Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    Johan_W
    Gäst

    Råd inför köp av Golf GTI DSG -05

    Hej på er,

    Jag och min sambo går i tankarna att köpa en Golf GTI DSG -05.
    Har aldrig tidigare ägt en VW och vänder mig därför till er.

    Är det något speciellt jag bör tänka på inför detta eventuella köp? Kända fel/brister? Är DSG bra eller ska man skippa detta? Varför isåfall?

    Alla tips är varmt välkomna.

    Mvh
    Johan

  2. #2
    GTI30EDITION
    Gäst
    Hej Johan!

    Just -05:ans Golf GTI kan jag inte säga så mkt om, dvs om brister och fel.

    Jag har haft en 07:ans Golf GTI med DSG och åker idag en 08:ans Golf GTI 30 ED,
    även den med DSG.

    Jag har valt DSG:n för att jag tycker den funkar klockrent, men det är väl mera en
    smak sak kan jag tycka, den växlar ju något snabbare och ska enligt uppgift från
    VW dra något mindre bensin oxå, nackdelen med den är väl att om man tänkt sig
    optimera sin bil (trimma) så tål inte DSG lådan lika mkt vridmoment som den manuella.

    Jag har iofs en steg 1 trimning på min 30 ED idag och kör med ca 360Nm i bilen, och
    det funkar kalas, (än så länge) sen kan man ju aldrig veta vad som händer med bil och
    låda efter ett antal mil och några år på nacken.

    Tipset till dig är väl att provköra både den manuella och DSG-lådan... Golf GTI:n
    är ju en väldigt trevlig bil.

    Lycka till i jakten på en fin GTI.

    Mvh

    Martin

  3. #3
    rimad
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTI30EDITION Visa inlägg
    Hej Johan!
    nackdelen med den är väl att om man tänkt sig
    optimera sin bil (trimma) så tål inte DSG lådan lika mkt vridmoment som den manuella.
    Ingen har testad hur mycket vrid kan en nya DSG ta faktisk, APR från USA testa sin steg 3 trimkit (380hk) på DSG och så länge var det absolut inga problemar :-)

  4. #4
    Motin
    Gäst
    Han skriver ju inget om att han vill/ska trimma.

    Han undrar ju bara om DSG:n är något att ha. Och det kan jag säga som ägare av en GTI 05 med DSG sedan oktover 07 att.. DSG är grymt skönt och rekommenderas varmt ! Växlar snabbt och väldigt go och mjuk övergång utan massa ryck hit och dit. Och växla ner/upp med paddlarna vid ratten är hur gött som helst när man ska förbi söndagskörande Agda/Bertil på vägen !

    Köp köp köp

  5. #5
    GTI30EDITION
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Motin Visa inlägg
    Han skriver ju inget om att han vill/ska trimma.

    Han undrar ju bara om DSG:n är något att ha. Och det kan jag säga som ägare av en GTI 05 med DSG sedan oktover 07 att.. DSG är grymt skönt och rekommenderas varmt ! Växlar snabbt och väldigt go och mjuk övergång utan massa ryck hit och dit. Och växla ner/upp med paddlarna vid ratten är hur gött som helst när man ska förbi söndagskörande Agda/Bertil på vägen !

    Köp köp köp
    Det var mera menat som ett litet obs!!! Att tänka på, inget annat.

    Mvh

  6. #6
    Johan_W
    Gäst
    Tack för svaren.

    Det verkar vara en riktigt trevlig liten bil måste jag säga, trimning är inte prio ett som ni redan förstått.

    MEN, möjligtvis så vill man kanske anlita powerchip.se för att göra bilen ännu roligare att köra. Det skulle innebära ~240hk och ~350nm, skulle detta innebära problem?

    Tilläggas skall även att bara för att bilen "chippas" så kommer den ej att busköras, utan kommer mer att vara för en minskad bränsleförbrukning samt "ut-i-fall-att"
    Senast redigerad av Johan_W den 2008-04-08 klockan 17:40. Anledning: faktafel

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
    Tack för svaren.

    Det verkar vara en riktigt trevlig liten bil måste jag säga, trimning är inte prio ett som ni redan förstått.

    MEN, möjligtvis så vill man kanske anlita powerchip.se för att göra bilen ännu roligare att köra. Det skulle innebära ~240hk och ~350nm, skulle detta innebära problem?

    Tilläggas skall även att bara för att bilen "chippas" så kommer den ej att busköras, utan kommer mer att vara för en minskad bränsleförbrukning samt "ut-i-fall-att"
    Varför köpa en GTI om du inte kommer att busköra och ev. chippar för att minska förbrukningen? ;-) Inte funderat på Golf TSI DSG, går betydligt snålare...

  8. #8
    Johan_W
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Varför köpa en GTI om du inte kommer att busköra och ev. chippar för att minska förbrukningen? ;-) Inte funderat på Golf TSI DSG, går betydligt snålare...
    GTI'n är mycket snyggare enligt mig, den bör även vara behagligare att köra längre med än en 1,4/1,6-litersvariant. Sedan kan det även vara roligt att kunna gasa på lite ibland.

    GTI'n lär väl heller inte slurka så väldigt mycket bensin, jag kör idag en BMW 330Ci m-sport cab och den drar ca 1,1-1,2 i 110km/h

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
    GTI'n är mycket snyggare enligt mig, den bör även vara behagligare att köra längre med än en 1,4/1,6-litersvariant. Sedan kan det även vara roligt att kunna gasa på lite ibland.

    GTI'n lär väl heller inte slurka så väldigt mycket bensin, jag kör idag en BMW 330Ci m-sport cab och den drar ca 1,1-1,2 i 110km/h
    Det skiljer ju ca. 2 dl / mil blandad körning till TSI:s fördel. Sen ser ju GT-sportpaketet snarlikt ut som GTI. Komfortmässigt skiljer det nog inte mycket. Att GTI:n är roligare att köra råder det nog inget tvivel om.

    Din BMW verkar ovanligt törstig. Min förra 530 Steptronic -01 drog runt 0,8 snabb långkörning med många kickdowns. Den drog ca. 1,2 om jag endast körde kortkörningar.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
    GTI'n är mycket snyggare enligt mig, den bör även vara behagligare att köra längre med än en 1,4/1,6-litersvariant. Sedan kan det även vara roligt att kunna gasa på lite ibland.

    GTI'n lär väl heller inte slurka så väldigt mycket bensin, jag kör idag en BMW 330Ci m-sport cab och den drar ca 1,1-1,2 i 110km/h
    Golf TSI = 1,4 liters slagvolym och mycket vridmoment dvs utväxling som större motorer.

  11. #11
    Motin
    Gäst
    Att chippa GTI:n är inga problem. Fler här på forumet som har omprogramerad box med ca 248-250hk.. Jag är en av dem.. bilen blir mycket mycket piggare med de extra hästarna och jag har inga som helst problem med DSG lådan pga detta heller..

    Så köp du lugnt en GTI V o chippa/omprogrammera sedan så att du får 48-50hk extra du blir EJ missnöjd.

  12. #12
    Johan_W
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Motin Visa inlägg
    Att chippa GTI:n är inga problem. Fler här på forumet som har omprogramerad box med ca 248-250hk.. Jag är en av dem.. bilen blir mycket mycket piggare med de extra hästarna och jag har inga som helst problem med DSG lådan pga detta heller..

    Så köp du lugnt en GTI V o chippa/omprogrammera sedan så att du får 48-50hk extra du blir EJ missnöjd.
    Det var det jag ville höra, tackar

    Nu gäller det bara att hitta en bil som faller en i smaken då, priserna verkar vara väldigt spridda.

    Hur mycket anser ni att man bör betala för en GTI -05 DSG med 2500-5000 mil på mätaren? Priserna verkar ligga från allt mellan 169'-220'?

    Tack,

    Mvh
    Johan

  13. #13
    Motin
    Gäst
    Tjena Johan !

    Jag gav 200 000kr för min 05 med DSG m.m.m som rullat 3900 mil o Oktober 07.

    Min bil har glastaklucka,zon klimat,standardstereon,dsg m multifunkratt,regnsensor,uppvärmda sidospeglar, vanliga färddatorn ej plus,auto avbländbar backspegel,kyl i handskfacket,antispinn o säkert nåt mer som jag glömt .

    Men priset styrs ju oftast av utrustningen och hur långt den rullat och skicket i övrigt.

    Så visst det är i de prisintervallerna de ligger.. Köper du privat så brukar ju priset i regel vara en del bättre än mot en bilfirma.. Men säg 180-200 000kr för en via firma beroende på prylar och skick/mil.

    EDIT: har oxå farthållare,xenonljus,coming/leaving home
    Senast redigerad av Motin den 2008-04-09 klockan 11:44.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin