Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425

    En Ebay-historia som kunde slutat illa!

    Det har ju skrivits en del om Ebay här. De flesta (däribland jag själv) har bara positivt att säga. Dock har jag nu blivit utsatt för ett bedrägeriförsök.

    Jag bjöd på en uppsättning fälgar men förlorade auktionen i sista stund. Dagen efter fick jag ett mail från en som påstod sig vara säljaren. Han erbjöd mig ett "Angebot an unterlegene Bieter" dvs ett erbjudande om att få köpa fälgarna även om jag inte var högstbjudande. Detta kan hända ibland om en köpare backar ur eller om säljaren har flera likvärdiga varor. Jag skulle få betala det jag hade bjudit samt att han skulle bjuda på frakten.

    Mailet som han skickade såg riktigt ut och hade ett utseende med bilder mm som om det kom från Ebay. Han skrev även att han tillfälligt bodde i London och att jag skulle svara till den mailadressen som mailet kom ifrån. Frakten skulle lösas genom att en kompis till honom skulle skicka fälgarna från Tyskland. Även lite andra grejer stod förklarade, verkade seriöst.

    Första steget var att jag skulle ge honom min adress, därefter skulle jag få anvisningar hur betalning mm skulle gå till från Ebay. Jag mailade tillbaka och frågade varför den andra köparen inte ville ha fälgarna, om jag kunde betala via PayPal samt gav honom min adress. Fick inget svar på detta utan bara att jag skulle följa anvisningarna i det kommande mailet.

    I detta stadiet var jag lite misstänksam och tyckte att det var lite konstigt att han skulle bjuda på frakten samt att han inte svarade på frågan om PayPal.

    Som han sagt kom ett mail som utgav sig vara från Ebay. Väldigt proffsigt gjort med loggor, länkar och utseende som på Ebay. Där stog hur betalningen och frakten skulle gå till. Betalningen skulle ske via Western Union. Det stog även att jag skulle vara skyddad mot bedrägerier i och med att betalningen skedde via WU. Googlade lite på WU och kom fram till att de inte har något köpskydd via Ebay.

    Nu blev jag ännu mera misstänksam.

    Detta mailet kom till min mailadress. Om det ska vara riktigt så ska samma information även skickas till inboxen på Ebaykontot. Det hade det inte gjort.

    Googlade ytterligare lite på Ebay-bedrägerier och kom fram till att jag hade blivit utsatt för ett klassiskt bedrägeriförsök. Jag vidarebefodrade det sista mailet till en säkerhetsavdelning på Ebay (spoof@ebay.com). Och mycket riktigt, det visade sig inte komma från Ebay. Mailen som jag fått var inte från den riktiga säljaren.

    Hade jag betalt pengarna hade jag blivit blåst på alltihop. Som tur var var jag uppmärksam på ett flertal grejer som gjorde mig misstänksam, bla betalning via WU istället för PayPal, mailen som bara kom till min mailadress och inte till inkorgen på Ebaykontot. Är man ny på Ebay så kanske det inte är lika lätt att genomskåda en sån här bluff.

    Hoppas ingen går på en sån här grej, för som sagt, det såg väldigt identiskt ut med det riktiga Ebay.
    Senast redigerad av Dave the brave den 2008-03-21 klockan 19:03.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    bra att du är uppmärksam! man måste vara kritisk!
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3
    Kelso
    Gäst
    riktigt bra att du talar om det här. hjälper oss som aldrig handlat på ebay men funderat på det att veta vad vi ska va uppmärksamma på...

  4. #4
    Loxarn
    Gäst
    Western union brukar grapparna från östeuropa köra med när dom blåser folk online...

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Så fort WU kommer på tal är det bara att backa ur.
    Var intresserad av en billig TT som skulle finnas i London, säljaren ville att jag skulle betala via WU. Jag tyckte det var bättre att flyga över till honom och betala cash, han tyckte det var bättre att skicka med WU och att jag sedan flög över även om jag skulle vara framme före pengarna, det skulle inte vara några problem om jag bara hade kvitto på transationen...

  6. #6
    R.S
    Gäst
    Kollar själv ofta på E-bay (främst UK/DE/US) efter prylar och mitt raka tips är att enbart satsa på de som tar Pay Pal betalningar, fått bra kritik och (helst) är PowerSeller's eller liknande. Då ska det inte behöva bli något strul.
    Vet att det ibland är grymt lockande med de, ytterligare, lägre priser som en del säljer för men skippa dem om säkerheten inte finns där.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Fy tusan, tur du hade ögonen och misstänksamheten med dig,
    så tråkigt med folk som inte kan tjäna sina egna pengar, och sedan
    handla egna grejer till bilen för dem.

    Bra med en varning också, har aldrig kikat in på ebay, bara tradera,
    men det är ju också lite si och så, lika lätt att bli lurad där.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Klassiskt bedrägeriförsök som även förkommer på tradera.
    Fanns en period för ett par månader sedan då det förekom frekvent.

    Dom startade sk "luft auktioner" med fina varor till extremt lågt pris vid snabb affär , efter att man vunnit auktionen ombads man att föra över pengar till ett visst konto nr.....och sen var dom pengarna borta.

    Även phishing förekommer rätt frekvent om du har mycket auktioner på tradera.
    Men då är upplägget som sådanat att du blir erbjuden en ovanligt hög summa för din vara om du kan göra affär "vid sidan om".
    Det enda du behöver göra är att maila dina bankuppgifter samt ditt konto kortnr....för detta kontokort nr behövs för att dom ska kunna sätta in pengar snabbare på det bankkonto nr du angivit.


    Undra hur många som gått på det??

    Själv blev jag erbjuden 800 dollar för min begagnade ipod bara jag kunde följa instruktionerna i mailet.
    Jag lät bli att besvara det mailet. ;-)

    Men jag kan tänka mig att om dom skickar ut 1000-sådanna mail och säg 100 av någon anledning går på dom.
    Dom tjänar rätt fett med cash på den rajden.....och kommer oftast undan med det.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Hmmm..jag degade 5000kr in på en okänd tysks konto(BBS fälgar via ebay.de)..och fick grejor..flax??=)

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Mkt bra att du informerar!

    "Folk" behöver få veta hur det går till på internet då många är alltför naiva.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin