Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35
  1. #21
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Wow, då måste det ha gått vilt till! en bild måste vi få på detta!
    Jag har aldrig hört talas om eller sett nåt liknande...
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  2. #22
    Holmgren
    Gäst
    Gillar dina ideér skarpt. Detta är en ordentlig projekt bil.
    Och när något går fel så är det inga sura miner utan, hur ska vi lösa detta problemet...
    Det gillar vi.
    Fortsätt så.

  3. #23
    JohnE
    Gäst
    Kul att ni gillar det. Har varit lite dött i tråden men uppenbarligen finns det ju någon som läser det man skriver. :-)



    Citat Ursprungligen postat av Holmgren Visa inlägg
    Gillar dina ideér skarpt. Detta är en ordentlig projekt bil.
    Notera att detta är min vardagsbil. Det var liksom inte meningen att det skulle spåra ur. ;-)

    Citat Ursprungligen postat av Holmgren Visa inlägg
    Och när något går fel så är det inga sura miner utan, hur ska vi lösa detta problemet...
    Kanske inte lösa problem...utan dessutom förbättra. När denna balk är utbänd, som den är nu, får vi mer camber utan att caster påverkas nämnvärt. Toe justeras ju sen, men detta kan kanske vändas till en fördel.

    Om balken svetsas på plats och förstärkt lite utbänd, då kan man nyttja detta och ha mer camber i grundutförandet, och med topplagringen justera inom det intervallet som "förmodligen" är intressant. Bussningarna i länkarmen gillar säkerligen inte idén, men om den skulle klaga får jag väl ta och anställa någon annan länkarm.

    Tänker jag helt vrickat?



    Edit: Jofan, det är nog rätt vrickat. Tittar man närmre på bilden ser man att caster skulle påverkas, då hjulet kommer längre bak om man vrider den utåt. Skit också.
    Då skulle det säkert bli en massa andra skumma följder i chassiet också. Typiskt.
    Senast redigerad av JohnE den 2008-06-25 klockan 00:36.

  4. #24
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Jo lite dumt blir det nog, det räcker nog bra med den camberjusteringen du fått till med dina lagringar där uppe. Hoppas det friskt nog att svetsa riktigt när du ska ihop det nu, ta riktligt med kort.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  5. #25
    GTI-nissen
    Gäst
    Det stället där du spräckte bilen är ett känt ställe där det är vekt och man brukar rekommendera att man sätter dit ett tvärstag mellan de främre bärarmsinfästningarna. Vissa Scirocco tror jag redan har det som original.

  6. #26
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Det stället där du spräckte bilen är ett känt ställe där det är vekt och man brukar rekommendera att man sätter dit ett tvärstag mellan de främre bärarmsinfästningarna. Vissa Scirocco tror jag redan har det som original.
    Det var som tusan, det visste jag inte ens om men jag kan tänka mig att så kan vara fallet speciellt i rallysvängen.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  7. #27
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Kollar man i ETKA på golf 1 så finns en bild på ett stag där, men det finns inget artnumemr på det så man kan inte se nåt om det.

    Finns bilder på mitt hemmabyggda stag på www.manny.se under "Golf mk1 -83"
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  8. #28
    JohnE
    Gäst
    Tack för responsen, kul.
    Manny, tackar för tipset. Har du gjort det staget demonterbart pga besiktning eller är det av annan anledning? Annats svetsar jag bara nån snygg U-balk där eller något sådant. ;-)


    Ratten står rakt. Toe out och camber, någon? För informationens skull lämnade bilen två oavbrutna svarta spår i 7 kilometer rakt genom Västerås. Med konstant däckskrik. Uppmärksamhet, nejnej.


    Rakt, som sagt. Dags att ta fram farbror anpassare och räta upp den här skiten.


    Efter att ha bultat bort spindelled och fjäderben kunde jag syna skadan lite närmre. Den som kikar noga gan se hela brottgränsen från vänster till 3cm från länkarmens infästning till höger.
    Tyvärr slutade inte skadan där, utan hade vridit sönder en del plåt på undersidan av bilen också. Fick dessvärre ingen bra bild på detta då jag bara tagit domkraften och lyft.
    Funderade lite. Svetstuben var nästan tom och billyften var upptagen. Insåg att jag var tvungen att förstärka tillfälligt för att kunna använda bilen åtminstone. Låta bli att provocera.


    Plockade en slumpvis utvald 2mm tjock plåtbit i högen och klippte till lagom form. Började svetsa och insåg först då att jag plockat en galvad plåt... doh. Kanske fanns en anledning att jag var sjukskriven för feber och huvudvärk?
    Fäste ganska dåligt i resten av bilen. Inget man gråter över, utan vrider på lite ner trådmatningen och eldar på mer. Tar en till bit 2mm galvat, bockar 90grader och svetsar på som förstärkning. Ungefär "nästan-klar-med-helsvetsningen" tog gasen helt slut och det roliga var över.


    Bilen går nu i alla fall att använda utan monumentalt däckslitage, och NEJ, jag tänker inte testa att provocera för att hitta nån gräns. =D

    Med fylld gastub och tvåpelarlyft ska vi nog få fason på det här liket. Någon som nämnde rost?
    Senast redigerad av JohnE den 2008-06-27 klockan 02:22.

  9. #29
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Citat Ursprungligen postat av JohnE Visa inlägg
    Manny, tackar för tipset. Har du gjort det staget demonterbart pga besiktning eller är det av annan anledning?
    Nej jag gjorde det demonterbart bara för att det var enklast då jag inte vill svetsa i karossen. Sitter i länkarmsbultarna bara.

    Ser ut som du har en lite släng av metallpesten där du...
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  10. #30

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Sören Arvidsson
    Ort
    Essunga
    Inlägg
    197
    hehe.. gillar detta bygge..

  11. #31
    JohnE
    Gäst
    Som information hur det har gått sedan senast, så har jag bytt garage i veckan som varit. Inte hunnit meka så mycket. Var en sväng ner till Linköping också (45 mil tor).. och innan det var jag lite orolig hur det skulle hålla. Skönt att läsa permafrost's VW Golf GTI -83-tråd på rejsa-forumet såhär i efterhand. NOT! (Finns hans bil på GTI-klubben? För information: Styrstag lossade på hans MK1a och han voltade i dike)
    Jag "säkrade" framvagnen innan resan med att svetsa armeringsjärn mellan främre länkarmsfästningarna. Spände ihop med spännband till "ungefär-där-ska-de-sitta" och brände på med svetsen. Det höll!

    Prio1: Svetsa ihop framvagnen ORDENTLIGT.
    Prio2: Förstärk styrlederna ORDENTLIGT.
    Prio3: BUR!

    En Garret GT45'a är inhandlad. Tror att den blir lite stor för lilla dieselmotorn, heh. Friskt vågat hälften brunnit. Bara fegisar kör med wastegate. :P

  12. #32
    JohnE
    Gäst
    Caddy....modell....låg.


  13. #33
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Sådärja :-D

  14. #34
    D.E
    Gäst
    Avstannat projekt eller bara avstannad tråd?

  15. #35
    JohnE
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av D.E Visa inlägg
    Avstannat projekt eller bara avstannad tråd?
    Chefen tvingade mig att jobba på annan ort, så bilen och internet har lämnats ifred en tid under sommaren. :-)

    Men som sagt var det länge sedan denna tråd uppdaterades... så nu var det dags.

    Sedan "olyckan" med knäckt ram på Caddyn har det gått utför. Som det ser ut för tillfället kommer Caddyn gå i graven inom en månad. Med sorg i hjärtat letar jag efter en ersättare som slit-o-släng-brukis, och planerar slaktning och skrotning av Caddyn. :-(

    På rak arm kan följande saker säljas:
    - 5vxl manuell låda, bra skick med bra synkringar.
    - Dieselrovan lär man inte få så många kronor för, men den har inte hunnit laddas sönder med turbo ännu, så den är i hyfsat skick.
    - Corrado G60 bromsar (ok + skivor 280mm), spindlar och fjäderben.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin