2. #2
    foffa2002
    Gäst
    På vintern så skulle du teoretiskt sett kunna köra 95.

    Men 98-99 gör att du sover bättre på nätterna nu när det är varmt ute.

    Inte kul att spika sönder en kolv på en 75 000:- motor :/

  3. #3
    Zynodisk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av foffa2002 Visa inlägg
    På vintern så skulle du teoretiskt sett kunna köra 95.

    Men 98-99 gör att du sover bättre på nätterna nu när det är varmt ute.

    Inte kul att spika sönder en kolv på en 75 000:- motor :/
    Jag kör alltid på 98 eller 99 oktan, så jag sover väldigt gott på natten...
    Jag undrade om något vet varför VW har tagit bort krav/rekomendation på 98 oktan?

  4. #4
    Finn
    Gäst
    Anledningen till att man skulle köra 98 oktanigt på dom tidiga modellerna va för att dom körde på skiktad förbränning vid vissa tillfällen å då funkade 95 inte riktigt bra då d blev för mycke crap i katalysatorn så man va tvungen att gå över på homogen (gammal hedlig) förbränning för att rensa ur katalysatorn igen. På senare tid tog man bort den skiktade förbränning p.g.a diverse anledningar. Så nu kan man lika gärna köra på 95 oktanigt. Dock så e ju 98 att rekommendera då bilen går snålare på d å d e bättre för miljön å motorn över lag

  5. #5
    Zynodisk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Finn Visa inlägg
    Anledningen till att man skulle köra 98 oktanigt på dom tidiga modellerna va för att dom körde på skiktad förbränning vid vissa tillfällen å då funkade 95 inte riktigt bra då d blev för mycke crap i katalysatorn så man va tvungen att gå över på homogen (gammal hedlig) förbränning för att rensa ur katalysatorn igen. På senare tid tog man bort den skiktade förbränning p.g.a diverse anledningar. Så nu kan man lika gärna köra på 95 oktanigt. Dock så e ju 98 att rekommendera då bilen går snålare på d å d e bättre för miljön å motorn över lag
    Jag tänkte väl att de fanns en förklaring, tack så mycket.

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Om jag inte kommer ihåg fel så sänktes kompressionsförhållandet samtidigt som bilen lancerades i usa...
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  7. #7
    A2BAHN
    Gäst
    I min instruktionsbok står det att det är ok att köra 95 oktan och att motorn skall ge 200 hk med 95 om det inte är motortyp BAW. Kompressionen på tidigare motorer var 10;5/1 och nu 10;3/1. (Samma som A6 tfsi med 170 hk(
    Borde göra att det blir större skillnad om man chippar eller?

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Arne Karlsson
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    52
    Generation två, om det nu är den vi pratar om, av TSI/TFSI/T FSI () motorn med bl.a lägre kompression är väl tänkt att nöja sig med 95?

    Finns denna tråd om den nya TSI motorn : http://forums.vwvortex.com/zeroforum?id=1081

  9. #9
    blackfox
    Gäst
    Om jag får låna tråden lite snabbt. Min Golf GTI 96a, jag kör den alltid på 95. Tycker ni jag borde tanka 98 / 99 eller går det utmärkt att köra på 95?

    Blir bilen mer bensinsnål om man tankar högre oktan?

  10. #10
    A2BAHN
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av vw123 Visa inlägg
    Generation två, om det nu är den vi pratar om, av TSI/TFSI/T FSI () motorn med bl.a lägre kompression är väl tänkt att nöja sig med 95?

    Finns denna tråd om den nya TSI motorn : http://forums.vwvortex.com/zeroforum?id=1081
    Den amerikanska är en annan version med ännu lägre komp 9,6:1 optimerad för 91/95 oktan

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin