Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    Eddy
    Gäst

    Det här med servicen, blir tokig!

    Min Golf -05 2.0 var inne på första service vid 2500 mil. Nästa service ska enligt klistermärket ske vid 5500 mil.. Kan en bil verkligen klara sig 3000 mil på samma olja??? Jag är själv lite skeptiskt till detta speciellt när jag såg hur oljan såg ut nu när bilen gått 4000 mil.. Kolsvart olja.. plus att jag nu ska köra ytterligare 1500 mil på denna olja. Sen förstår jag inte mig heller på alla dessa typer av service; Longlife, intervall, grund osv.. Vad innebär det hela och vem bestämmer det?? Jag har inte sagt att jag vill ha oljan bytt var 3000 mil tex. Någon som är sugen att göra lite klarhet i det hela?? Thnx.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Bara för att v.a.g har satt serviceintervallen så på deras s.k longlifeservice så betyder de inte att det är bra.
    Hoppa longlifeservicar och gör istället tätare vanliga, mår nog bilen bättre av.
    Sen är de ju inget som hindrar dig från att göra ex. tätare oljebyten än vad som står i din servicebok...

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Jag gör det enkelt.

    Den som bestämmer service intervallerna är du.
    Bilen går att koda om till 1500 mila intervaller med en enkel programering.

    Sen ang longlife så är serviceintervallen flexibel.
    Sitter en givare som känner av bla sotpartiklehalten och annat mumbojumbo i oljetråget dvs hur din olja mår och brukas.
    Detta beräknas på hur hårt du kör bilen , hur många kallasterter du gör etc etc.
    Med hjälp av denna konternuerliga information så räknar bilen ut en lämlig serviceintervall som kan vara upptill 3000mil beroende på hur bilen brukats och din olja mår.

    Mycket hårdkörning , kallstarter , kortkörningar = kortare intervall eftersom din olja späds med bränsle ofta och därmed förorenas.
    Mycket långkörningar , lugna körnmingar och få kallstarter = Längre intervall eftersom din olja hålls "renare" från sot och bränsle samt andra föroreningar.

    Dagens oljor tål detta det är inte problemet med longlife , dvs oljan klarar av att hålla rent och smörja motorn.
    Problemet brukar att vara att få ut all skit ur motorn som oljan lämnar efter sig i form av sot och avlagringar , som sedan bränner sig fast med åren.
    Populärt kallat koks. (Inte samma koks du hittar på stureplan).

    Meningarna gå isär ang longlife , vissa tycker det är bra andra inte.

    Har själv kodat om till 1500 mil på min privata bil och jag låter det vara svaret på vad jag anser om longlife intervallerna.

  4. #4
    polomannen
    Gäst
    Som jag säger till mina kunder..
    Skippa 3000 mila och köra iställe varje 1500 mil iställe.
    Det tjänar dom på i längden.
    Och bara programera om styrdornet...välldigt lätt.

    POLO RTS
    GOLF VR6-ZR
    GOLF VR6-94
    GOLF GTI SPECIALL
    GOLF CL-93

  5. #5
    dorian
    Gäst
    Man behöver inte koda om nånting, det räcker med att nollställa service inifrån bilen så ställs den om av sig själv. Ska man ha longlife då måste man nollställa med en dator via obd2 kontakten. Så funkar det på min Audi iaf

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Man kan också själv hålla koll på när det gått 1500 mil och så åka in till vw och göra en service och därefter nollställa räkneverket.
    Själv rullar mina bilar runda slängar 1000 mil mellan service. Jag servar dock mina bilar själv då de gått över 20tusen nu.

    Förr var det ju en grundservice och en mellan service och då var ju intervallen 1500 mil, vilket torde vara bättre för motorn.

  7. #7
    rolex
    Gäst
    Jag kör mest landsväg och når då nästan 3000 mil mellan servicarna. Har dock från när bilen varit ny själv bytt olja och filter mellan servicarna och låtit VW serva enligt longlife systemet, då går aldrig bilen mer än 1500 mil mellan oljebytena. Har kostat på mig long life olja och orginal filter vid mina egna byten då jag anser att det är en bra olja och det kan aldrig bli något snack vid ev. garantier hur jag skött bilen. Sparat alla kvitton på olja och orginal filter.
    Jag tycker gott man kan köra long life men själv fixa oljebyten i mellan så att det aldrig blir mer än 1500 mil på samma olja.
    Jag misstänker att de flesta problem uppstår om man skiter i när bilen säger till om service och fortsätter till 3000 mil för att man tycker att det skall bilen klara, men glömmer att det ståt upp till 3000 mil och att man alltid skall följa service rekomendationerna.

  8. #8
    dorian
    Gäst
    Det står i bilens handbok hur man nollställer service meddelandet manuellt, gör du det manuellt så går den automatiskt ur longlife service iaf, då räknar den ner dagarna från 12 månader och 1.500 mil på min a4 -05 1.8t

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin