Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45
  1. #1
    danne-_-
    Gäst

    Stigande tomgång. (Ytterligare ett nytt problem)

    Har skrivit ett inlägg tidigare ang. mitt problem men fick ingen direkt bukt med det hela.

    Hursomhaver, vad är det som gör att tomgången saktaligen ökar? Blev klart bättre efter att jag bytt luftfilter men ändock så ökar tomgången sakta efter cirkus 10minuters körning.

    Mvh, Daniel
    Senast redigerad av danne-_- den 2008-06-15 klockan 22:51.

  2. #2
    Sebbe
    Gäst
    Gäller det din mk1 gti? Om packningen till tomgångsskruven är sliten brukar tomgången vandra. Känn på skruven, om den är väldigt lätt att skruva på eller glapp så byt den. Eller byt den ändå, kostar väl typ en 50-lapp eller nått sånt kan jag tänka mig hos VAG.

  3. #3
    danne-_-
    Gäst
    Ja precis Sebbe, min mk1'a.

    Ok ok, det kan alltså vara så lätt? Ska kolla det senare då.. Vore ju toppen om det var så lätt. Tack för svaret!

  4. #4
    danne-_-
    Gäst
    Inga fler förslag?

  5. #5
    Sebbe
    Gäst
    Vakumslangläckage? Dåliga spridartätningar? Feljusterad CO-halt? Kärvande spjällhus eller gaswire? Det är sånt som är enkelt att kolla som jag kan komma på. Trasig tillsatsluftslid? Om du startar med varm motor, är tomgången bra då?

  6. #6
    Jocke_M
    Gäst
    Jag har samma fel typ. När bilen når normal arbetsteperatur. Stiger tomgångsvarven till närmare 2000varv. Låter man den bli kall igen och startar bilen igen så är tomgången normal igen.

    Tomgångs skruven är inte direkt svårskruvad. Det är nästan inget motstånd när man vrider på den med den lille blocknyckel som passar på skruven.
    Nån som vet hur svårskruvad den ska vara?

    danne-_-: Kolla hur mycket din stiger i varv. Och om den stiger i varv när den börjar nå rätt arbetstemperatur.

  7. #7
    danne-_-
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jocke_M Visa inlägg
    Jag har samma fel typ. När bilen når normal arbetsteperatur. Stiger tomgångsvarven till närmare 2000varv. Låter man den bli kall igen och startar bilen igen så är tomgången normal igen.

    Tomgångs skruven är inte direkt svårskruvad. Det är nästan inget motstånd när man vrider på den med den lille blocknyckel som passar på skruven.
    Nån som vet hur svårskruvad den ska vara?

    danne-_-: Kolla hur mycket din stiger i varv. Och om den stiger i varv när den börjar nå rätt arbetstemperatur.
    Ja, det är runt 2000varv min hamnar på med.. Någon sa till mig att är den lättskruvad så är packningen bra och svårskruvad så är den inte ok.. Men kan ha blandat ihop det..

    Ska kolla upp det nästa gång jag är ute och pillar med åbäket.. Har du testat att ösa på fullvärme och flås i kupéfläkten? För det märkte jag.. att den minska/börja svaja lite när jag öste på ..
    Sen är min tomgång förövrigt rätt ostabil, inte mycket men så det syns och hörs i alla fall.. Tips på det?

  8. #8
    race
    Gäst
    Prova med att spraya startgas över slangarna när du står på tomgång. Ändras tomgången så drar motorn tjuvluft genom nån torrsprucken gummislang.

  9. #9
    danne-_-
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av race Visa inlägg
    Prova med att spraya startgas över slangarna när du står på tomgång. Ändras tomgången så drar motorn tjuvluft genom nån torrsprucken gummislang.
    Det har jag redan testat och inte sett/hört någon skillnad i tomgången tyvärr..
    Men har ändock tänkt att köpa nya slangar runt om så.. rent och snyggt.

  10. #10
    Jocke_M
    Gäst
    På en kompis audi 80 som drog tjuvluft så ville den inte ens ha tomgång..

    Är det inte så att om den drar tjuvluft så vill den slocka typ?

  11. #11
    danne-_-
    Gäst
    Ingen aning, men iofs så i mitt fall vet jag att kallstartsventilen är dålig och den är lite småsvår att få igång, och det medför ju att den i stort sätt dör innan den hinner komma igång med tomgången.. kanske har något med det att göra oxå?

  12. #12
    Jocke_M
    Gäst
    Min är då inte svårt att starta.. Kanske att den kan va lite seg när det är -20 :P

  13. #13
    Jocke_M
    Gäst
    Angående: Har du testat att ösa på fullvärme och flås i kupéfläkten? För det märkte jag.. att den minska/börja svaja lite när jag öste på ..

    Så är det väl normalt.. testa slå på helljusen så ser du att tomgången sjunker lite, på samma sätt. Även om du drar på fläkten på kallt. Det beror på att det suger mer ström å motorn får arbeta lite mer? Så det är nog inget fel

  14. #14
    danne-_-
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jocke_M Visa inlägg
    Angående: Har du testat att ösa på fullvärme och flås i kupéfläkten? För det märkte jag.. att den minska/börja svaja lite när jag öste på ..

    Så är det väl normalt.. testa slå på helljusen så ser du att tomgången sjunker lite, på samma sätt. Även om du drar på fläkten på kallt. Det beror på att det suger mer ström å motorn får arbeta lite mer? Så det är nog inget fel
    Ah, det säger ju sig själv iofs

  15. #15
    danne-_-
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jocke_M Visa inlägg
    Min är då inte svårt att starta.. Kanske att den kan va lite seg när det är -20 :P
    Skönt Min är klurig som attans ibland.. måste ge rätt mkt gas för att den ska hoppa igång.. om den stått ett tag..

  16. #16
    Jocke_M
    Gäst
    Okej. Kanske din kallstartsventil kärvar.. Läste i bilhandboken att man knacka lite på den för att den ska bli bättre..

  17. #17
    danne-_-
    Gäst
    Ok ok, bra tips! Tack!

  18. #18
    Jocke_M
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jocke_M Visa inlägg
    Okej. Kanske din kallstartsventil kärvar.. Läste i bilhandboken att man knacka lite på den för att den ska bli bättre..
    Och även rengöra kontakten...

  19. #19
    danne-_-
    Gäst
    Oki, fan.. måste skaffa mig en haynes bok nu alltså.. trist bara att alla som finns "på marknaden" för min årsmodell är på engelska.. Ingen som vet vars man kan få tag på en svensk version?

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Björn Eriksson
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    57
    Kollat om den drar tjuvluft vid insug ? ..

    Hade liknande prob. med min gamle Audi 100. bytte insugpackning så gick den kalas igen..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin