Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    Nattuggla
    Gäst

    Golf GTI IV kokar

    Var ute förra helgen och körde mot en vän. Drog 3 relativt hårda repor och under den tredje såg jag att vattentempen skenade. La av med att gasa och börja glida i cirka 70-80 på motorvägen till nästa avfart. På under 1 minut gick tempen ner till 90 igen och väl där stannade den kvar. Kollade vattennivå och efter detta var den låg men inte under min-nivå. Ångade nog bort en del

    Nåväl, använt bilen till jobbet och inte haft några tempproblem öht. Igår skulle jag iväg några mil och körde motorväg, inte en km/h över 110 och ser att vattentemp höjs igen. Släpper gasen och glider/halvgasar till nästa avfart, tempen nere vid 90. Åker småvägar hem i 70-80 km/h och tempen håller sig.

    Fyllt på vätska, verkar inte läcka, och varvtalet ligger runt 2800-3000 när den skenar i temp. Först när varvtalen går upp som tempen börjar stiga.

    Pappa säger termostat, kompis säger vattenpump. Jag har inte en susning. Låter det troligt att vattenpump eller termostaten är boven?

    Ingen lust att lämna in den på VAG här för 1000 spänn i timmen så tänkte byta själv. Problemet är att jag är novis på var delarna sitter (vattenpump/termostat) så skulle behöva en sprängskiss eller en sjukt bra förklaring :-)

    Har även haft problem med ryckig gång ett tag, men det är väl troligen LMM så även den kommer bytas. OM det inte är LMM som orsakar ryckig gång, vad kan det då vara?

  2. #2
    Jon
    Gäst
    Termostat-hus (om det är i plast) alternativt termostat skulle jag säga.

    Mvh Jon

  3. #3
    Nattuggla
    Gäst
    Enligt ytterliggare en polare är det troligen topplockspackningen. Eftersom bilen beter sig normalt vid låga varv och rusar ju högre hastighet jag har så menade han på att när jag börja få högre laddtryck så drar de vatten genom packningen men att det slutar när jag går ner i varv och laddet inte är så högt. Jippi, vågar man ju fan inte köra med bilen. Tilläggas bör väl att han inte sett bilen, att bilen inte ryker vitt (vanligt vid gången packning sa nån?).

    Känns som att denna historia slutar på verkstad med saftig nota, woho!

    Edit: För att förtydliga för alla, är en Golf GTI MKIV -03 med 180 hästars motorn.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Tja.

    Det finns som du själv har märkt 3 saker som kan vara fel.

    Om topppackningen är dragen kan man ta ett Co prov på Kylvätskan och se om det finns spår av avgaser i kylvätskan.

    Vatten pumpen på din bil är av model kass (kanske inte fullt så illa men bra nära) och det som kan ske med dessa är att skoveln släpper från axeln och inte riktigt snurrar med som den ska.
    Vid olika tempraturer så "nyper" den fast igen på axeln = problemet försvinner.

    Termostaten kan du lossa relativt enkelt och koka för att se om den lirar.
    Sitter i ramkant på motorn och du ser den ner bakom insuget.

    Hur händig är du på att skruva?? Det är inte svårt att byta termostat och beroende på hurdan du är i den tekniska delen så är inte vatten pump mm heller ett mega problem.


    Bytte pump på nåns bil här på forumet och den hade fenomenet att den koka oxå och det var att skoveln (Propellen på vattenpuympen) lossnat.

    Jag skulle vilja påstå att chansen att topp packningen har dragit är väl relativt liten.

    Jag sätter pengar på pumpen.

    (Att det försvinner vatten kan bero på att när den kokar så skjuter den ut vatten genom över strömnings hålet i locket till kylvätskan.
    Och om du kollar vätskan när den kokar så kommer den se lägre ut av nån anledning som jag inte hajar riktigt men så är det.)
    Senast redigerad av Mini_me den 2008-06-29 klockan 14:28. Anledning: utvcklade.

  5. #5
    Nattuggla
    Gäst
    Jag är relativt händig, saken är väl den dock att jag inte vet var sakerna sitter samt hur de ska se ut. Därför är det lite svårt att hitta dem :-) Har ingen bild där du kan visa var respektive del sitter?

    Tror jag hittade termostaten och vattenpumpen sitter i anslutning till den va? Får ta upp bilen till farsan sen och be om en hjälpande hand. Men vattenpump eller termostat låter ju väldigt troligt efter att jag har surfat runt en del.

    Kostar ju inte så mkt med ny pump och termostat så får nog bli lite shopping imorgon.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Termostaten sitter bakom ett plast lock som en slang är kopplad till i framkant på motorn.
    Plast anslutningen sitter med 2 M6 bulter som har både en 10mm skalle och en 5mm insex på sig.

    Vatten pumpen drivs av kamremmen så om du byter pump byter du även kamrem inkl rullar (Dumt att låta bli oavsett miltal).

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    E
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54

    Att tänkta på?

    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Termostaten sitter bakom ett plast lock som en slang är kopplad till i framkant på motorn.
    Plast anslutningen sitter med 2 M6 bulter som har både en 10mm skalle och en 5mm insex på sig.

    Vatten pumpen drivs av kamremmen så om du byter pump byter du även kamrem inkl rullar (Dumt att låta bli oavsett miltal).
    Hej, jag lånar tråden lite.

    Är det något speciellt att tänka på vid byte av termostat, återfyllning av kylvätska, är det bara att toppa upp i behållaren eller måste det luftas på något speciellt sätt?

    GTI 1.8T -99

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Helst ska du använda ett special verktyg men jag utgår ifrån att du inte har ett sånt.
    Annars är det bara att fylla på och varm köra och sen brukar ev luft bubbla upp under tex natten.

    Finns säkert fler bra sätt men inga jag kommer på / orkar lista här.=)

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Olsson
    Medlemsnr
    5313
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Glöm inte att byta kamrem oxå brukar göras samtidigt som man bytter vattenpump! Hur långt har bilen rullat?
    Har lite svårt att förstå hur du ska byta pump/kamrem om du inte vet var dom sitter! Se till att ha någon med dig som gjort det förut. Annars kan det nog bli lite knivigt.
    Mike

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av Mikegti Visa inlägg
    Glöm inte att byta kamrem oxå brukar göras samtidigt som man bytter vattenpump!


    Rådet att byta har redan skrivits...

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    E
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Rådet att byta har redan skrivits...

    Mitt fel som lånade tråden. :-)

    Jag tar och startar en ny istället eftersom att mitt problem är det omvända.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Emil
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    203
    Du det där låter som vattenpumpen. Min uppförde sig exakt likadant som du beskriver. Dock kom det ingen vit rök. Impellern är i plast och den har jäkligt lätt för att gå sönder. Utbytes pumpen har impellern i aluminium istället om jag minns rätt. Men kör inte med bilen utan se till att byt pumpen byt även kamremmen när du ändå är i farten.

  13. #13
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    För mig låter det som pump eller termostat, börja med att byta termostat och
    testa, klart billigast och lättaste delen att byta.

    På sidan av motorn ser du var pumpen sitter, den drivs av kamremmen
    som andra sagt, har du inte bytt kamrem förr ska du antagligen
    lämna in för byte eller ha med dig någon som kan.

    Skulle de vara topplockspackning som gett sig eller börjat ge sig
    skulle det märkas på oljepåfyllningslocket, och i locket + behållaren
    för expansionskärlet, i båda dessa blandas en vit-grå geggig massa
    oftast.
    Luktar olja i expansionskärlet med mera.

    Kan även halt-testa som mini_me skrev.


    Citat Ursprungligen postat av Nattuggla Visa inlägg
    Har även haft problem med ryckig gång ett tag, men det är väl troligen LMM så även den kommer bytas. OM det inte är LMM som orsakar ryckig gång, vad kan det då vara?
    Ger LMM upp brukar det märkas väldigt kraftigt skulle jag säga,
    mer trovärdiga fel skulle vara vacuum-läckage eller avgas-läckage.

    1. Felsök avgaset när motorn är igång efter läckage, isf mellan motor och kat.

    2. spraya start-gas i motorrummet på slangar när motorn är igång,
    hör du motorn varva upp har du hittat en slang som läcker vacuum.

    3. Dra ur kontakten till LMM och provkör, bilen brukar gå bättre med kontakten
    ur om mätaren gett upp.

    Lycka till, och en sak till, kör inte med bilen mer än nödvändigt, iaf
    inte så tempen kommer över 90,
    är felet pump eller termostat och bilen kokar ibland så har du
    garanterat snart en topplockspackning att byta också.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin