Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    3L1T
    Gäst

    Få ut kabel ur kontakt mkIV

    Lyckades inte med en mer beskrivande rubrik.

    Hur gör man för att få ut en kabel ur en kontakt?
    Låt oss säga att kablen har av någon anledning gått av och man vill inte skarva ihop det utan dra en ny.

    Lika så hur man får ur den ut säkringboxen, gissar på det är samma sätt där.

    Måste sitta någon spärr på något vis eller något annat simpelt men jag lyckades inte komma på hur iaf, haha.


    Det är då min Golf mkIV jag pillar på...
    Senast redigerad av 3L1T den 2008-06-28 klockan 21:09.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Pettersson
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    389
    är nog lättare att ge ett svar om man vet hur kontakten ser ut då det finns en del olika lösningar på låsningen av kabelskon i huset..

    om du ha möjlighet så ta en bild och lägg upp så är det lättare att avgöra..

    men är det en liten kabelsko så är det oftast att det sitter låsningar på båda sidor av kabelskon men är det större typ relähållar kabelsko så är det bara på ena sidan..

  3. #3
    3L1T
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av g-man Visa inlägg
    är nog lättare att ge ett svar om man vet hur kontakten ser ut då det finns en del olika lösningar på låsningen av kabelskon i huset..

    om du ha möjlighet så ta en bild och lägg upp så är det lättare att avgöra..

    men är det en liten kabelsko så är det oftast att det sitter låsningar på båda sidor av kabelskon men är det större typ relähållar kabelsko så är det bara på ena sidan..
    Jo jag tycket jag såg någon liten liten flärp på ena sidan av kabelskon, om man tittar in i den sidan kablen går in i, bände på den och försökte dra ut men satt fortfarande fast.

    Det var omöjligt, iaf för mig att få till en klar bild på så små saker som man knappt ser själv.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Man har ofta en färg glad spärr som sitter i kontakt stycket som blockar stiftet från att komma ur.

    Och den sitter även med 1 eller 2 "flärpar" på själva kabelskon.
    Om det är 1 eller 2 ser du om det finns ett litet uttag eller 2 =) (bredvid själva kabelns ingång fast sett från andra sidan..virrigt??)

    Lite mejsel eller dylikt och sen bara dra=) Helst ska man hålla in flärparna medans man drar.

  5. #5
    3L1T
    Gäst
    Ja, de där färgglada spärrarna glömde jag skriva att jag fattade att man skulle lossa haha.

    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Om det är 1 eller 2 ser du om det finns ett litet uttag eller 2 =) (bredvid själva kabelns ingång fast sett från andra sidan..virrigt??)
    Just den biten var lite virrigt.
    Ser jag spärrarna om jag följer kablen in i kontakten eller du menar från andra sidan? :P

    Ska spärren pressas in mot centrum eller ut mot sidorna?

    Det är ju så jeakla smått!
    Kan man köpa nya kabelskor och spärrar om man skulle råka ha sönder det?

  6. #6
    Särkelä
    Gäst
    finns ett verktyg som man trycker i från motsatta hållet där kabeln är. det är me två små spetsar som gör så att spärrarna i själva kabelskon släpper sen e det bara o dra lite i kabeln så kommer den ut. Hmm inte lått o förklara.

    O vet inte vart man kan köpa såna. men vi har det som originalverktyg så det borde ju finnas nånstans.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Artikelnummer VE-71068 på Swedol...

  8. #8
    PassatGT16v
    Gäst
    Har säkert sånt verktyg på jobb men jag brukar ta ett smalt gem som jag rätar ut. Sedan böjer jag änden på den, ca 1-2mm, i en liten vinkel och trycker in spärren med.
    Måste dock vara försiktig och dra kabeln samtidigt. Detta om det är 1 låsning.

    Låsningen kommer du åt från motsatt håll får kabeln går in dvs kontaktens insida där du ser ett spår intill kabelskon.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin