Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Sänka jettan

  1. #1
    Bastard66
    Gäst

    Sänka jettan

    Hade tänkt att sänka jettan.. ska kapa orginalfjädrarna... Hur mkt kan man kapa utan att besiktningen klagar? jag vet att fjädern måste sitta fast när bilen lyfts men ungefär hur mkt tar ni?? Ska man ta å kapa mer fram än bak eller hur är det med det?? Hade tänkt att släppa ner bilen ca 50mm..

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Så lågt kommer du nog inte med kapade utan att fjädrarna trillar ur...

    Kan rekomendera att du köper ett kit på tyska ebay. Jag gav strax över 1600 för kompletta fjädrar o dämpare med frakten. iofs till mk1 men skiljer nog inte så mycket.
    Senast redigerad av Manny den 2008-03-14 klockan 00:26.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3
    Bastard66
    Gäst
    jag köpte ett kit från tyskland till min gti för ca ett år sedan.. sänkte 40mm bilen blev mjukare än med orginal grejjerna och svampig som fan =( men nu har hartmann coils monterats istället =).. jag tänkte ta å kapa bara för att jag har 2 uppsättningar orginal runt om... får väl kapa och se... om inte annat får jag väl svetsa fast fjädern lite diskret om det skulle glappa lite =)

  4. #4
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Dropp stopp är ett allternativ= Vajer mellan övre och undre fjäder tallrik så inte fjädern är lös när man lyfter upp bilen.

  5. #5
    Bastard66
    Gäst
    hmm.. hur menar du nu?? det är alltså den övrefjädertallriken som följer med ned när man hissar bilen eller?? jag får ta å kapa å kolla vad mkt jag kan ta innan fjädern börjar glappa.. 1 1/2 varv ska gå har jag för mig. vet dock ej vad mkt det sänker..

  6. #6
    Bastard66
    Gäst
    hur är det nu?.. ska man kapa mer på fjädrarna fram eller mer bak?

  7. #7
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    hade nog kapat mer fram än bak, finns riskt att det ser ut som bilen bara är överlastad annars kanske. sen kan man kapa mer om det inte räcker.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  8. #8
    Bastard66
    Gäst
    ok. var det jag tänkte men har aldrig kapat org. fjädrar så jag fick fråga.. tack för svaren.

  9. #9
    Barbapappa
    Gäst
    Du får la testa dig fram, det blir några gånger som man får testmontera och så, men det får man räkna med. Sen att det inte är så gött att köra med kapade fjädrar är ju en annan sak. ;-) Dropstops som Pekka sa är rätt bra om man inte vill ha lösa fjädrar... Svetsa i dom ska du absolut inte göra har jag fattat det som då det är lätt att dom går av när härdning och sånt har släppt, dumt! Tricket med dropstops är att man fäster en tunn vajer mellan övre och undre fjädertallriken, denna ska vara monterad så att dämparen inte kan fjädra ut så at fjädern lossnar. Fjädern ska alltså vara lite ihopfjädrad hela tiden.

  10. #10
    Bastard66
    Gäst
    ok. får testa det med drop-stops då..

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Barbapappa Visa inlägg
    Tricket med dropstops är att man fäster en tunn vajer mellan övre och undre fjädertallriken, denna ska vara monterad så att dämparen inte kan fjädra ut så at fjädern lossnar. Fjädern ska alltså vara lite ihopfjädrad hela tiden.
    Tänk dock på att bak har Mk II t.ex lös nedre talrik.
    Så där kan man måsta dra vajer på annat sätt.
    Kanske mellan bakaxel och övre talrik eller kaross - bakaxel.
    Annars KAN fjädern dra med sig talriken upp ovan dämparkanten vid stor utfjädring(t.ex SBP:s lyft).

    Bara exempel men iaf.

  12. #12
    Sebbe
    Gäst
    Man sätta fast fjädern med slangklämmor i fjäderskålarna istället för "drop stops" också.

  13. #13
    onk
    Gäst
    Ska du kapa är det bäst att börja med ett varv.

    Är ju lättare att kapa ett varv till om det behövs än det är att limma ihop fjädern om det nu vart för mkt..

    Sen att det blir väldigt lustig gång på chassiet får man väl räkna med.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Man sätta fast fjädern med slangklämmor i fjäderskålarna istället för "drop stops" också.
    Fortfarande inte där bak.......

  15. #15
    Bastard66
    Gäst
    jag får titta på detta.. fram kanske det är bättre att jag använder fjäderbenen från min gti.. den är ju lägre orginal.. inte så stor skillnad dock.. jag får prova mig fram.. kanske kommer på något annat fyndigt.. det med drop stops känns det som det skulle bli tjat på sbp om det sitter vajrar där =)

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Nixx det skall inte vara något problem.
    Äldre bilar har ju så orginal till och med.

    Det ju ofta så man gör för att begränsa fjädringsvägen.
    Bara chassit fungerar säkert och som det är tänkt skall SBP godkänna.

    Ring och fråga annars.
    Jag tänker SBP:a min MK II med dropstoppar innan Sturup så vi får se =)

  17. #17
    Bastard66
    Gäst
    ok men då kör jag på det.. har ju 1-2mm rostfri vajer liggandes =) får se när jag fixar detta ska in på operation på torsdag så d lär inte hända dom närmaste veckorna iaf.. Å d e rally den 12:e! måste fixa =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin