Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35
  1. #1
    JohnE
    Gäst

    VW Caddy -83 "Ful men kul" - Evig vila

    Köpte en ny bruksbil, med ordentlig betoning på bruk. Säljaren varnade mig specifikt för att den var ful, så man var väl beredd på det mesta.

    Hur som helst, Caddy dieseln visade sig vara i bra skick, så när som på att den var....ful. Och bulig, och dålig lack, och ett par lättfixade tvåor på besiktningsprotokollet.
    Under hemfärden så fick jag Golf MK1-vibbar (oväntat ) och upptäckte att bilen var rätt kul. Slängde på ett par 13" alu-fälgar när jag kom hem och började busköra med de måttligt roade 55 diesel-hästarna. Kul!
    Ett par GTI-stolar satt i bilen, så redan nu sitter man skönt och stabilt. Kanske ett par riktiga sitta-still-stolar till nästa säsong?

    Så, vad ska fixas på "bruksbilen"? Jadu. Jag vill åka bana med den, gärna redan nu i sommar!
    Kruxet är ju just att den används varje dag, så varje modifikation som görs får inte ta mer än en garagekväll i taget. Spännande! :race:

    [x] Invägd på 940kg före projektstart!
    [x] Mulligt ljud med 2x 3" avgassystem
    [ ] Huvudbromscylinder, skivor (280mm), bromsok och spindlar från Corrado G60 (inhandlat ej monterat)
    [ ] Skivbromsar bak. Från vad?
    [ ] Stålomspunna slangar runt om.
    [ ] Sänka bilen för att få ett lagomt kaxigt utseende.
    [ ] Förvandla sugdiesel till en överladdad dito.

    Undrar för övrigt hur mycket luftmotstånd extraljusen gör? Hur mycket måste jag öka laddtrycket för att slippa ta bort dem? :bang:





    Ett par frågor till GTI-klubben också.. ni lär vara kompetenta som få på VW.
    Jag har bladfjädrar, trumbromsar och stel axel bak. Från vad ska jag stjäla komponenter för att få en låg bil med bra väghållning och skivbromsar? Jag skippar gärna bladfjädrarna..
    Corrado G60 där också?
    Senast redigerad av JohnE den 2008-08-25 klockan 20:12.

  2. #2
    JohnE
    Gäst
    Redigera-knappen funkade inte så bra, så det blev ett tillägg här istället.

    [ ] Bur. Huvudbåge och två strävor är en bra start. Någon som har huvudbåge till salu? Ej bultad, svetsad.

  3. #3
    sgt_nelson
    Gäst
    bullockstyle.de säljer sänkningssatser för caddy, coilover fram och "adapter" för att vända bakaxeln upp och ner för en sänkning på ca 100mm. tror även de har satser att konvertera till vanliga stötdämpare bak. kolla upp dem! bra priser dessutom. lycka till!

  4. #4
    Barbapappa
    Gäst
    Jag har sett flera Caddysar som går riktigt fint på bana trots bladfjädrar och stel axel, flippad axel och rejäla klossar mellan axel och fjädrar har dom kört med. Vet inte så många som har byt axel på dom, men coilovers har man ju sett en del som har haft, och det verkar ju funkar gött också. Trumbromsar är jag ju personligen fantast av, tycker det funkar bättre än vad många säger. :-) Handbroms värd namnet brukar man ju få då också...

    Vikt är ju inte fel att få ner heller, speciellt om man inte har mycket motor... Bort med det fina vildmarkskittet (extraljus & flakbåge) , bakluckan väger ju massa kilon också, huven går säkert att hitta en lättare variant i glasfiber eller så. Kapa ur dörrar och huv gör ju rätt gott på vikten också, många bäckar små...

    Det är alldeles för få Caddysar ute på banorna!

  5. #5
    JohnE
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Barbapappa Visa inlägg
    Jag har sett flera Caddysar som går riktigt fint på bana trots bladfjädrar och stel axel, flippad axel och rejäla klossar mellan axel och fjädrar har dom kört med. Vet inte så många som har byt axel på dom, men coilovers har man ju sett en del som har haft, och det verkar ju funkar gött också. Trumbromsar är jag ju personligen fantast av, tycker det funkar bättre än vad många säger. :-) Handbroms värd namnet brukar man ju få då också...

    Vikt är ju inte fel att få ner heller, speciellt om man inte har mycket motor... Bort med det fina vildmarkskittet (extraljus & flakbåge) , bakluckan väger ju massa kilon också, huven går säkert att hitta en lättare variant i glasfiber eller så. Kapa ur dörrar och huv gör ju rätt gott på vikten också, många bäckar små...

    Det är alldeles för få Caddysar ute på banorna!
    Vildmarkskittet stannar! De gör hela bilen för tillfället, så de får stanna där de är. Får kompensera med laddtryck och dumdristighet.

    Personligen gillar jag inte trumbromsar, däremot är jag ett fan av hydraliska handbromsar. ;-)
    Får se vad som kan hamna här..


    Citat Ursprungligen postat av JohnE
    Kruxet är ju just att den används varje dag, så varje modifikation som görs får inte ta mer än en garagekväll i taget. Spännande!
    ...och där spårade det ur. :bang2:
    Bara små modifikationer, så man kan åka hem från garaget också.
    Idé! Vi byter ut hela framvagnen!



    Det hela började med att bilen har en 2'a på besiktningen, höger spindelled glapp. Således var ett byte ett måste, och då började hjärnan snurra oroväckande. Hade "en del" Corrado G60-grejjer på lagret, så jag tänkte väl att de borde utnyttjas

    River av hjul och börjar bulta isär framvagnen.


    Lagom mycket våld och värme löser det mesta, och så även på den här Caddyn


    Bort med massa klent skit för att göra plats för grövre G60-prylar.


    ...för liksom, om man ska byta spindlar så kan man väl lika gärna byta fjäderben också? Och bromsar?
    Fjäderbenen från en Corrado G60 är lite längre, så ett-å-ett-halvt-varv-ungefär med kapen är nog lagom att börja med för att se vart vi hamnar.
    Har inte sett någon som monterat Corrado-fjäderben på en Caddy, men nån måste ju vara dum nog att testa, right?

  6. #6
    JohnE
    Gäst
    Grov spindelled har grova fästen


    Och efter en stunds övertalning...


    ...så börjar bitarna falla på plats. Långt ifrån smärtfritt, kan jag meddela.


    Lite skillnad på orginalbromsarna och G60.


    Vid det här laget kommer jag underfund med att spindlarna har annorlunda ifästning för styrleden. Detta resulterar i brutal ofrivillig toe-out...hoppsan.

  7. #7
    JohnE
    Gäst
    Förlänger styrlederna med en svets och lite överblivet material
    ....men....äsch.


    Styrlederna blev för långa istället, så det var ju ingen större hit. Gör om gör rätt, eller nåt. Typiskt.


    Kvar att göra är också fjäderbenstornen...hur ska vi lösa det? Jaja, snart kommer idéerna.



    Och eftersom det är bruksbilen som jag åker med till och från garaget så satte jag mig själv på pottan så att säga... tur att soffan är skön i garaget. Länge leve mobilt internet!
    Glömde jag säga att de 13"s fälgarna jag hade inte passar längre pga bromsarna?


  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    hehe du kan förklara bilderna väl, roligt hehe, fortsatt lycka till, ser bra ut detta!

  9. #9
    JohnE
    Gäst
    Så fortsatte vi med missären idag då efter en god natts sömn på en skinnsoffa i ett garage. Sov förvånansvärt väl faktiskt, svalt och skönt i garaget.
    Efter andra försöket fick jag till styrlederna..
    Jag vet mycket väl att detta inte är en speciellt bra lösning, men tar gärna emot tips på alternativ. Har två st (höger+vänster) styrled som inte är kapad ännu som man kan göra en finare lösning på nu när man vet hur långa de ska vara. Förslag?


    Bromsarna fyller ut 17"arna väl, och efter en del laborerande med toe-in/out och caster så har jag både blivit klokare och haft en riktigt kul dag.
    Mycket toe-in med lite överdriven caster gav Caddyn extrem överstyrning med galen respons på ratten. Livsfarligt på landsväg, brutalkul (men svettigt) på liten grusväg.


    Några timmar senare fick jag tag i 15"are runt om med tokslitna däck. Satt som ett smäck tills vidare, nu ska man leta reda på gummi som blir lagom tyskstukigt. 15x7" är fälgarnas mått. 165/60-15?


    Uppdatering:
    [x] Bromsskivor (280mm), bromsok och spindlar och styrleder från Corrado G60
    [x] 15x7"are införskaffade. Dags för tyskstuk. Däckförslag?
    [x] Intercooler införskaffad. Ska trycktesta imorrn efter jobbet
    [ ] Justerbart (!) fjäderbensstag fram ligger under konstruktion i fräsen.
    [ ] Huvudbromscylinder, krängningshämmare från Corrado G60
    [ ] Skivbromsar bak. Från vad?

    Edit:
    Vad kan man för övrigt få för en sån här kofångare?
    90'ans Golf GTI eller nåt sånt, gissar jag på. Helt värdelös eller kan man få nån hundralapp?
    Senast redigerad av JohnE den 2008-06-09 klockan 00:19.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    JEEPstuk!

    Kul att nån äntligen byter ut skiten.
    Allt passar med lite vilja ....även en Mk II framvagn =)

  11. #11
    JohnE
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    JEEPstuk!

    Kul att nån äntligen byter ut skiten.
    Allt passar med lite vilja ....även en Mk II framvagn =)
    Edit: Provocerade skiten på vägen hem. (med icke-fastskruvade fjäderben i fjädertorn )
    Är inte okontrollerat överstyrd längre, nu satsar vi på fyrhjuls-sladdar istället.
    Jag kommer gilla den här bilen.


    JEEPstuket ska vi nog pressa bort också tror jag nog. :P
    Såhär tänker jag...
    1. Corradon är tyngre än Caddyn. Med Corrado-dämpare på Caddy lär dämparna jobba "för långt ut".
    2. Jag kapade ca 1,5 varv på fjädrarna, och i praktiken innebar det att Caddyn fick ungefär orginalhöjd för en Caddy. Fortfarande jobba för långt ut?
    3. Tänkte beställa ett pack "lowering springs" - låtsascoilers.
    Med dessa i botten kommer man nog förbi Corrado-normal, men det borde nog funka.
    Senast redigerad av JohnE den 2008-06-09 klockan 01:51.

  12. #12
    Barbapappa
    Gäst
    Ska du ha däcken sträckta så får du nog köra en annan variant, tycker i.a.f. att det är för hög profil till att börja med, smalt och lågt däck är bra... ;-) 165/50-15" kanske blir bättre? 412:-/st på däckonline...

  13. #13
    JohnE
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Barbapappa Visa inlägg
    Ska du ha däcken sträckta så får du nog köra en annan variant, tycker i.a.f. att det är för hög profil till att börja med, smalt och lågt däck är bra... ;-) 165/50-15" kanske blir bättre? 412:-/st på däckonline...
    Då har vi spårat ur lite till då... vad oväntat.
    Intercoolern är trycktestad, den klarade 2,5kg utan vidare. Motorn borde tåla åtminstone 2kg, så det blir nog bra.

    Gled förbi ett par däckkrängare och förklarade läget. De första två tittade oförstående på mig men den tredje garvade åt hela grejen och sa att han inte hade några tyskstuk som han kunde sponsra med, men han hade ett gäng 195/50-15 som han bjöd på. Weeha, spons!
    Tyskstuk får jag ta samtidigt som jag beställer ett par VOLK-fälgar, eller nåt. Nu är jag mest nöjd med att jag har lagliga däck och att bilen går riktigt trevligt. Rätt så kul stuk dessutom. På blöt asfalt är det inga problem att åka på ställ. Vänsterbroms och handbroms är helt onödigt, hon kommer upp så fint med baken ändå.

    Tyvärr märkte jag att vindrutetorkarna sett sin bästa tid då det regnade, så jag gissar på att det blir lite tråkigt el-meck idag. Usch för att felsöka gamla ruttna elsystem.

    Fixas i elsystem:
    [ ] Vindrutetorkare
    [ ] Tuta
    [ ] Cupéfläkt
    [ ] Backlampor (2x 100w bakåt på båge) ;-)

  14. #14
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Funkade inte torkaren alls eller vad, ofta kärvar dom ju så pga korrosion så dom inte ens rör sig, så var det på min förra caddy som stått något år när jag köpte den. Dvs bara ta isär och smörja upp så funkade den fint igen efter att inte ens rört sig tidigare.

    Schysst caddy annars, jobba på!
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  15. #15
    JohnE
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Junfors Visa inlägg
    Funkade inte torkaren alls eller vad, ofta kärvar dom ju så pga korrosion så dom inte ens rör sig, så var det på min förra caddy som stått något år när jag köpte den. Dvs bara ta isär och smörja upp så funkade den fint igen efter att inte ens rört sig tidigare.

    Schysst caddy annars, jobba på!
    Nope, här var det nåt elfel. Inte hundra på vart det är ännu, men jobbar på det. Matar man motorn direkt med ström funkar den utmärkt... och alla kontakter och grejjer på rattstången fungerar fint. Verkar vara relä eller något i stora säkringsboxen.

    Gjorde fästen och bultade på intercoolern. Insåg att den var så o-diskret att jag skulle bli stoppad snabbare än en halvskummis i en BMW 750.
    Lackade den svart och bultade på igen... och se, visst blev den "diskret"?


    Fälgarna fylls ut rätt bra av bromsarna...åtminstone fram. Utrymme för sänkning? Nähe!


    Falken ZE 512 195/50-15 på 15x7" fälg. Kommer bli porrigt med 165/50-15.


    Bilprovningen hade mage att klaga på tutan på bilen. Den här tutan lär vara det sista de hör i livet!



    Edit: Var ute och hårdkörde med bilen nu ikväll för att se hur den betedde sig under press... med tanke på framvagnen, nya däcken och motortemperaturen.
    På torr asfalt har jag grepp tills jag börjar gråta. GTI-stolarna räcker inte långt utan det kommer krävas seriösa sitta-still-stolar, har jag insett. Buren känns också som en ganska angelägen sak när man försöker hitta gränserna.
    Hittade INTE gränsen till vare sig understyrning eller överstyrning under kvällens övningar utan fick ge upp efter 6 mil på välkänd krokig väg. Dyblöt av svett. Dags att fixa den där cupéfläkten kanske..

    Hittills är jag mycket nöjd med Caddy/G60-kombinationen. Fjäderbensstaget är på G och likaså grövre krängningshämmare.

    Mycket nöje!
    Senast redigerad av JohnE den 2008-06-12 klockan 01:15.

  16. #16
    Holmgren
    Gäst
    Du hittade ingen större tuta att slänga i.... =)
    Dom kanske inte hittade den menar jag.

  17. #17
    JohnE
    Gäst
    Har under helgen gått och sugit på ytterligare en idé att förverkliga på rallycaddyn. Måste ju fixa topplagringen till fjäderbenen fram...och det som vuxit fram är att det vore gulligt att kunna justera camber. Obsalut nödvändigt på en bruksbil. ;-)

    Hursomhelst bultade jag isär ena fjäderbenet, kapade lite och började måtta.
    Bänkade mig vid fräsen och efter en stund såg det ut såhär.

    Under jobbets gång kom jag på att ett flertal saker kunde göras bättre, så nya versioner ska fräsas imorgon. Kommer behöva nån typ av uniball också, tror jag.


  18. #18
    JohnE
    Gäst
    Dåså. Version 1 led av vissa barnsjukdommar men v.2 blev betydligt bättre. V.3 kan bli riktigt trevlig!

    Fräste ut spår modell inte-lika-stora.
    Insåg att det blir endel rörelser där, så ett lager eller en uniball skulle vara önskvärt.


    Hmm....gamla topplagret fungerade ju...


    KAPA!


    Skickade på en 4mm gummibussning och en bricka efter fotograferingen och sen funkade det utmärkt. Går att justera camber ganska duktigt.


    Nu ska jag bara kopiera receptet till andra sidan på bilen också.
    Senast redigerad av JohnE den 2008-06-18 klockan 12:12.

  19. #19
    JohnE
    Gäst
    Idag gick något sönder. Ordentligt.

    Igår körde jag ordentligt hårt och testade gränser, och jag upptäckte bland annat när bromsarna fade'ar med orginalbeläggen.
    Idag gjorde jag en ordentlig hjulinställning och ställde toe h/v på 0 grader.
    Efter det blev det en ordentlig buskörning till och bilen var riktigt tight och trevlig. Sen... hände nåt.
    Vid en inbromsning (max attack) hörde jag ett ljud som hjärnan uppfattar som "jag vet inte vad det där var men det var garangerat inte bra".

    Kör försiktigt tillbaka till garaget och går ut och kikar. Noterar förvånat att bilen har toe out så det heter duga.
    Märker dessutom att bilen ser riktigt brutal ut..och noterar cambervinkel på 5-6 grader. "Spännande".
    Pallbockarna rycks fram och felsökning börjar. Tanken går inte helt osökt till fjäderben och spindlar eller i värsta fall länkarm.

    En halvtimme senare hade jag inte hittat felet.


    Börjar bli sent och förbereder för att åka hem. Tar bort pallbockarna och sänker ner bilen med domkraften och ser av en händelse lite förvriden metall. Vaaaaad är det där??!

    Hissar upp igen och granskar närmre. Jag har....bromsat sönder ramen.
    Okej, det där lät kryptiskt, men ungefär så är det.
    Balken går fram till ifästningen av länkarmen, och där har den knäckts. På båda sidor, men störst inverkan på vänster sida.
    Hade inte kamera med mig, men har illustrerat på tidigare bild från projektet. Röda strecket är "brottkant" så att säga.
    Balken är inte helt och hållet av, men den är förvriden och knäckt. Tål knappast mycket belastning nu.

    Så...imorrn ska Caddyn in och riktas med slägga, vinkelslip och svets!


  20. #20
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Ojsan! Hur hårt testade du gentligen en Caddy är inte till för att hoppa höjdhopp med vet du=P.

    Måste vara mycket rost för att gå av sådär tycker jag, många lager plåt i dom delarna. Se till att lägg några riktiga förstärkningar runt om när du är på't.

    Gillade din camberjusteringshemmabyggning, tummen upp!
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin