Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    jonas_lindquist
    Gäst

    Ytterligare en slirande koppling (020) - Golf III

    Hej på Er!

    Nu har jag läst och läst, och blivit bara lite klokare...

    Min bil är en -94:ans mkIII Golf med 1,8 ABS och 020 låda. Idag så började det slira. I en omkörning märkte jag att varvtalet ökade snabbare än vanligt. Jag testade fullgas på många växlar, och ja, det slirade. Testade det klassiska 50 km/h på 2:an, sedan full gas och en snabb stampning på kopplingen. Detta medförde att jag varade ur motorn då det slirade...

    Kontentan: Det slirar.

    Vad gör jag nu? Jag tror inte att det är tryckplattan som är dålig (även om den säkert skulle må bra av att bytas) eftersom detta fel uppkom bara sådär. Vidare har bilen läckt lite olja (se bild). Således tror jag att det är packboxen (eller vad det nu heter) som har gått. Hittade färsk (eller ja, inte intorkad) olja under bilen idag efter att den stått ca 2,5 timmar. Pöl lika stor som 3-4 stycken femkronor.

    Jag har ingen lyft (varken motorlyft eller billyft) och jag är inte en inbiten bilmek med år av erfarenhet under kragen.

    Kan ni go'a gôbbar och gummor här på forumet svara på följande:

    1) Kan jag byta packbox, tryckplatta, urtrampningslager och andra dylikheter själv om jag tar en helg på mig?
    2) Om inte: Vad kan det kosta att lämna in.
    3) Vart skall jag lämna bilen?

    Tacksam för svar!

    //Jonas

    P.s. bifogar två tattiga mobilkamerabilder som jag tror visar vad jag menar.



  2. #2
    jonas_lindquist
    Gäst
    Inga svar alls?

    Är det både tryckplatta och lamell som måste köpas eller bara en av dem?

    VAG orginal? Biltema? Meka? Mekonomen? HCJ?

    Tankar och idéer mottages varmt!

    //Jonas

  3. #3
    olleson84
    Gäst
    Jag har precis bytat allt som har med kopplingen att göra på min Golf 1,8i GL-94. Och du bör klara det på en helg.
    Läs under FAQ/Teknik Mektips där finns en bra guide till hur man ska gå till väga.
    Det är inte alls svårt.

    Glöm inte att byt tryckstång när du ändå är igång. kostar typ 160kr på VAG.
    MVH
    Fredrik

  4. #4
    jonas_lindquist
    Gäst
    Okey, tack!

    Inköpslista:

    * Tryckplatta
    * Lamell
    * Urtrampningslager
    * Tryckstång
    * Packbox
    * Täckplåt
    * Bultar & muttrar
    * Bussningar och packningar (för urtrampningspinnen)
    * Växellådsolja (2L)

    Skall jag satsa på orginal eller något annat?

    Är det någon som kan låna ut en växellåds/motorlyft i Göteborgsområdet, eller kanske till och med kan tänka sig att vara behjälplig mot en back kalla eller så?

    Jag vill göra jobbet själv mest för att lära mig mer, men känner mig något vilsen eller kanske snarare lite rädd...


    Har jag missat något på inköpslistan? Några andra inputs?

    //Jonas

  5. #5
    jonas_lindquist
    Gäst
    Folk brukar vara väldigt talförda här på forumet... Är det ingen som jag något att tillägga, eller skall jag tolka det som om jag är helt rätt ute?

    //Jonas

  6. #6
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Finns några tätningar på växellådan som bör bytas med, när man ändå river i det:

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=4914
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  7. #7
    jonas_lindquist
    Gäst
    Hej!

    Vet inte om någon bryr sig, men nu är det bytt.... 13 timmar av byte. Det som återstår nu är återmontering av drivaxlar, startmotor, lite kablar, batteri och så.

    Det absolut jobbigaste var att få bort växellådan... det tog tid! Och vänster drivaxel... Jaja.

    Mycket har jag lärt mig i alla fall: och tack vare detta forum! Keep up the good work alla ni som är flitiga på att svara!


    //Jonas

    P.s. nu återstår att se om bilen startar och går som den skall i morgon....

  8. #8
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Klart att vi bryr oss! Tycker det är skitroligt med uppföljningar! Hoppas den går bra!
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  9. #9
    jonas_lindquist
    Gäst
    Hej!

    Då kommer en slutrapport: Allting tillbaka och återmonterat och fungerar strålande. Tror inte kopplingen känts så här fin sen bilen var i Wolfsburg sist (och det var till min kännedom -94).

    Tack gtiklubben för detta forum!

    //Jonas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin