Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1
    zoddri
    Gäst

    Bromsbelägg, mk2 GTi, vad är bra?

    Bilen ska användas till konbana, lite "vanlig" bana och också transport av sig själv till nämnda ställen.

    Med andra ord, vad ska jag har för belägg framtill som funkar bra på bana och inte slits ut direkt när jag kör på gata? Hitintills är det orginalskivor och -ok på den och det ska inte bytas under den närmsta tiden.

    Måste ha nya belägg nu så det är lika bra att satsa på nåt lite värre. Baktill sitter orginalgrejer rakt igenom och riktigt fräscha belägg så jag tänkte köra snikvarianten och bara byta framtill.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Org köpta på VAG funkar bra...
    Annars Pagid är väldigt trevligt men kostar en del, finns många varianter av dom oxå.

  3. #3
    zoddri
    Gäst
    Orginalbelägg brukar funka bra ett tag, jag söker nåt som funkar bra en hel banträff. Flera mer erfarenheter av Pagid?

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Citat Ursprungligen postat av zoddri Visa inlägg
    Måste ha nya belägg nu så det är lika bra att satsa på nåt lite värre. Baktill sitter orginalgrejer rakt igenom och riktigt fräscha belägg så jag tänkte köra snikvarianten och bara byta framtill.
    Många sportbelägg kräver ett högre pedaltryck för att uppnå samma bromsverkan och jag fick problem när jag bara körde Green Suff fram och orginal bak på min Polo -98:a.
    Bakbromsarna gick varma som f_n!

    Vad det gäller orginalbelägg så funkar dom helt klart en banträff och lite där till.
    Kör själv det på Boran som fått smaka en hel del bana samt på Min Polo GTi -01.
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av zoddri Visa inlägg
    Orginalbelägg brukar funka bra ett tag, jag söker nåt som funkar bra en hel banträff. Flera mer erfarenheter av Pagid?
    Åkt tvåtimmars pass med org belägg å dom har hållt typ 3-4 sådana körningar, å då har jag åkt betydligt hårdare än på klubbträffar..

  6. #6
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Det funkar hyffsat bra med orginal belägg men inte typ biltemas samt byt bromsvätskan till en bättre så slipper du fading.

  7. #7
    Barbapappa
    Gäst
    Orginal funkar ju, körde med det några träffar förra året på Lupon. Men man märker ju skillnad på bett med andra belägg, jag kör med Pagids blå belägg och dom får man ändå säga är ruskigt slitstarka, körde konbana/banträff runt 20 ggr förra säsongen (plus vanlig gatåkning) och efter sista träffen var dom helt slut... Köpte nya igen nu i onsdags så jag hoppas på samma slitage igen. ;-)

    Byt även bromsvätska till nåt bra, Motul rbf600 har hög våt kokpunkt vilket man eftersträvar för att motverka fading.

    Forzas sida: www.forza.se/sidor/bromsar/belagg1.htm

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Vad kör du med för skivor Peter?

  9. #9
    Barbapappa
    Gäst
    Jag köpte innan bugrun nya blå pagidbelägg fram, skivorna är orginal, inga tuffa slitsar eller nåt. Bak kör jag just nu blå pagid också, men dom är rätt slut så jag köpte nya taroxbelägg bak nu istället. Får se om det funkar, bakbeläggen kostade lika mycket som fram nästan om man skulle ha pagid, men tarox gick loss på halva det priset så det var väl det som avgjorde, plus att dom på forza sa att det var en rätt vanlig setup som verkade funka. ;-)

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Tarox har jag ju på Svarten och det har funka bra, vissa säger dom tycker dom dammar mkt men jag vet ej skillnad mot andra.

    Du kör orginal skivor och det funkar, det låter kanon. För jag hade lite planer på köpa lite värre belägg men köra med nya ej slitsade skivor på -98. Har visseligen inte kolla skillnaden men till golf 2 kostade dom ca 1000kr styck (Tarox), för ett par år sen och det lär ju vara billigare med vanliga. Kanske finns andra billigare slitzade skivor som är bra.

    Undrar också vart det var man kan köpa den där bromsvätskan, för forza`s ELF är lite dyr tycler jag, 200kr/0.5L.
    Senast redigerad av Mr dOhC den 2008-06-16 klockan 18:13.

  11. #11
    tjipp
    Gäst
    Motul vätskan kan du bla köpa på Harly Davidson i mölndal! (brevid mölndalsvägen) Man missar ju inte direkt lokalen när man åker förbi på e6/e20 Där brukar jag handla den! 105:- vill jag minnas den kostar för 0,5l
    Finns även hos fler Mc-butiker..
    men som sagt på Harly stället brukar det altid finnas hemma!

  12. #12
    simpen_gti
    Gäst
    jag kör med tarox från dli-teknik

  13. #13
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Bra kylning till bromsarna är en "enkel" och billlig uppgradering på ens bil. Glöm ej detta !!!!

    Har kört med Brembo Max skivor (ynkliga 239mm) senaste åren... tror jag är på min 2:a uppsättning...?????
    Har använnt Greenstuff och VAG klotsar i kombination med dessa skivor och kan nog säga att det är bättre "bett" i Greenstuff men de håller inte länge....

    Tycker inte denna kombination har överhettat ngn gång men allt hänger ju oxå på "hur" man bromsar.(6-kolvs AP-ok med 320mm skivor kan man oxå överhetta om man ligger och bromsar hela tiden....)
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  14. #14
    Barbapappa
    Gäst
    Veckans trådlyft? ;-)

  15. #15
    zoddri
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Barbapappa Visa inlägg
    Veckans trådlyft? ;-)
    Trådlyft är bra. Då hittar man gamla synder

    Blev en uppsättning Mintex för min del, stannade mycket bra. Dock vill mycket gärna ha mera så nu ligger en uppsättning G60-bromsar och lurar i källaren.

  16. #16
    GTI-nissen
    Gäst
    Jag kör med G60-skivor och originalbelägg på min och det funkar helt ok så länge man inte lockas till Anderstorp, för där fixar de inte alla högfartsinbromsningar. ;-)
    Originalskivor 239mm med originalbelägg passar bättre på cykeln, de åkte av bilen illa kvickt efter att man börjat åka lite bana.

    Har provat Green Stuff under en säsong, längre höll de inte, men de funkade helt ok fram tills metallkänningen. ;-)
    Sedan har jag också haft blå Pagid och de höll nog i 4 säsonger. Kan väl tillägga att jag inte kör på alla möjliga banträffar så som Barbapappa gör. ;-) Funkade också bra. Dyra... 3 gånger priset för original. 1000:- man kan använda till något bättre.

    Så sant som det är sagt:

    Citat Ursprungligen postat av Lilla_Vargen Visa inlägg
    ............allt hänger ju oxå på "hur" man bromsar.(6-kolvs AP-ok med 320mm skivor kan man oxå överhetta om man ligger och bromsar hela tiden....)

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Vi åker på Anderstorp med Org belägg, funkar bra i 2 timmar i sträck med korta förarbyten bara...
    Åker Golf mk2

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jag åker åxå med Orginalbelägg.
    Med 280mm skivor och VR6/G60 bromsar på respektive bil.

    PÅ gatan lär du inte märka att de nöts ens.
    PÅ banan går de lite varmare men kylning på det så fungerar det fint.
    Åkte ganska länge utan kylning åxå och det gick kanon det med.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin