Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1
    Fredrick
    Gäst

    Vatten i oljan?

    Hej

    Har en GTI-07 som gått 1800mil och när man lossar oljepåfyllningslocket så är oljan påpackningen grå precis som om det var vatten i oljan, detta syns bara på packningen till oljepåfyljningen inte på stickan eller om man tittar ner i påfyllningshålet.

    Är detta normalt? oljan har aldrig varit bytt sedan den var ny och den levererades med longlife oljan precis som de flästa nya GTI:er.

    Hade kylarvätskenivån på MIN nivå vid 1000 mil men ARVER fyllde bara på till MAX vilken den verkar ha hållit sedan dess. (Nivån kan ha legat på MIN nivå ända sedan den var ny då jag ej kollade förens efter 1000 mil)

  2. #2
    Thomas
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fredrick Visa inlägg
    Hej

    Har en GTI-07 som gått 1800mil och när man lossar oljepåfyllningslocket så är oljan påpackningen grå precis som om det var vatten i oljan, detta syns bara på packningen till oljepåfyljningen inte på stickan eller om man tittar ner i påfyllningshålet.

    Är detta normalt? oljan har aldrig varit bytt sedan den var ny och den levererades med longlife oljan precis som de flästa nya GTI:er.

    Hade kylarvätskenivån på MIN nivå vid 1000 mil men ARVER fyllde bara på till MAX vilken den verkar ha hållit sedan dess. (Nivån kan ha legat på MIN nivå ända sedan den var ny då jag ej kollade förens efter 1000 mil)

    Prova kör bilen en 20-30 minuter, då borde det gåra försvinna. Det brukar vara grått på insidan av oljelocken om man bara tar små korta turer, det kan man kompensera med ett annan termostat. Rätta mig om ja har fel.

  3. #3
    Fredrick
    Gäst
    Kortaste sträckorna jag kör är till jobbet varje dag 8-9 km. räknas det som kort eller normalt?

  4. #4
    Finn
    Gäst
    D e inte direkt långt. Bilen hinner knappt bli genomvarm på d. Men som tidigare talare säger så blir d så efter korta sträckor. D e kondensen som syns i locket. Ta ut bilen å rasta den lite längre sträckor då å då. En söndagstur ksk

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Kolla så att packningen i locket är helt.

    Min var sönder så därför blev det vitt skit, men änr ja bytte packning så försvann mitt problem

  6. #6
    Fredrick
    Gäst
    Ok, så det är inget att oroa sig över eller?

    Såg aldrig detta på min Volvo944 och då hade jag ännu kortare kör streckor. men det kanske skiljer sig i konstruktion???

    Jag kör den längre streckor imellan åt.... jag har ju ändå fått ihop till 1800 mil sedan i maj -07 - mars-08 så så lite kör jag väl inte???

    Packningen är hel och tätar bra....


    EDIT: kanske blir bättre under sommaren när man har sommar däckena på och drar på lite extra, för en GTI skall väl blåsas ur lite imellan åt, den är väl byggd för att gå?
    Senast redigerad av Fredrick den 2008-03-07 klockan 20:21.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias K
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    183
    Citat Ursprungligen postat av Fredrick Visa inlägg
    Ok, så det är inget att oroa sig över eller?

    Såg aldrig detta på min Volvo944 och då hade jag ännu kortare kör streckor. men det kanske skiljer sig i konstruktion???

    Jag kör den längre streckor imellan åt.... jag har ju ändå fått ihop till 1800 mil sedan i maj -07 - mars-08 så så lite kör jag väl inte???

    Packningen är hel och tätar bra....


    EDIT: kanske blir bättre under sommaren när man har sommar däckena på och drar på lite extra, för en GTI skall väl blåsas ur lite imellan åt, den är väl byggd för att gå?
    Ja den är ju inte byggd för att bara stå iaf =)

  8. #8
    Finn
    Gäst
    Bilar e gjorda för att användas! Speciellt busbilar :P

  9. #9
    Fredrick
    Gäst
    Och GTI´n är en bus bil, iallafall köte jag den för att just bus köra under sommaren med sommar däck, den är mindre kul med dubbdäck..


  10. #10
    jocke.w
    Gäst
    Detta är helt normalt!!!!

    Kondens...

  11. #11
    Fredrick
    Gäst
    Är det säkert att det är normalt? Har aldrig sett det på tidigare bilar jag haft..
    Kan ni som har en GTI med FSI motorn kolla under era lock och ta ett foto så skulle jag känna mig lite säkrare...

    Här är minna bilder...


  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Har bara kört kortare sträckor nu med över vintern för att inte låta bilen så för länge i ett sträck.
    Är de normalt de som är på bilderna ? Hade min sett ut så skulle jag bli orolig, men de kanske bara är kondens som skrivet ovan...

    Tog en bild för att du frågade...

  13. #13
    Fredrick
    Gäst
    Den skall in på första servicen nu, får ta upp det med dom.

    Men jag skulle vilja veta om det är normalt eller ej för jag kan ge mig f*n på att dom kommer att säja att det är normalt på VAG ovadset om det är det eller ej.

  14. #14
    foffa2002
    Gäst
    Det är 100% normalt för "alla" bilar.

    Korta sträckor på under 60min etc ger alltid den typen av kondensklägg.

    Checka hur mycket skit som gåt igenom vevhusventen in i IC /insug
    Man blir mörkrädd när man ser vissa tömma ur ca 2dl olja ur intercoolern på en ny bil :P

  15. #15
    Fredrick
    Gäst
    Men varför ser Fredrix oljelock ut som det vore kliniskt rent och mitt som någon kört med kolasås som smörjmedel?

    Få se lite fler bilder på era lock, jag måste överbevisas...

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Jo, men de är väl så att din bil har gått för korta sträckor då ? även om jag tycker att milen borde räcka. De gånger som jag varmkört har den blivit ordentligt varm, har ingen annan förklaring...

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Basti
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    203
    Här e på min.....




    Senast redigerad av Basti den 2008-03-24 klockan 18:27.

  18. #18
    Fredrick
    Gäst
    Finns det ingen VAG mek här som byter olja på Golfar om dagarna som kan bekräfta att det ser ut så här på vissa bilar och att det är normalt?

    Oron finns kvar...

    Basti.. ja det ser ut som vi har likadant klegg i motoroljan..
    Senast redigerad av Fredrick den 2008-03-24 klockan 18:26.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Basti
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av Fredrick Visa inlägg

    Basti.. ja det ser ut som vi har likadant klegg i motoroljan..

    Jepp.......antog att du ville ha lite medlidande så du inte är ensam med ditt gegg, men det är bara att köra

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av Basti Visa inlägg
    Jepp.......antog att du ville ha lite medlidande så du inte är ensam med ditt gegg, men det är bara att köra
    Ingen som helst fara att köra med. Så länge det inte är på stickan, garanterat bara kondens, Vid service brukar vi rengöra sådant så bra vi kan, Kan ju be dom om det nu när du lämnar in den på service sedan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin