Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 78
  1. #1
    ivah
    Gäst

    Corrado G60 - startar inte. HJÄLP! =( *Problemet löst!* :D

    Såklart så ska nyinköpta bilen ge upp.
    Corrado G60 -89.
    Bilen gick hur bra som helst tidigare på dagen. Jag åker lite sakta sen helt plötsligt dör bilen och vill inte starta igen.
    Den liksom tänder till, men lägger av direkt.

    Jag har soppa fram till motorn. Pumpen går.
    Jag har gnista på stiften, har provat och bytt stift.
    Sprutat i startgas i insuget, då startade bilen för någon sekund men la av direkt igen.
    Provat att ta av batteriet ett tag för att "nollställa" allt, funkar inte.
    Kollat en massa kontakter och sprayat dom med kontaktspray.

    Någon som har den minsta aning om vad felet kan vara?

    Mvh Mattias.
    Senast redigerad av ivah den 2008-06-18 klockan 08:34.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    ja får inte igång min, men kanske är bränsletrycks regulatorn ? Om du får soppa, och den går igång men sedan dör?, kanske inte kommer rätt bar tryck till spridarna?

  3. #3
    ivah
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av D_Stenlund Visa inlägg
    ja får inte igång min, men kanske är bränsletrycks regulatorn ? Om du får soppa, och den går igång men sedan dör?, kanske inte kommer rätt bar tryck till spridarna?
    möjligt, hur kollar jag det ? :S

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    finns en liten kabel som jordar i ventilkåpan alt. på en av bultarna som håller kylarstosen på sidan av toppen.. osäker på vart den sitter orginal.. men denna kabel är jorden till spridarbryggan.. och den blir gärna hård och frasig efter några år, och brukar gå av.
    när den går av eller glappar så får du fenomenet du beskriver.. tänder till en gång och dör sedan. värt att kolla upp.

  5. #5
    ivah
    Gäst
    Vart på spridarbryggan ska man jorda om man ska dra en ny kabel och prova med då?

    Jag hittar då ingen jordkabel till den iaf.

    En Brun/vit som sitter på ett flat stift, längst ut på vänster sida om man står frammifrån. Den enda jag ser, och den drar iväg in i kabelhärvan.
    Mäter prick 11,5 volt på den när bilen är avstängd :S

    sen sitter det 2 kablar till varje spridare som går in i den plastmojängen som sitter nån cm bakom spridarna mot torpeden.

    All hjälp, tips etc mottages tacksamt!
    Senast redigerad av ivah den 2008-05-31 klockan 13:17.

  6. #6
    ivah
    Gäst
    Har haft isär och kollat spridarna, klickar i dom när jag la på ström och allt såg bra ut. Själva strömbryggs grejjen vid spridarna är det inget fel på, kontakt i alla sladdar.

    Mera tips!

  7. #7
    ivah
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    finns en liten kabel som jordar i ventilkåpan alt. på en av bultarna som håller kylarstosen på sidan av toppen.. osäker på vart den sitter orginal.. men denna kabel är jorden till spridarbryggan.. och den blir gärna hård och frasig efter några år, och brukar gå av.
    när den går av eller glappar så får du fenomenet du beskriver.. tänder till en gång och dör sedan. värt att kolla upp.
    Vart på spriderbryggan ska den sitta ?! :S

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    den kanske tom går till spridarsteget i boxen.. det är iaf en jord som ska till ventilkåpan.. kommer inte ihåg färgen tyvärr.. =/ hade kunnat gissa på brun/brunsvart.

  9. #9
    ivah
    Gäst
    Jag har kopplat in tryckmätare alldeles innan fuel railen och soppa trycket är 2,5 bar när jag slår på tändningen. Om jag slår på och vrider av ett par ggr åker trycket upp till strax över 3.

    vad är normala värden ?

  10. #10
    ivah
    Gäst
    Nu startar bilen iaf, men den går fett som bara f*n. Svart ryker och har väldigt ojämn tomgång. blöta stift.

    Ingen aning om vad som gjorde att den startar nu men farsan satt sig i och nu går den iaf.

    Vad är felsökslistan när skiten går fett ? =)

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    tjena ivah låter exakt som min, ja min svartrök med, och hade typ ingen tomgång. De är tändningen/co-potten den vita sak som sitter på tryckröret från din G-ladder. Ställ tändningen osv, låt någon som kan göra de så blir de bra.

    Va hade du gjort med bilen innan, den kan väl inte bara slutat starta?

  12. #12
    ivah
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av D_Stenlund Visa inlägg
    tjena ivah låter exakt som min, ja min svartrök med, och hade typ ingen tomgång. De är tändningen/co-potten den vita sak som sitter på tryckröret från din G-ladder. Ställ tändningen osv, låt någon som kan göra de så blir de bra.

    Va hade du gjort med bilen innan, den kan väl inte bara slutat starta?
    Jag hade inte gjort någonting alls. Och bilen har inge G lader, jag har Eaton kompressor.
    Bilen gick hur bra som helst sen helt plötsligt så tvärdog den!

    Fördelaren sitter stenhårt så den kan inte ha rört sig. Då kan väl knappst tändningen ha rubbats ? :S
    Senast redigerad av ivah den 2008-06-03 klockan 08:27.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    hallgivaren?

  14. #14
    ivah
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av R.Grönberg Visa inlägg
    hallgivaren?
    Va fasiken är det för rassel då ?

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    är den kontakten som sitter på din fördelare. ( fördelaren, där dina tändkablar går in i )

  16. #16
    ivah
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av D_Stenlund Visa inlägg
    är den kontakten som sitter på din fördelare. ( fördelaren, där dina tändkablar går in i )
    Jaa, fördelare vet jag vad det är iaf =)
    Kan jag mäta upp hallgivaren på några vis eller ?

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Om jag inte misstar mig allt för grovt så ska du ha en signal ut på mitten kabeln på hallgivaren...men du behöver nog en diod test mejsel för en vanlig test mejsel kommer inte hinna med.

    Det ska blinka när du snurrar runt motorn.

  18. #18
    ivah
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Om jag inte misstar mig allt för grovt så ska du ha en signal ut på mitten kabeln på hallgivaren...men du behöver nog en diod test mejsel för en vanlig test mejsel kommer inte hinna med.

    Det ska blinka när du snurrar runt motorn.
    Testade med en diod lampa och den lyser 6V på mitten kabeln. Bra eller dåligt?

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Lyser eller blinkar?
    Tror "signalen" är bara på 5v eller nåt..som sagt detta är bara taget ur minnet och det är lite dammigt=)

    Nån annan kanske kan säga om jag säger rätt eller fel=)

  20. #20
    ivah
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Lyser eller blinkar?
    Tror "signalen" är bara på 5v eller nåt..som sagt detta är bara taget ur minnet och det är lite dammigt=)

    Nån annan kanske kan säga om jag säger rätt eller fel=)
    Den lyser, men min testlampa är graderad 6V, 12 V osv
    Detta är när jag kör bilen btw.

    Testade att mäta lambdan, den börjar på 0,65V när bilen är kall sen ökar den till över 0,9V.
    Stiften är riktigt sotiga, nästan blöta.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin