Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    modda
    Gäst

    Lite frågor om motorbyte

    Hej.

    Jag har väl mer eller mindre hamnat mitt i ett projekt då jag helt enkelt vart för fäst vid min första golf gti 16v. Ska lämna den på lack i slutet av denna månad och sedan dra om hela elsystemet och lite annat kul så man får bilen i nyskick. Dock så kan man ju inte åka med en helt orginalmotor i en renoverad bil :P

    Har länge vart sugen på en G60 motor alternativt en G60 16v och tänkte höra ifall att det är någon som har bytt till en sån motor ?

    Tänkte främst på besiktning och andra lagar och föreskrifter som tyvärr kan sätta käppar i hjulet.

    Givetvis så kommer bromsystemet att uppgraderas ordentligt, förmodligen blir det snäppet värre än g60. Men frågan är ju vilka problem man kan stöta på under resans gång med att ha en 100% laglig bil med en annan motor?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Jugo har gjort exakt samma procedur på en 16v -91. han håller på o strular med besiktning o komponentkontroll nu.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3
    modda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Jugo har gjort exakt samma procedur på en 16v -91. han håller på o strular med besiktning o komponentkontroll nu.
    Okej, brukar det gå om man ligger på lite eller kan dom vara jävliga och ge en ett blankt nej ?

    Det ska ju inte tas ut några speciella effektsiffror utan bara vara lite roligare att kolla på

  4. #4
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Motor måste vara orginal (komptest o liknade kollas på komponenetkontrolen)!
    Du ska ha en lista från VAG där alla komponenter du behöver är listade, bla rätt framvagnsbalk, bromsar, avgasrör o tom skärmbreddare (fast jag vet inte hur hårda dom är på d sista). Ring VAG i södertälje så får du listan.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  5. #5
    Medlem Jugos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Andrej Jugovic
    Medlemsnr
    5290
    Ort
    Hässleholm/TAS
    Inlägg
    211
    Enligt lappen jag fick från Södertälje ska följande bytas:

    *Motor/framvagnsbalk
    *Kompletta fjäderben fram,inkl hjullager och nav
    *Stötdämpare och fjädrar bak
    *Styrväxel(med servo)
    *Drivaxlar
    *Bromsskiva 280x22 mm med tillhörande ok
    *Huvudbromscylinder 22.2 mm eller komplett ABS aggregat med huvudcyl 20.64(om bilen har ABS och huvudcyl 19.05)
    *Växellåda kod: AYC,AYN CBA med vajermanövrering
    *Däck 195/50 r15 82v på fälg 6.5" J x15 ET 33
    *Avgasystem
    *Pedalställ med pedaler
    * Framskärmar och skärmbreddare

    Det var det stora hela=)

    **Avgasys:Sista dämparen har utgått VAG och ett beggat avgasys till g60 är svårt att hitta, kan möjligtvis hittas på ebay
    Golf MK1 GTI-83, Golf MK1 LS-76,Golf MK2 GTI G60-91, Polo TDI 80-08, Škoda Octavia TDI Greenline-15,Golf Mk4 GTI-02, Seat Ibiza Cupra -02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin