Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 87
  1. #61

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Marcus
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Nej, jag har inte ägt någon egen bil med xenon. Jag baserar mitt uttalande på det faktum att jag klarar mig alldeles utmärkt med ljuset från min nuvarande gamla Golf samt resultat från oberoende tester som visar att xenonutrustade bilar (Passat exempelvis) har sämre ljus än samma bil utan xenon. Om man då dessutom betalar en stor bunt tusenlappar för skiten så måste man ju ha någon slags böjelse för xenon? Om man skjuter upp ett bilköp för att modellen saknar xenon så kan man ju undra vad är viktigast, bilen eller xenon?

    Jaja, galet. Men jag ska inte ge er köpråd, jag bara tänker högt. Fritt forum liksom.
    Vad är det som är så svårt att förstå att jag skjuter upp bilköpet pga av att xenon inte går att beställa? Skall jag lägga 250"+ så skall jag vara 100% nöjd med specen! Och det är jag inte om den inte har xenon. Så enkelt är det.

    Om jag jämför ljuset i mina tidigare bilar med och utan xenon så är det en grym skillnad till xenonljusets fördel. Det bästa ljus jag testat i en bil har jag haft i min GTI -05 och R32 -07, båda så klart utrustade med xenon

  2. #62

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Vet du om ljuset är bättre därför att det är xenon eller om det helt enkelt är så att det generellt är bättre ljus på Golf 1K jämfört med dina tidigare bilar? Är ljuset med xenon märkbart bättre så är det ju bra, men tester på andra modeller visar delvis motsatsen. Hur det blir på Scirocco har vi ingen aning om

    Ohh ja, vore det en sådan liten detalj som fattades och jag verkligen ville ha en bil så skulle jag utan tvekan beställa i alla fall. Det är ju trots allt bilen som ska köras, drivlina upplevas och lyse lär finnas i alla fall

  3. #63

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Nej, jag har inte ägt någon egen bil med xenon. Jag baserar mitt uttalande på det faktum att jag klarar mig alldeles utmärkt med ljuset från min nuvarande gamla Golf samt resultat från oberoende tester som visar att xenonutrustade bilar (Passat exempelvis) har sämre ljus än samma bil utan xenon.
    Ofan.....Det kan inte gälla dom passater jag kört inklusive min egen.
    Och då har jag kört många 3B-3C kan jag tala om. =)


    Har du möjligen monterat automatiskt justering för höjd också då? Det har ju börjat drälla av folk som xenonkonverterar sina gamla bilar nu för tiden och gissa vad: inte en kotte lyckas få dom rätt. En trafikfara utan höjdjusterare är vad dom är, borde vara fängelse på sånt.
    Det är för att

    1: Folk kör med 6000k och uppåt det lyser bara blått och sticker utav helvete i ögonen.

    2om fattar inte att ställa ner ljusbilden på sina blåa lysen.

    Jag kör med 4300K + nerjusterad ljusbild.
    Än har ingen medtrafikant blinkat med heljuset att jag ska blända av & än har ingenklagat att det sticer i deras ögon när jag möter dom.

    Gör man det bara rätt så är det inga problem , tyvärr gör 95% redan fel när dom väljer lampa.


    Och för att återgå till ämnet

    Skulle jag idag beställa en ny bil så skulle jag beställa xenon , aldrig mer halogen när man kört xenon.
    MEN jag håller med om att 11000:- är löjligt pris för xenon.
    Förmodligen kommer det priset snart att reduceras med tanke på att priset på xenon tekniken sjunkit markant senaste åren.

  4. #64

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Ofan.....Det kan inte gälla dom passater jag kört inklusive min egen. Och då har jag kört många 3B-3C kan jag tala om. =)
    Ja, du får väl väga din upplevelse mot oberoende tester som facktidningar gör. Dessa visar ju faktiskt tekniska, mätbara fakta. Och i just fallet Passat 3C verkar inte xenon vara det bättre valet. Om du sen tycker att det känns bättre och att det är värt 10 000 kr för dig så varsågod, det är ju dina pengar. Sen bor du i norra Sverige och där kanske det är mörkt och jävligt en större del av året än här nere i södra Sverige, så det kanske påverkar upplevelsen också. Hur som helst, aldrig i helvete att jag skulle skjuta upp en beställning av en bil jag trånar efter bara för att den saknar bling-bling-lyse

  5. #65
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Skulle jag idag beställa en ny bil så skulle jag beställa xenon , aldrig mer halogen när man kört xenon.
    MEN jag håller med om att 11000:- är löjligt pris för xenon.
    Förmodligen kommer det priset snart att reduceras med tanke på att priset på xenon tekniken sjunkit markant senaste åren.
    Självklart, Xenon är ju generellt bättre än halogen så är priset rätt så visst, hade det kostat 5000 hade jag lätt valt det men 11000 (!) .. nä då funkade de überbra halogenkastarna helt kanon. Men det är ju skillnad på vart man bor med, här nere är det bara mörkt ett par månader och de flesta bor nära gatlyktor.

    Dock när jag var uppe i arjeplog förra vintern så körde jag nog uteslutande xenonbilar, där hade man verkligen användning för det på mörka utflykter genom skog och mark.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  6. #66
    Jonas
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Ja, du får väl väga din upplevelse mot oberoende tester som facktidningar gör. Dessa visar ju faktiskt tekniska, mätbara fakta. Och i just fallet Passat 3C verkar inte xenon vara det bättre valet. Om du sen tycker att det känns bättre och att det är värt 10 000 kr för dig så varsågod, det är ju dina pengar. Sen bor du i norra Sverige och där kanske det är mörkt och jävligt en större del av året än här nere i södra Sverige, så det kanske påverkar upplevelsen också. Hur som helst, aldrig i helvete att jag skulle skjuta upp en beställning av en bil jag trånar efter bara för att den saknar bling-bling-lyse
    Därför jag frågad om du har eller haft Xenon berodde på att du tydligen visste att det var "krims-krams" Men det vet du ju tydligen inte.
    Men din facktidning vet.

    Skulle jag köpa nya Sciroccon skulle jag också vänta. 11000:-är mkt pengar men skulle vara värt varenda spänn! för att få Xenon på en bil i den prisklassen.
    För skall man sälja någongång i framtiden så bör ju bilen ha "rätt" spec om den skall vara attraktiv och då har dom nog inte kostat 11,000:-

    Vad är "bling-bling lyse? Det kallas säkerhet

  7. #67

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Ofan.....Det kan inte gälla dom passater jag kört inklusive min egen.
    Och då har jag kört många 3B-3C kan jag tala om. =)




    Det är för att

    1: Folk kör med 6000k och uppåt det lyser bara blått och sticker utav helvete i ögonen.

    2om fattar inte att ställa ner ljusbilden på sina blåa lysen.

    Jag kör med 4300K + nerjusterad ljusbild.
    Än har ingen medtrafikant blinkat med heljuset att jag ska blända av & än har ingenklagat att det sticer i deras ögon när jag möter dom.

    Gör man det bara rätt så är det inga problem , tyvärr gör 95% redan fel när dom väljer lampa.


    Och för att återgå till ämnet

    Skulle jag idag beställa en ny bil så skulle jag beställa xenon , aldrig mer halogen när man kört xenon.
    MEN jag håller med om att 11000:- är löjligt pris för xenon.
    Förmodligen kommer det priset snart att reduceras med tanke på att priset på xenon tekniken sjunkit markant senaste åren.
    Håller generellt med dig. Men faktum är att ju högre Kelvin-temeratur det är dessdå svagare blir ljuset...

    Och som sagt 11000:- är löjligt dyrt, särskilt till VW..

  8. #68

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Därför jag frågad om du har eller haft Xenon berodde på att du tydligen visste att det var "krims-krams" Men det vet du ju tydligen inte. Men din facktidning vet.

    Vad är "bling-bling lyse? Det kallas säkerhet
    Måste vara svårt att snacka bort det faktum att ljuset på vissa modeller är sämre enligt riktiga tester? Har inte sagt att det inte kan kännas bättre för dig, men rent tekniskt kan det mycket väl vara ett sämre ljus. Ohh nej, jag har inte jämfört ljuset från min bil med motsvarande från en bil med fabriksmonterat xenon. Och andra sidan har jag inte upplevt några problem med nuvarande ljuskälla. Bling bling kallar jag sådant som ser kul ut (subjektivt) men som inte utgör någon teknisk förbättring till konstruktionen och/eller för användaren.

    Vi Bilägare skriver bland annat generellt:

    Så Xenonlampor är inte en garanti för bättre ljus?
    - Nej, tyvärr inte. Det finns bilmodeller med H4-lampor t ex Nissan Note, som har bättre räckvidd på helljuset än Audi A4 har med xenon.

  9. #69
    Waker
    Gäst
    Xenon pa en sadan bil är självklart. Hade det pa min Golf V GTI och ljuset var kanon, samt att bilen blev flera klasser snyggare. Utan Xenon ser rent sniket ut. Skulle inte drömma om att köpa en bil utan Xenon idag.

    Att VW tar hutlöst betalt är en annan sak.

  10. #70

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    ................Återgå till själva bilen och skit i ljuset.
    Lyser det så lyser det.
    Och visst är Xenon bättre på vissa bilar,vissa inte.


    MEN jägarns va läcker den va nya sciroccon.
    Såg en idag på VAG + Nya Golfen som oxså var en klar förbättring.

  11. #71
    Särkelä
    Gäst
    håller me ruskigt fin e den.. o golfen me. kom idag te jobbet så man fick ju ta en kik. =)

    sciroccon me 2 liters turbon hade vart ruskigt kul o haft.

  12. #72

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Marcus
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av Särkelä Visa inlägg
    håller me ruskigt fin e den.. o golfen me. kom idag te jobbet så man fick ju ta en kik. =)

    sciroccon me 2 liters turbon hade vart ruskigt kul o haft.
    Har handlarna fått in visningsbilar alltså? Bara att kasta sig i bilen så fort dom öppnar i så fall

  13. #73
    Scootie
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Makke Visa inlägg
    Har handlarna fått in visningsbilar alltså? Bara att kasta sig i bilen så fort dom öppnar i så fall

    Redan sett en ute på vanlig väg, pärlvit TFSI från VAG Södertälje Ser väl helt ok ut..

  14. #74

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Såg tre(!) biltransporter med nya Scirocco, Golf MKVI, en tidig Golf MK1 och en Scirocco MK1 utanför jobbet idag. Norsk/Svenska gränsen E6 Svinesund.
    Antar att de kom från någon pressvisning...

  15. #75

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Håller generellt med dig. Men faktum är att ju högre Kelvin-temeratur det är dessdå svagare blir ljuset...
    Och desto blåare för att sedan gå mot lila.
    Alla som gått skolan vet att blått ljus irriterar ögonen mer än vitt ljus.
    Det är inte ljusstyrkan som irriterar ögonen utan färgen.

    För att åter återgå till ämnet

    Bara jag som tycker sciroccons bakre formspråk påminner om volvo C30?
    Var förbi jobbet och tittade på Scirocco och MK6:a i början av veckan & jag trodde först det var en c30 på långt håll , med det visade sig vara sciroccons breda rumpa. =)

  16. #76

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Det har jag faktiskt inte lärt mig under mina 12 år i skolan. Hade jag valt att läsa på högskolan så hade jag kanske också valt 4300K ist för 6000K då... =)

    Hur som helst, det är iaf inga mötande som blinkar...

  17. #77

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    E visning 8 november samtidigt med nya golfen

  18. #78

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av outrunner Visa inlägg
    E visning 8 november samtidigt med nya golfen
    Vet man var man ska gå så har man sett den för det datumet. ;-)

  19. #79

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Jo..det e klart...men allmänhetens visning är den 8.e....

    P.

  20. #80
    T08R
    Gäst
    Måste lägga in en komentar ang xenon vara eller icke vara.
    Då det har nämts i tråden att 3C har sämre ljus med xenon än med halogen så måste jag påpeka att det är bättre på halv eller helljus (kommer inte ihåg vilken, men har för mig att det va helljuset) samt att man får kurvljusfunktionen så när man kör bilen så har man ljuset på vägen och inte i skogen. Så i fallet Passat 3C så hade jag aldrig köpt en utan xenon.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin