Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    Ravenous
    Gäst

    Kamkedjebyte hjälp

    Har bytt kamkedja på min Corrado VR6. Men nu när jag startade den så fort den tänder och går så låter de som om en ventil slår i en kolv. Men jag har kollat att kammarna står rätt och vevaxlen är nollad. Vad är de för fel?

  2. #2
    Ravenous
    Gäst
    Det smäller inte när man kör på startmotorn, bara när den går. Den gick runt en hel del innan den startade och då lät de inget. vissligen har den inte gått så mycke för jag stängde naturligtvis av när det lät.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Slår en ventil i en kolv så kommer motorn gå mkt illa (inte gå på alla cylindrar).

    Har du nollat botten delen korrekt?
    Om du skruvar ur 1áns tändstift och drar tills den kolven är högst upp (i med en pinne eller nåt annant passande)..står kammarna rätt då oxå??

    Iof låter VR6 or GRYMT illa om dom varit isär..troligen har all olja gått ur ventil lyftarna/tryckarna som gör att dom "bottnar"..dvs finns ingen olja i dom och dom slår igenom..kan vara det du hör oxå.

    Kolla så att motorn är nollad till 100%...är den det så behöver du inte vara orolig för att klonka i nån ventil.

    Annars kan du Komp.testa motorn så ser du om den har tagit i.
    Behöver inte vara 100% komp men bara dom ligger runt ca 8-9Bar och är jämnt mellan cylindrarna.

    Lycka till.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Har något svagt minne att jag har läst om någon som fyllde tryckarna med olja vid montering. det kanske löser oljudet. kan det stämma?

  5. #5
    Ravenous
    Gäst
    jo den är helt nollad, både vev och kamaxel. ska kolla kompen i morgon.
    Tackar för svaren

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av Rickard.v Visa inlägg
    Har något svagt minne att jag har läst om någon som fyllde tryckarna med olja vid montering. det kanske löser oljudet. kan det stämma?

    Om tryckarna ställs upp&ner (helst i olja) så rinner inte oljan ut...= dom låter bättre.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    min vr6a lät som fan de första minuterna när jag startade upp efter renovering. men tystndade sen helt.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Oskarsson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    395
    Instämmer med manny, glöm bara inte att kolla olje stickan då och då efter några prov starter, så ska det nog gå bra.

  9. #9
    Ravenous
    Gäst
    Okej. vart lite orolig där ett tag.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin