Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284

    Min och GTI:ns eländiga dag...

    Allt började bra.. Tog en tur med Golfen till stan för att få upp värmen på oljan för kommande oljebyte idag.. Gick som en dröm. Har saknat den som bara den efter att ha kört en Micra K10 i vinter..

    Till oljebytet: Bulten till sumpen satt som fasiken, men löstes med en långt rör runt spärrnckeln..

    Sedan kom jag till första eländet.. Oljefiltert.. Detta spände jag endast fast med händerna för cirka ett år sedan.. Detta ville inte av idag..

    Det slutade med att jag fick plocka av hela fronten för att komma till med rörtång.. Men anledning må kanske vara att jag har fel verktyg :S

    Såg ut så här då: http://www.garaget.org/?car=21485&image=802287

    http://www.garaget.org/?car=21485&image=802292

    Så till slut efter 1,5 h långt oljebyte fick man fart på kärran igen och for till kusinen som bor 4 km bort.. stannade för lite mat och fotbollstittande (Djurgården - MFF).

    Men sedan när man skulle starta GTI:n för att bege sig hem, ville den sig inte riktigt.. Den hade batteri, men motorn vägrade gå runt.. Började klura på fel och fundera på om jag själv hade fingrat på något som jag inte gjort.. :S Kom fram till att de var startmotorn efter att ett par kompisar hjälpt mig putta igång den.. Puhh.. det var inget annat fel var första tanken när den puttra igång..

    Så nu står jag med en bil som har otroligt fräsh olja, men dålig startmotor denna lördag i april... Vårsäsongen som precis börjat.. grr..

    Så nu till min fråga.. Vet ju att den har en 02A låda, men passar VR6ans startmotor eller någan annans motors startmotor?

    Over and out..

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Prova knacka på start motorn med en hammare lite, kan hjälpa tillfälligt.

    Oljefiltret ska inte gå att plocka AV med händerna, bara på. Köp en sånt här på biltema så fixar du biffen varje gång:

    http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=82501
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    de är jälivgt trångt och byta oljefilter på g60 enligt min mening, huvva

  4. #4
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Ja g60 är lite värre på, men köper man orginal filter till G60 så är det lättare att komma åt
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Prova knacka på start motorn med en hammare lite, kan hjälpa tillfälligt.

    Oljefiltret ska inte gå att plocka AV med händerna, bara på. Köp en sånt här på biltema så fixar du biffen varje gång:

    http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=82501
    Nej, självklart vet jag att det inte går att lossa för hand, anväde ett verktyg..

    Men det du tipsade om verkar riktigt smidigt, och billigt! Tack Blir en tripp till Biltema inom en snar framtid.

    Ska även testa prova knacka på den när jag pillar på den imorrn

    Men ingen som vet om startmotorn från annan 02A låda passar min?
    Senast redigerad av Mawe den 2008-04-06 klockan 00:50.

  6. #6
    Finn
    Gäst
    Kan inte va så att d e starttändkontakten som inte rockar? Testa mata spänning på det lilla kontaktstycket på startmotorn å se om starten går runt. Alternativt be en kompis mäta om d kommer spänning ner på samma kontaktstycke.

  7. #7
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Ja g60 är lite värre på, men köper man orginal filter till G60 så är det lättare att komma åt
    Exakt.. för original (eller likvärdigt från mekonomen) har en påsvetsad mutter för ~36mm hylsa eller liknande.

    Jag har inte sett detta på några andra filter? Har ni?

    Förrestern så ser G60-filtret annorlunda ut innuti. Det kostar dessutom ~170kr på mekonomen. Kan tänkas ha något med att G-ladern alltid ska ha olja vid uppstart?..

    Lite off topic, men ändå..

    /Johan

  8. #8
    onk
    Gäst
    Tyckte ditt filter såg fint ut. När vi bytte på min jetta i höstas så hade det gamla nog suttit i sådär 7-8 år.

    Det vägrade lossna. Till slut sprack hela skiten och vi fick vålda dit med en stor polygrip för att nånstans hitta ett grepp.

    Det lossnade till slut som tur var..

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias K
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    183
    Prova göra rent kontakterna på startmotorn från oxid. Har haft det felet 2ggr på 1 år. Då vägrade motorn gå runt, det bara klickade lite svagt.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Citat Ursprungligen postat av mattiask Visa inlägg
    Prova göra rent kontakterna på startmotorn från oxid. Har haft det felet 2ggr på 1 år. Då vägrade motorn gå runt, det bara klickade lite svagt.
    Ska testa att montera tillbaka ikväll o testa..

    Men jag testade med ett bilbatteri och när man satte ström mot den lilla kontakten åkte endast drevet ut.. Det snurrade inte..

    Ska jag sätta plus på båda kontakterna för att motorn ska snurra eller hur gör jag?

  11. #11
    jooeell
    Gäst
    plocka isär solenoiden och rengör den...

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Bytte startmotorn idag.. Så nu funkar GTIn igen

    Hittade en bättre begagnad från en Passat -88 på skroten för 350 kr.. Billigt o bra

    Tack för alla svar!
    Senast redigerad av Mawe den 2008-04-07 klockan 12:48.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin