Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1
    Fredda79
    Gäst

    Orginal IC, för liten för trimmad Golf IV Gti?

    Hej. Är en relativt ny ägare av en Golv gti -03.
    Var ute idag för att testa lite acc tider. Vad som är gjort med bilen prestandamässigt är, avgassystem bytt från turbo inkl racekat, hål kapat i innerskärm bakom IC, mappad hos Nordic Tuning.

    Frågan är:
    Bilen drar på bra, i ungefär 5-10 sekunder. Sen känns det som den inte accar mer än orginal. Beror detta på att luften blir för varm så att den lilla ic:n som sitter väl gömd inte orkar kyla av nåt vidare? Håller man lugnt på gasen en stund så drar det på bra sen igen i 5-10 sek.


    Lite tider som jämförelse:
    80-120 (3ans växel) 3,4 sek
    100-200 (3,4,5) c:a 25sek (stendöd efter 160, kändes som man skulle hinna käka lunch innan bilen nådde 200)

    Detta kan jämföras med min fd Civic type r som körde samma intervaller på 3,5resp 16,5 sek.


    Är det nån annan som uppmärksammat samma sak? Lämpliga lösningar?

  2. #2
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fredda79 Visa inlägg
    Hej. Är en relativt ny ägare av en Golv gti -03.
    Var ute idag för att testa lite acc tider. Vad som är gjort med bilen prestandamässigt är, avgassystem bytt från turbo inkl racekat, hål kapat i innerskärm bakom IC, mappad hos Nordic Tuning.

    Frågan är:
    Bilen drar på bra, i ungefär 5-10 sekunder. Sen känns det som den inte accar mer än orginal. Beror detta på att luften blir för varm så att den lilla ic:n som sitter väl gömd inte orkar kyla av nåt vidare? Håller man lugnt på gasen en stund så drar det på bra sen igen i 5-10 sek.


    Lite tider som jämförelse:
    80-120 (3ans växel) 3,4 sek
    100-200 (3,4,5) c:a 25sek (stendöd efter 160, kändes som man skulle hinna käka lunch innan bilen nådde 200)

    Detta kan jämföras med min fd Civic type r som körde samma intervaller på 3,5resp 16,5 sek.


    Är det nån annan som uppmärksammat samma sak? Lämpliga lösningar?

    turbo och ic i kombination
    IAT och EGT blir skyhöga

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    En bättre IC borde göra susen, så slipper du helt mörda turbon också.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  4. #4
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    En bättre IC borde göra susen, så slipper du helt mörda turbon också.

    IC räddar inte 1000c avgastemp tyvärr

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2008
    Namn
    Jocke
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    17
    Låter som dålig programvara
    Har nu andra bilen med 1.8T motorn från vag och den första va exakt som du beskriver, och nuvarande bilen går jämt och fint hela vägen med annan som chippade bilen.

    Bara en teori..

  6. #6
    Fredda79
    Gäst
    Kan vara programvaran med som sagt. Men kan det vara gjort så med flit kanske att den går tillbaka till orginal laddtryck när värmen blir för hög, för att skydda turbo o annat?

    Ska försöka meka dit en laddtrycksmätare i helgen så borde man se lite mer vad som händer.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2008
    Namn
    Jocke
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Fredda79 Visa inlägg
    Kan vara programvaran med som sagt. Men kan det vara gjort så med flit kanske att den går tillbaka till orginal laddtryck när värmen blir för hög, för att skydda turbo o annat?

    Ska försöka meka dit en laddtrycksmätare i helgen så borde man se lite mer vad som händer.
    Låter som en bra ide med laddtrycksmätare, alltid lika bra att ha.
    Om du inte har nån så ett tips, jag köpte en nyss på www.creatix.se jag fick hem den dagen efter jag hade beställt.

  8. #8
    Fredda79
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Onej84 Visa inlägg
    Låter som en bra ide med laddtrycksmätare, alltid lika bra att ha.
    Om du inte har nån så ett tips, jag köpte en nyss på www.creatix.se jag fick hem den dagen efter jag hade beställt.
    Har en liggandes, ska bara hitta slang o T-koppling. Sen borde man ju få det ganska svart på vitt, sjunker laddtrycket efter en stunds gasande så måste det ju vara programvaran. Om inte så har jag värmeproblem??

  9. #9
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fredda79 Visa inlägg
    Kan vara programvaran med som sagt. Men kan det vara gjort så med flit kanske att den går tillbaka till orginal laddtryck när värmen blir för hög, för att skydda turbo o annat?

    Ska försöka meka dit en laddtrycksmätare i helgen så borde man se lite mer vad som händer.
    Ja den mäter IAT och spikningar etc och drar ev på tändning och fetar på bränsle.

    Men Alla K03 över 1bar får detta problem.
    Kollar man på compressormappen så går du utanför redan vid 180hk
    Dvs du är utanför 50% effektivitet.

    De chip som fungerar bättre laddar tex 1.2 och sedan faller av till 0.8
    Tråkig momentkurva.
    Bilen känns död efter 4500varv men det räddar turbon

  10. #10
    Fredda79
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av foffa2002 Visa inlägg
    Ja den mäter IAT och spikningar etc och drar ev på tändning och fetar på bränsle.

    Men Alla K03 över 1bar får detta problem.
    Kollar man på compressormappen så går du utanför redan vid 180hk
    Dvs du är utanför 50% effektivitet.

    De chip som fungerar bättre laddar tex 1.2 och sedan faller av till 0.8
    Tråkig momentkurva.
    Bilen känns död efter 4500varv men det räddar turbon
    Ungefär som jag började misstänka.
    Är det därför jag läst en del som sätter i turbo o grejor från audi tt 225hk o trimmar vidare på det?

  11. #11
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fredda79 Visa inlägg
    Ungefär som jag började misstänka.
    Är det därför jag läst en del som sätter i turbo o grejor från audi tt 225hk o trimmar vidare på det?
    Ger enbart en 20-25hk mer

    Köp GT28RS och 630cc spridare , inline 044 pump och unitronic mjukvara så har du en ballare bil för samma peng

  12. #12
    Fredda79
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av foffa2002 Visa inlägg
    Ger enbart en 20-25hk mer

    Köp GT28RS och 630cc spridare , inline 044 pump och unitronic mjukvara så har du en ballare bil för samma peng
    Är inte så insatt i VW träsket än, så av ren lathet frågar jag var man hittar lite mer info om dessa grejor?

  13. #13
    3L1T
    Gäst
    MAILA www.pagparts.com
    Så plockas det fram ett bra kitt till dig.
    Rekomenderas!

    Dollarn är lägre än glocalnet för tillfället!

  14. #14
    bali
    Gäst

    golf gti 03

    Citat Ursprungligen postat av Fredda79 Visa inlägg
    Hej. Är en relativt ny ägare av en Golv gti -03.
    Var ute idag för att testa lite acc tider. Vad som är gjort med bilen prestandamässigt är, avgassystem bytt från turbo inkl racekat, hål kapat i innerskärm bakom IC, mappad hos Nordic Tuning.

    Frågan är:
    Bilen drar på bra, i ungefär 5-10 sekunder. Sen känns det som den inte accar mer än orginal. Beror detta på att luften blir för varm så att den lilla ic:n som sitter väl gömd inte orkar kyla av nåt vidare? Håller man lugnt på gasen en stund så drar det på bra sen igen i 5-10 sek.


    Lite tider som jämförelse:
    80-120 (3ans växel) 3,4 sek
    100-200 (3,4,5) c:a 25sek (stendöd efter 160, kändes som man skulle hinna käka lunch innan bilen nådde 200)

    Detta kan jämföras med min fd Civic type r som körde samma intervaller på 3,5resp 16,5 sek.


    Är det nån annan som uppmärksammat samma sak? Lämpliga lösningar?
    jag äger också en golf gti 03 som har chiptrimat med bsr för 10 dagar sen och har samma problem som du den ladar 1,2 och sen faler till0,8.

  15. #15
    Fredda79
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av bali Visa inlägg
    jag äger också en golf gti 03 som har chiptrimat med bsr för 10 dagar sen och har samma problem som du den ladar 1,2 och sen faler till0,8.
    Ja, dom e tydligen inte gjorda för att trimmas våra små snurror.


    Kommer det att bli bättre med att bara byta IC? Eller behöver man ta steget fullt ut o byta rubbet? Även om jag har förutsättningar för att göra ett sådant ingrepp så ska trots allt bilen även användas som driftsäker bruksbil.

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498
    Eller så kan du få köpa mina "gamla" k04 grejor från min R golf har gått 3000 mil och jag har rubbet över från R:en En bra upgrade som du kan få en bra pris på IC från R finns också
    Erik Umeå

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Gasekke
    Eller så kan du få köpa mina "gamla" k04 grejor från min R golf har gått 3000 mil och jag har rubbet över från R:en En bra upgrade som du kan få en bra pris på IC från R finns också
    Erik Umeå
    Tråden är 4 år gammal.

    Skrivet från min mobil...så stunta i ev stavfel.

  18. #18
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Citat Ursprungligen postat av Gasekke Visa inlägg
    Eller så kan du få köpa mina "gamla" k04 grejor från min R golf har gått 3000 mil och jag har rubbet över från R:en En bra upgrade som du kan få en bra pris på IC från R finns också
    Erik Umeå
    Svårt att få det att passa på nå äldre än en Golf GTi mk5... :-/

  19. #19
    Fredda79
    Gäst
    Som sagt. Det var 4 år sen. Kör numer med k04 ;-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin