Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    Youngblood
    Gäst

    Silikon corradon del III

    En del av er här inne på forumet kommer nog ihåg mina trådar om detta för några år sedan. En liten resumé:

    När min corre blev delvis om målad i januari -05 så fick jag silikon angrepp på allt det som blev målat, dvs. fram skärmarna, dörrarna, sido kjolarna, bak skärmarna och bak plåten. Bilen har stått i några år efter det då en hel del annat har hänt med bilen.. turbo konvertering bl.a. I alla fall så började jag köra in motorn förra sommaren och jag har tvättat av bilen (minst) en gång sedan silikon fadäsen och det har även blivit några mil på vägen. Kanske har det ingen betydelse men jag nämner det ändå.
    Nu tänkte jag ta bilen till jobbet (jobbar på en lackerar firma) och slipa den för att sedan måla om den. Mitt problem är dock att jag är osäker på vad som händer när jag börjar slipa bilen. Det jag absolut vill undvika är att silikonet börjar "leva" igen och sprida sig i lokalen.

    Om jag slipar bilen kommer silikonet att "dö" då och falla ned på marken med resten av slip dammet eller börjar det "leva" igen och sprida sig i lokalen???

    Det blev ett j-kla liv på jobbet förra gången och jag tänkte försöka undvika det den här gången.

    Någon som VET eller som har några IDÈER?

    Den ursprungliga tråden skapades här http://lackering.forum24.se/lackering-about711.html och det finns även några flera inlägg för den som ev. är intresserad eller har några förslag. Jag hoppas att det är okej att jag länkar dit.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Kul att du kör på igen iaf!

    Kan höra efter hur lackpolaren brukar göra?
    Men har ni inte någon gammal räv där på jobbet som vet hur de blir?
    Silikonet lär väl inte flyga omkring efter det slipats väl?
    Skulle TRO att det faller "dött" ned och om man sedan tvättar med silikonbortagare så ska de vara ok.

    Men men du har ju testat så man vet väl aldrig?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Grovslipa utomhus...?

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Grovslipa utomhus...?
    Var just vad jag tänkte skriva. =)

  5. #5
    Youngblood
    Gäst
    Nej, dem gamla rävarna på jobbet säger samma sak som jag redan visste att med silikon så vet man aldrig. Helt plötsligt är det där, ibland går det bort och ibland så blir man nästan inte av med det.

    Jo.. grov slipa skulle man väl kunna göra men det känns ju så jäkla onödigt då bilen egentligen är helt bul fri och inte har några större skavanker. Det är väl kanske sista utvägen ifall allting annat misslyckas. Har funderat på att våta av ena framskärmen (ev. slipa med 500 papper) så att silikon prickarna blir utslipade för att sedan blåsa på ny klarlack utomhus för att på så sätt se ifall det blir nå´ silikon i lacken då. Blir det inte det så tror jag nog att jag slipar av huven utomhus, grundar den och sedan målar den utomhus för att se om det blir silikon på dem delarna som aldrig blev lackerade när övriga bilen blev lackad -05. Klarar huven sig utan silikon prickar då törs jag nog ta in den... jäklar(!).. jag tror nog att jag gör så.

    Då får jag hoppas att jag har vädret med mig då jag bara har 2 helger på mig att måla om hela bilen. Den ska mappas den 29 maj och då måste bilen vara "klar". Sedan är det bara en dryg vecka kvar till första bug run träffen med min corre på 4 år. Det måste gå.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin