Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1
    GTI06
    Gäst

    Vad är det för skillnaden mellan v-power och "vanlig" bensin?

    Tja!
    Har en liten fråga angående bensin. Jag har tankat min polo git 06:a (1,8 liter turbo) med 98 oktan sen jag köpte bilen "ca:1½ tillbaka", men nu är sugen på att börja tanka med V-Power "shell". Min fråga lyder: Kan jag göra det utan att bilen reagerar negativt på det, med tanke på att jag har kört med "vanlig" bensin innan.

    Vad är det för skillnade mellan v-power och "vanlig" bensin

    Tack på förhand
    Mvh GTI06

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Svensson
    Ort
    Sunnanå
    Inlägg
    59
    Det är bara att börja tanka V-Power ;O)

    http://www.shell.com/home/Framework?...roduction.html

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Ska inte vara några problem, men det lär nog kosta mer än det smakar gissar jag på.

    1 oktan extra lär inte smälla så högt på en lågtrimmad 1.8T.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  4. #4
    GTI06
    Gäst
    Tack försvaren! Då testar vi V-Power.....

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Hade man kört nån rysk 92 oktan eller nått liknande så kan det göra skillnad.
    Men mellan 98 och 99 lär du inte märka något förutom dyrare pris.

    Men det händer inget negativt.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Dajan Vuong
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    36
    Jag tankar v-power just nu för att jag får dessa shell ferarri-nyckelringar hehe! men jag har dock inte märkt ett dugg skillnad mellan v-pwer och 98.

  7. #7
    HardstyleBoy
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Hade man kört nån rysk 92 oktan eller nått liknande så kan det göra skillnad.
    Men mellan 98 och 99 lär du inte märka något förutom dyrare pris.

    Men det händer inget negativt.
    Men mellan 95 och 98?

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Dajan Vuong
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    36
    jo man märker faktiskt skillnad mellan 95 0 98....iallafall på gti -05! Körde från göteborg till malmö med 95 och motorn kändes lite torrt o grånvarande. på hemresan tog jag 98 och då kändes bilen mer aktiv och lenare

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Mellan 95 och 98 eller vpower kan man märka skillnad.

    Jag har gjort det på några olika bilar som jag haft och provat.
    Mest märks det på en bil med turbo.

    Nu pratar jag bara av erfarenhet av eget test men inte något labratorietest eller liknande.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Vid en tripp till tyskland testade jag v-power 100 oktan på en 150 hästars IV GTI. I förhållande till vanlig 95 oktan så gav v-power några (4-5) kilometers högre toppfart. Så visst finns det en skillnad, om än liten.

    Men man får nog gå från 95 till v-power för att märka nått i praktiken.

  11. #11
    R.S
    Gäst
    Jag bytte för en tid sedan från 98 Oktan till V-Power och jag upplevde att bilen kändes mer responsiv. Såg för en tid sedan en livé video inför publik där man "laboratoriemässigt" visuellt även visade på andra positiva skillnader, så tycker man sig har råd är det bara tanka på :-)

  12. #12
    danne-_-
    Gäst
    Kan väl säga såhär eftersom jag jobbar på Shell att fördelen med våran V-Power bensin är egentligen inte det högre oktantalet utan de beståndsdelar som bensinen är uppbyggd av, dvs additativen som inte fås i "vanlig" 95 eller 98 oktanig bensin. De är de smörjande och friktionsgivande egenskaperna i additativen som gör det hela.. T ex, så i Uppsala precis när Shell lanserade V-Powern så fick ambulanskåren under ett halvår köra på V-Power istället för blyfri 95 som de tidigare körde för att se den faktiska skillnaden i både pengar, reperationskostnader och förbrukning. De sänkte förbrukningen med så pass mycket att de hade "tjänat" 47 tusen kronor bara på bytet mellan 95 oktan och V-Power. Och minskat cirka 2 dl per mil i förbrukning.

    Så till det hela, tanken med V-Powern är egentligen att först och främst ge motorn en rejäl rengöring och sänka bränsleförbrukningen. Att V-Powern ger lite bättre respons vid gaspådrag och dylikt är ju ingen direkt "nyhet" efter som den ger lite högre bränning pga det ökade oktantalet.

    Vill man bara ha lite mer krut i maskineriet så kan man köpa oktan boosters istället, tanken med lanseringen var inte att det var meningen för folket med "prestanda bilar" utan för vanliga svenssons som använder sin bil mycket.

    Iaf, det är lite av det hela.. Åk nu och tanka V-Power för det är det ända rätta!

  13. #13
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Danne: hur då sparat 47 tusen kronor, du får allt vidareutveckla det påstående. Dessutom, en minskning med 2dl/mil är en enorm minskning även för en ambulans, det är orimligt. Additiven talar shell gärna tyst om när man går in på detaljer men i reklamen så är det dunderhonung dom doppar i soppan. Påståendet säger även att det är rent skadligt att köra på vanlig 95 eller 98.

    Sorry, köper inte det där.

    TV-Shops-marknadsföringstekniker som shell kör med hör hemma på tv3 under sena kvällstimmar.

    Edit: Impirisk bevisning visar att vanlig 95/98 inte på något sätt skadar din motor under motorns livslängd, att då köra på vp bara för att förlänga livslängden är slöseri med pengar (oavsett om den förlänger livslängden eller ej). Nej, skit i VP och kör på vanlig 98/95, allt annat är fullkomligt meningslöst om du inte jagar den där sista oktanen.

    Vill du rensa insprutare, kör en kur spridarrengöring istället eller om du är beroende av att ha ditt bränsle som smörjmedel mot cylinderväggarna, byt kolvringar.
    Senast redigerad av Premis den 2008-06-06 klockan 11:31.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Dajan Vuong
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    36
    Jag ska bara tanka 3ggr till hos shell! D e dem 3 sista stämplarna för dessa nyckelringar sen tillbaka till 98!

  15. #15
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Vid en tripp till tyskland testade jag v-power 100 oktan på en 150 hästars IV GTI. I förhållande till vanlig 95 oktan så gav v-power några (4-5) kilometers högre toppfart. Så visst finns det en skillnad, om än liten.

    Men man får nog gå från 95 till v-power för att märka nått i praktiken.


    Större skillnad än så.
    Fick ur 360hk på 95-98
    420Hk på 99

    Och 620hk på E85

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av foffa2002 Visa inlägg
    Större skillnad än så.
    Fick ur 360hk på 95-98
    420Hk på 99

    Och 620hk på E85
    Lite svårt att jämföra den sådan motor med en vanlig 150 stånkare.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  17. #17
    danne-_-
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Danne: hur då sparat 47 tusen kronor, du får allt vidareutveckla det påstående. Dessutom, en minskning med 2dl/mil är en enorm minskning även för en ambulans, det är orimligt. Additiven talar shell gärna tyst om när man går in på detaljer men i reklamen så är det dunderhonung dom doppar i soppan. Påståendet säger även att det är rent skadligt att köra på vanlig 95 eller 98.

    Sorry, köper inte det där.

    TV-Shops-marknadsföringstekniker som shell kör med hör hemma på tv3 under sena kvällstimmar.

    Edit: Impirisk bevisning visar att vanlig 95/98 inte på något sätt skadar din motor under motorns livslängd, att då köra på vp bara för att förlänga livslängden är slöseri med pengar (oavsett om den förlänger livslängden eller ej). Nej, skit i VP och kör på vanlig 98/95, allt annat är fullkomligt meningslöst om du inte jagar den där sista oktanen.

    Vill du rensa insprutare, kör en kur spridarrengöring istället eller om du är beroende av att ha ditt bränsle som smörjmedel mot cylinderväggarna, byt kolvringar.
    Givetvis är jag blind och näst intill tvungen att skriva det jag skrev, eftersom jag jobbar med det så bör jag väl åtminstone tro på det. Det ang. ambulanskåren i Uppsala så finns det svart på vitt och upp till dig om du vill tro på det eller inte. Tyvärr så fick inte ambulanskåren fortsätta med V-Powern eftersom staten inte godkände det mer än i testet.

    Givetvis så är allt snack om att det ska öka livslängden på en motor och dess delar lite sisådär eftersom bensinen i sig inte kan fixa en trasig del. Så har man som du säger fel på spridarna så kör man en spridarrengöring/byter spridare eller kolvringarna för den delen.
    Men att INTE säga att det faktiskt fungerar på ett hyffsat bra sätt i förebyggande syfte är bara onödigt, för det gör det. Men som sagt, ända nackdelen som finns är väl att den är 40öre dyrare än den 98 oktaniga bensinen, speciellt nu när drivmedelspriserna ligger som de gör.

    Så kör med vad f-n ni vill så länge ni är nöjda.

    Edit: Ang det om 47.000kr så är det en jämförelse under samma period året innan testet. Dvs, det kan mycket väl vara så att de körde mer/mindre under samma period de två åren. Så de siffrorna är inte direkt "riktiga" men faktum är att de sänkte bränsleförbrukningen på deras bilar - vilket var det egentliga testet som Shell var ute efter.

  18. #18
    GTI-nissen
    Gäst
    När V-Powern kom så sa Shell inte ett ord om sänkt bränsleförbrukning, det minns jag väldigt väl eftersom vi diskuterade det på jobbet. Idag vet jag inte om de lagt till det.
    När Teknikens Värld testade några bilar med VP i tanken för ett par år sedan så fick alla högre effekt, men det berodde på motorstyrningen ställde om sig till det högre oktantalet.
    jag kör med VP i min gamla trimmade härk, men det är enbart för att få lite marginal mot spikningar eftersom den är optimerad för 98 oktan.

    Förövrigt så arbetar jag med att testa produkter och ett test utan exakt lika förutsättningar, det är ett test utan värde.

  19. #19
    Taarzaahn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av danne-_- Visa inlägg
    Kan väl säga såhär eftersom jag jobbar på Shell att fördelen med våran V-Power bensin är egentligen inte det högre oktantalet utan de beståndsdelar som bensinen är uppbyggd av, dvs additativen som inte fås i "vanlig" 95 eller 98 oktanig bensin. De är de smörjande och friktionsgivande egenskaperna i additativen som gör det hela.. T ex, så i Uppsala precis när Shell lanserade V-Powern så fick ambulanskåren under ett halvår köra på V-Power istället för blyfri 95 som de tidigare körde för att se den faktiska skillnaden i både pengar, reperationskostnader och förbrukning. De sänkte förbrukningen med så pass mycket att de hade "tjänat" 47 tusen kronor bara på bytet mellan 95 oktan och V-Power. Och minskat cirka 2 dl per mil i förbrukning.

    Så till det hela, tanken med V-Powern är egentligen att först och främst ge motorn en rejäl rengöring och sänka bränsleförbrukningen. Att V-Powern ger lite bättre respons vid gaspådrag och dylikt är ju ingen direkt "nyhet" efter som den ger lite högre bränning pga det ökade oktantalet.

    Vill man bara ha lite mer krut i maskineriet så kan man köpa oktan boosters istället, tanken med lanseringen var inte att det var meningen för folket med "prestanda bilar" utan för vanliga svenssons som använder sin bil mycket.

    Iaf, det är lite av det hela.. Åk nu och tanka V-Power för det är det ända rätta!
    2 dl. per mil..................... så min Golf kommer att suga i sig typ 0.5 l/mil om jag tankar Shell inte undra på att araberna höjer priset om alla tankar Shell :-) dom måste ju förlora miljoner

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Jag för min del vill absolut inte sparka på någon, men Shells marknadsföring tar jag med en skopa salt sen jag fick se texten "Bil Tvätt" på deras stora upplysta reklamskyltar (där det rimligen borde stå "Biltvätt").
    Ingen är perfekt, men om man lägger miljoner på nya skyltar så kan man väl korrekturläsa?

    EDIT: Shell är dock inte ensamma. I helgen såg jag en stor skylt på Hornbach där det stod "Ta med kundvagnen till vår stora byggavdelning i hissen".
    Stora hissar på Hornbach... :-)
    Senast redigerad av Fireball den 2008-06-10 klockan 14:21.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin