Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1
    Golf 2 GTI
    Gäst

    Golf 2 GTI Byta växellåda + lite mer frågor

    Hej !

    Jag har en Golf 2 GTI 16V och enligt förra ägaren så ska det sitta en Golf 2 GTI 8V växellåda på min och nu undrar jag vad är det jag behöver för att byta tillbaka till 16V lådan så den passar på bilen ? Eller är det bara smacka dit den ?

    Koppling ska jag även byta när jag ändå byter växellåda, anledningen till att jag byter är för att den andra rasade den ingående axeln in till växellådan.

    Hur många hästar håller 8V växellådan till Golf 2 GTI ? ?
    Hur många hästar håller 16V Växellådan till Golf 2 GTI ??

    Hur blir det med utväxlingen nu när jag byter växellåda blir det någon skillnad för förut var det bra drag i bilen och man fick växla hela tiden och vid 4000 rpm var man uppe i 150 km/t så vad kan då varvet bli vid 110 ? 3000 rpm ??


    Och hur är det med dreven kan man spara dom och sätta i 16V lådan om något drev skulle gå sönder ?

    Vart fyller man på olja i växellådan ? Och vart tömmer man den ? Hur ser man att den är full ?

    Berätta gärna mer då jag vill veta så mycket som möjligt om 16V lådan och 8V lådan till Golf 2 GTI årsmodel 86, växellådan från 8V vet jag inte vad det är för årsmodell.

    All info uppskattas :-)

    Ha en bra fortsättning efter midsommar och hoppas att ni alla haft en bra Midsommar !

    Mvh Fredrik

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    4000 i 150,hmmm låter inte ens som det sitter en gti låda i din bil.

    Förhoppningsvis har han inte krabbat med att byta drivknutar mm då 16v har dom stora. Annars är det nog inget att tänka på om du sätter dit en ny 16v lamell...
    För att göra rätt så har du en bottenplugg, Stor inzex. Lossa den och slå ut all olja.
    Sedan slår du i exakt 2 liter genom hastighetsmätarvajer hålet. Då dom ska ha exakt 2l slår du igenom det vanliga stället får du bara i 1.7 och du kommer snart få olljud i 5ans växel...

    16v lådan är väl tätast utav dom alla. 3000 i 90km/h har dom ungf, varvar på bra

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Under växellådan står det instansat en kod. För att säkert veta vilken låda som sitter i din bil så kolla vad det står där.

    Koden för Mk2 16V är 020 2Y. Vad 8V-lådorna har för kod vet jag inte. 020 börjar den på iaf.

    Hur många hästar lådorna håller för är svårt att säga då det beror väldigt mycket på hur man kör, snabba rivstarter förkortar livslängden avsevärt. Den svaga punkten på 16V-lådorna är nitarna till slutväxeln som inte håller. Detta tror jag även gäller för de andra 020-lådorna då konstruktionen är densamma.

  4. #4
    D.E
    Gäst
    ACM heter min 8v-låda, om det är till nån hjälp.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin