Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Joda
    Gäst

    Större Intercooler till Corrado G60

    Jag har använt en vattenintercooler tidigare. Lägger ner det nu... Ska förhoppningsvis montera en intercooler i fronten istället.

    Hur stor får man plats med? Jag har plockat bort kyl, grill och framlampor. Det är ändå svårt att veta hur stor man kan få dit!! Jag är inte rädd för att kapa lite här och där.

    Jag har redan kollat på corradoklubbens sida. Hittar inget där.

    Funderar på en sådan här: http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=398

    Den bör väl räcka kapacitetsmässigt. Motorn kan landa på en bit över 300hk. Inte omöjligt att det blir 320-330hk. Tänkte ladda 1,2-1,4bar

    /Johan

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Går det inte att bygga en mall av kartong eller något annat "skräp" och prova?
    Då kan man ju häga på allt som ska sitta runt IC:n och ev framför den & se hur mycket du kan klämma in.

    Bara en ide innan du börjar gå lös med sågen allt för mycket.

  3. #3
    Frippe
    Gäst
    jag kör ju med en nerkapad iveco IC, så kapa friskt hälften vunnet!


    Jag kapade lite ifrämre balken för att få plats med tryckrörern....

    Jag ville ju ¨å gärna ha en anslutning på varedera sidan!

  4. #4
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Går det inte att bygga en mall av kartong eller något annat "skräp" och prova?
    Då kan man ju häga på allt som ska sitta runt IC:n och ev framför den & se hur mycket du kan klämma in.

    Bara en ide innan du börjar gå lös med sågen allt för mycket.
    Låter inte alls fel. Borde ju kommit på det själv. Jag har ju gjort mallar av mina cad-ritningar hela veckan!

    Jag tror att en sådan jag länkade till får plats. Bara den räcker kapacitetsmässigt.

    Men hur drar man tryckrören?.. På Förarsidan så skulle man kunna dra dem under rambalken och sedan up igenom plåten där batteriet satt.

    /JOhan

  5. #5
    Spaza
    Gäst
    Annars funkar den stora IC:n från Golf G60 nästan som handen i handsken. Kan vara lite svåra att få tag på numera iofs.

  6. #6
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Spaza Visa inlägg
    Annars funkar den stora IC:n från Golf G60 nästan som handen i handsken. Kan vara lite svåra att få tag på numera iofs.
    Frågan är ju hur stor en sådan IC är?

    Räknar man på volymen på http://tillbilen.com/?artnr=IC_LITEN

    Som är specad till att klara 350 hk så blir den 8190cc

    jämfört med.... http://tillbilen.com/?artnr=IC_L230 Som inte har någon hk spec.. Den har en volym på 8349cc

    Dessutom så kyler väl aluminium bättre! Förstår inte riktigt varför de finns i rostfritt?

    Den avlånga IC:n har alltså större volym. Den bör man kunna trycka ner.

    /Johan

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    har inte tillgång till bilen ikväll men idagarna kanske ja rör mig dit kan mäta min ic för ja har den stora om de är till någon hjälp? bättre sent....... )=)

  8. #8
    Företagsrepresentant
    Hedersmedlem

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David L
    Medlemsnr
    3838
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    277
    Cellpaket på 450x300x75mm går att montera utan större problem på Corrado. Detta utan AC och med normalkylaren på ~430mm.

  9. #9
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av David L Visa inlägg
    Cellpaket på 450x300x75mm går att montera utan större problem på Corrado. Detta utan AC och med normalkylaren på ~430mm.
    Det blev just en sådan intercooler! Tack!!

    Har även beställt ett 430mm vattenkyl. Hittade ett ifrån Golf 3 1,4 som är 430mm och har anslutningarna på "förarsidan". Kylet kostar drygt 1000kr. Inte så dyrt faktiskt...!

    Ska försöka att återkomma med resultat! Databasen på "nya" forumet känns ju lite fattig.

    /Johan

  10. #10
    Joda
    Gäst
    Så här blev det:
    Vattenkylet är nytt också. Kostade 915kr med lite rabatt på Autoexperten!!


    Intercoolern är nu upphängd med gummi på 4 punkter.

    Större IC än så här skulle jag aldrig få för mig att montera!!.. Möjligtvis att den kunde varit 3cm högre och 2cm bredare... Men det är MAX!!!

    Tack igen David för rekomendationen!
    /Johan
    Senast redigerad av Joda den 2008-03-29 klockan 20:48. Anledning: Ändrade länken till bilden

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin