Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    D.E
    Gäst

    Uppgradera väghållning mk1 GTI

    Skulle vilja uppgradera väghållningen i min mk1 GTI. Just nu har den kapade standardfjädrar fram och helt standard bak. (förra ägaren som kapat i framfjädrarna) Har kompletta fjäderben från mk2 GTI att sätta i sålänge, men jag vet inte hur höjden och väghållningen blir med dem...

    Dessa så populära ebay-coilovers, hur blir väghållningen med dem? Jag förstår att om bilen är maxsänkt så kan väghållningen knappast bli bra, men på en normal, "sänkt" nivå.

    Några överkomliga eftermarknadsdelar eller originaldelar man kan använda för att förbättra väghållning?

    Vill ej spendera massor av pengar.

  2. #2
    Sebbe
    Gäst
    MK2 fjäderbenen passar inte.
    Dom populära e-bay coiloversen som går att "gruppköps" beställa på vwgolf.se forumet kör jag med. De duger för mig men de är "bara" ställbara i höjd så det är inga värstinggrejer precis.
    Körde med forza´s grupp N fjäderben tidigare (Bilstein sport dämpare och Elit fjädrar) och det var på tok för hårda enligt mig om man ska använda bilen på vanlig väg också.

    HAr du läst det här? http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=5&id=8

  3. #3
    pekka kiiskilä
    Gäst
    GE Motorsport har hyffsade priser på sänkningssatser men det är inte fel med skruvben o vill man ha hårdare sättning så kan man köpa enbart fjädrar som gör susen,

    Men Sebbe länkade till faq och där står det om det mesta.

  4. #4
    D.E
    Gäst
    Okej. Ska fundera lite, inhandlar nog såna där ebay-coils såsmåningom.
    Tack för era svar

    Men:

    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    MK2 fjäderbenen passar inte.
    Passar de inte alls? Trodde det bara var topplagringen som skiljde. :S

  5. #5
    tjipp
    Gäst
    eller kolla efter beggat H&R cup kitt, eller nytt om plånboken tillåter!
    Bra hållning för pengarna och inte stenhårt för inspererad gatkörning.
    (funkar även hyffsat på bana)

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Jag kan rekommendera ett stag mellan nedre rambenen fram, det gjorde en otrolig skillnad på min mk1a. Billigt är det också, jag svetsade till en egen.

  7. #7
    D.E
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Raz Visa inlägg
    Jag kan rekommendera ett stag mellan nedre rambenen fram, det gjorde en otrolig skillnad på min mk1a. Billigt är det också, jag svetsade till en egen.
    Okej... Läste att tidiga Rocco har ett sånt standard. Går det att skruva rakt på mk1 Golf om man hittar ett sånt?

    Tjipp: Tror inte plånboken tillåter ens begagnat Cupkit tyvärr :/

  8. #8
    Sebbe
    Gäst
    Passar de inte alls? Trodde det bara var topplagringen som skiljde. :S[/QUOTE]

    Nej, de är längre bak på mk2 och sen är nedre fästet fram smalare + annan topplagring.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Citat Ursprungligen postat av D.E Visa inlägg
    Okej... Läste att tidiga Rocco har ett sånt standard. Går det att skruva rakt på mk1 Golf om man hittar ett sånt?

    Tjipp: Tror inte plånboken tillåter ens begagnat Cupkit tyvärr :/
    Det är nog nästan omöjligt att hitta ett sånt, däremot så finns det färdiga att köpa. OMP har såna stag bland annat.

    Trendab säljer OMP. http://www.trendab.se -> FJÄDERBENSTAG
    "Golf 1:a Serier Alla Modeller
    OMP undre förstärkningsstag för alla Golf 1:a serie modeller."
    Pris: 357,00 kr

  10. #10
    D.E
    Gäst
    Okej. Får se om ett sådant stag inhandlas när jag har lite pengar över.

    Installerade mk2 GTI-fjädrar fram idag. Bilen blev fruktansvärt hög fram. Kan man kapa dessa fjädrar ett varv eller två utan att förstöra all komfort och körbarhet?

    EDIT: Kan tilläggas att anledningen till att jag bytte var att mk1 original-fjädrarna var kapade max och hoppade runt i fjäderbenet
    Senast redigerad av D.E den 2008-06-28 klockan 23:51.

  11. #11
    Sebbe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av D.E Visa inlägg
    Okej. Får se om ett sådant stag inhandlas när jag har lite pengar över.

    Installerade mk2 GTI-fjädrar fram idag. Bilen blev fruktansvärt hög fram. Kan man kapa dessa fjädrar ett varv eller två utan att förstöra all komfort och körbarhet?

    EDIT: Kan tilläggas att anledningen till att jag bytte var att mk1 original-fjädrarna var kapade max och hoppade runt i fjäderbenet
    Du kan fästa fjädrarna med tex slangklämmor så dom håller sig på plats. Kapade fjädrar är väl ingen hit direkt. Den stora nackdelen är väl att dämparna går sönder ganska på en gång. Det är ju tråkigt om man har köpt nya dämpare, men om dämparna är gamla och slut redan så spelar det väl mindre roll.

  12. #12
    D.E
    Gäst
    Mjo men som den står nu med mk2-fjädrarna har den positiv camber och man kan ställa en hink under oljetråget utan att hissa upp bilen. Vill gärna använda mk2-fjädrarna då de är mycket fräshare och ej maxkapade som mk1 dito men det ser bara fånigt ut. Förstör man om man bara kapar ett varv eller två för att få iallafall original höjd och hjulinställning?

  13. #13
    Sebbe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av D.E Visa inlägg
    Mjo men som den står nu med mk2-fjädrarna har den positiv camber och man kan ställa en hink under oljetråget utan att hissa upp bilen. Vill gärna använda mk2-fjädrarna då de är mycket fräshare och ej maxkapade som mk1 dito men det ser bara fånigt ut. Förstör man om man bara kapar ett varv eller två för att få iallafall original höjd och hjulinställning?
    Om du har längre fjädrar än vad dämparna är gjorda för så lever inte dämparna något lycklig liv i alla fall så det blir "nog" inte sämre på något vis om du kapar lite. För att väghållningen ska vara "okej" så ska dämpare och fjädrar vara avstämmda för varandra, när man börjar mixtra med dämpare av en sort och fjädrar av en annan så blir väghållningen i regel alltid sämre och livslängden på dämparna kortare.
    Gällande cambern så är den ställbar (lite) på mk1. Och positiv camber har bilen från fabrik.

  14. #14
    D.E
    Gäst
    Har kapat ett varv men det ser fortfarande fånigt ut. Det får vara sålänge, bilen går ju inte ens.

    Har en fråga till... Om man monterar Corrado/mk2-spindlar, (passar de ens på länkarmarna?) kan man då ha mk2-fjäderben/coils runt om? Skiljer fästena bak också?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin