Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    tdi-ägarn
    Gäst

    slår bak i bilen dunk dunk

    Min golf IV 2002 har ett dunkande ljud så fort som det är liten grop i vägen,Jag har bytt båda stötdämparna bak och lagringen på stötdämparen v bak, eftersom jag tror det kommer från v sida.Det slår fortfarande som om hela bakaxeln ska lossa.Bilen har gått 20000 mil.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    det är inte avgasröret som ligger emot?
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Jag gissar att det är bussningarna i bakaxeln som är slitna. Prova att trycka karossen i sidled vid bakhjulet. Då ser du om bussningarna är slitna. Har nyligen bytt på en golf 3 där det slog nåt fruktansvärt vid varje liten grop. Och visst var det bussningarna som var slut, gummit låg löst inuti stålhylsan.

  4. #4
    IMP
    Gäst
    Har xakt samma problem, dock bokat tid för att byta bakvagnsbussningarna. På min bil låter det från höger sida men kommer byta båda ändå när dem ändå plockar ner hela bakvagnen. Men kolla på bussningen under, min hänger och dinglar helt löst så

  5. #5
    tdi-ägarn
    Gäst
    Tack för svaren det här med bussningarna i bakaxeln tror jag på,men byter man verkligen hela bakaxeln, det står i repboken att det är hydraliska gummifästen som inte går att byta .vad kan det tänkas kosta?

  6. #6

  7. #7
    tdi-ägarn
    Gäst
    Jag tackar för hjälpen ,vänster bussning verkar väldigt glapp återstår att göra jobbet.

  8. #8
    IMP
    Gäst
    Jag fick pris på runt 1500 för jobb + material för båda bussningarna. Dock inte VAG.

  9. #9
    Spaza
    Gäst
    Är ena bussningen glapp byter man den andra samtidigt. Beroende på årsmodell så kostar bussningarna 193 eller 226kr/st på Mekonomen. 1500 spänn är väl ett ganska bra pris. Jag valde att göra jobbet själv så jag vet att det blir riktigt gjort..

  10. #10
    tdi-ägarn
    Gäst
    Nu har jag bytt båda bussningarna. Jag tyckte allt gick bra ända till jag satte dit axeln och i med fästbulten när jag bände så kom det lite olja,troligen från bussningen på bägge sidor ,stämmer det att det är olja i dom, vad kommer detta i så fall att betyda?

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av magnusT Visa inlägg
    Jag gissar att det är bussningarna i bakaxeln som är slitna. Prova att trycka karossen i sidled vid bakhjulet. Då ser du om bussningarna är slitna. Har nyligen bytt på en golf 3 där det slog nåt fruktansvärt vid varje liten grop. Och visst var det bussningarna som var slut, gummit låg löst inuti stålhylsan.
    Jag fick en notis av killen som gjorde 4-hjuls-inställning på min mk3a
    nyligen att bussningen vänster bak börjar bli sliten och att det var
    en liten reva i den, hur komplicerat jobb är det och vad kan
    man räkna med för mek-tid ungefär om man gör jobbet själv?
    Gör det mesta själv så en del mek-erfarenhet har man ju.


    Sen en fråga till, min klonkar ganska mycket fram när åker över gupp
    och liknande, är det stor risk att även bussningarna i framvagnen kan
    börja bli slitna och hur undersöker jag det lättast?

    Eftersom jag kört/kommer köra bana med silverpilen så
    är det även intressant med hårdare bussningar, vad finns det
    för alternativ? ( gjärna länkar och rekomendationer )


    / Johan

  12. #12
    tdi-ägarn
    Gäst
    kolla de små gummibussningarna som krängninsstaget sitter med ,bänd lite på staget så ser du om det glappar.Du klarar att ta bort bakaxeln och byta båda bussningar och lite rostskyddsfärg och dit med axeln på 6-8 tim ,kan vara lite problem att få dit nya bussningen.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Olsson
    Medlemsnr
    5313
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Polarn bytte bakvagns bussningar på sin tdi 99:a 22500mil. Han hade samma symtom!Redan bytt stötdämpare och fjädrar hade ändå dunk ljud. Det blev en helt ny bil i körkänsla sett. Bussningarna kosta 220kr st och våran mek tog bara 700kr för bytet grymt billigt tycker jag!
    Mike
    Senast redigerad av Mikegti den 2008-06-14 klockan 08:35.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin