Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Fredriktak
    Gäst

    Behöver lite info om 16V motorn från 88:a

    Vill ha lite info om 88:ans 16V motor, kubik, hur pass stryktåligt är blocken, potential (Vem har plockat ut mest effekt ur en 16V motor, och hur är hållbarheten), har sökt men inte funnit det jag vill ha.

    Hoppas det finns nån guru online som kan hjälpa mig och överväga och bygga på den motorn, anledningen är att jag VILL inte ta en motor från en nyare för att bygga, ska vara motor som tillhör golf2rnas kaross annars är det inte intressant för mig..

    Anledningen kommer upp i en projekttråd senare.. sammlar lite info om dom motorerna.

    Växellåda och drivlinnan har jag all info jag vill ha men hittar just inget om 16V mtorerna från som sitter orginal i 88 och frammåt?


    MvH Fredrik

  2. #2
    SundH
    Gäst
    Strax över 200 hk klarar botten lätt iallafall. Ska du köra turbo så behövs andra kolvar mm. Bäst är nog motorerna från 86-88 KR. Alternativet är ju en 2 lit 16V från golf3, passat mfl. Ska tåla mer och ge mer effekt vid trimning. ABF tror jag de heter. 150 hk.

  3. #3
    Fredriktak
    Gäst
    Det kommer vara smidda prylar i botten, vill veta om blocket om man skulel ha allt skottsäkert, om det hänger med.

    Eller om det är värt att skaffa G60 block och peta i smidda prylar i det ist. samt köra med 8V toppen ist.

    men jag kommer INTE gå över till Golf:III motorerna vad som helst som finns till golf:II kan jag stäcka mig till, men inte golf:III :P

    MvH

  4. #4
    SundH
    Gäst
    Du ska köra överladdat med andra ord? på en g60 motor passat endast g60 toppen, 8V sugmotor passar endast 8 V topp och på 16V motor passar endast 16V topp.

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    I princip är PL och KR motorerna (1.8L 16v 129 vs 139hk) identiska. De har samma vevaxel(smidd), stakar och kolvar. Det som skiljer är gjutningen på toppen (finns två olika på golf 2).
    Jag skulle satsa på en 16v motor med kolvar och stakar från Audi S2 eller RS2. (om man inte vill köra eftermarknadsgrejor).
    De har samma borrning, kolvarna kräver lite jobb föratt oljekylningen ska gå fritt och stakarna passar mot vevaxeln och kolvarna är coatade om jag kommer ihåg rätt.

    För turbo är den tidiga 16v toppen med stora kanaler ett bra alternativ (KR toppen).

    Hur mycket effekt du får ut beror på recept och laddtryck.
    Köper du h-profil stakar och smidda kolvar går det ju ladda lite mer...
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  6. #6
    Fredriktak
    Gäst
    Tackar, och ja, det kommer bli överladdat med eftermarknads stakar och kolvar, kommer även porta toppen allt ska bli "riktigt" gjort. Då jag vill ha en motor med effekt och relativt bra hållbarhet.

    Så kort sagt, om man gör allt "rätt" i 16V motorn med smidda och balanserade grejjer i motorn så bör blocket iaf hålla för? 300? 400? 500? drömmsiffror men om någon läst nått om detta så är det bra att veta vart ribban ligger. Det kommer vara smidda prylar rätt igenom, kanske inte så många som gjort detta. så man får gå egen väg och prova antar jag :P


    MvH

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398
    KR blocket klarar bra med effekt. Finns dom dårarna i Tyskland som plockar ut 700hk ur en sån motor, satt nyss och kollade på en polo med 16v spis som dom bromsade ur över 1000hk. Allt går ju bara man vet vad man håller på med och gör allt riktigt seriöst!

  8. #8
    Fredriktak
    Gäst
    Tack för infon, och ja, tanken är iaf att det ska bli ett seriöst bygge. Har beställt delar som ska användas.


    MvH

  9. #9
    SundH
    Gäst
    Bara lägga upp projekttråd nu då

  10. #10
    Fredriktak
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av SundH Visa inlägg
    Bara lägga upp projekttråd nu då
    Kommer en tråd välldigt snart


    MvH

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin