Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    Carlee
    Gäst

    Uppgradera orginalstereo, mkV.

    Jag ska alldeles strax beställa en ny Golf GTi. Hade tänkt att ha den många år så jag vet att jag kommer att tröttna på ljudet i bilen(hur bra det än må låta. Hur ser det ut med uppgraderingsmöjligheter till den? Är inte så sugen på att byta huvudenheten, utan tänkte mer på slutsteg, högtalare och eventuellt en liten baslåda. Finns det lågnivå utgångar? Är det mycket meck å koppla in? Vilket stereopaket ska man välja? Är lite sugen på navigationen. Nån som vet??

  2. #2
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Carlee Visa inlägg
    Jag ska alldeles strax beställa en ny Golf GTi. Hade tänkt att ha den många år så jag vet att jag kommer att tröttna på ljudet i bilen(hur bra det än må låta. Hur ser det ut med uppgraderingsmöjligheter till den? Är inte så sugen på att byta huvudenheten, utan tänkte mer på slutsteg, högtalare och eventuellt en liten baslåda. Finns det lågnivå utgångar? Är det mycket meck å koppla in? Vilket stereopaket ska man välja? Är lite sugen på navigationen. Nån som vet??
    Skicka ett PM till Robert aka. R.S här på forumet han har kollat upp lite angående stereo-biten.

    Bl.a. här: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=4450

  3. #3
    Nollander
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Carlee Visa inlägg
    Jag ska alldeles strax beställa en ny Golf GTi. Hade tänkt att ha den många år så jag vet att jag kommer att tröttna på ljudet i bilen(hur bra det än må låta. Hur ser det ut med uppgraderingsmöjligheter till den? Är inte så sugen på att byta huvudenheten, utan tänkte mer på slutsteg, högtalare och eventuellt en liten baslåda. Finns det lågnivå utgångar? Är det mycket meck å koppla in? Vilket stereopaket ska man välja? Är lite sugen på navigationen. Nån som vet??

    Välj navigationen och sen byter du ut alla högtalare och driver dom med en fin fint 4kanals steg och baslådan med ett monoblock.

    Så skulle jag gjort eller kommer att göra när de är dags..

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    "Finns det lågnivå utgångar?"
    -Nepp

    "byter du ut alla högtalare "
    - Provlyssna de du har med bättre källa, originalstereon med sina 4x20W presterar inte bra. Men andra element i dörrarna blir givetvis ännu bättre...

  5. #5
    R.S
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Carlee Visa inlägg
    Jag ska alldeles strax beställa en ny Golf GTi. Hade tänkt att ha den många år så jag vet att jag kommer att tröttna på ljudet i bilen(hur bra det än må låta. Hur ser det ut med uppgraderingsmöjligheter till den? Är inte så sugen på att byta huvudenheten, utan tänkte mer på slutsteg, högtalare och eventuellt en liten baslåda. Finns det lågnivå utgångar? Är det mycket meck å koppla in? Vilket stereopaket ska man välja? Är lite sugen på navigationen. Nån som vet??
    * Vad det gäller huvudenheter finns det mycket trevliga grejer, såväl billiga som dyrare, så lite sugen kanske jag kan göra dig :-)

    * Lågnivå finns och kan plockas ut även ur orginalstereon. Det du behöver
    är en "minikontakt till Blaupunkt 20 pol". De ska enligt uppgift finnas att få tag på hos exempelvis BRL.

    * Slutsteg, högtalare, baslåda finns det en uppsjö av och är högst personligt vad man är ute efter för typ av ljud osv.

    * Här är en bra guide för demontering/installation:
    http://vwnavi.com/forums/showthread.php?t=6286

    * Finns en uppsjö olika paket men oftast är inte alla delar i dessa paket "tipp-topp" (finns undantag så klart). Bäst är nog att handplocka ihop. Blir lite dyrare men ofta bättre.

    * När det gäller navigationsalternativ finns det många. Vill du köra VW enheter anpassade för bilens interiör osv är det MFD2 version D alternativt RNS-510 ("MFD3") som du ska satsa på. MFD2 är den billigare av dem och går att få tag i till OK pris på E-bay men den är (teknikmässigt) efter idag. Har du möjlighet ska du nog isf lägga lite extra o satsa på en RNS-510 (ska nog själv köpa en snart, PM'a mig om du är intresserad). Finns oxå andra märkesalternativ från exempelvis Pioneer som är bra men då är det som sagt inte VW orginal.

  6. #6
    Carlee
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av R.S Visa inlägg
    * Här är en bra guide för demontering/installation:
    http://vwnavi.com/forums/showthread.php?t=6286
    Den guiden var ju riktigt grym, ser ju rätt lätt ut. Tackar för det!

    Som sagt så vill jag ju inte behöva byta ut orginal huvudenheten. Jag är mest sugen på den som heter "RNS 510 Navigationssystem DVD". Det står ju att den ska ha "AUX ingångar för externa ljudkällor", borde väl betyda att man kan koppla in iPoden t.ex?
    Hade väl tänkt att byta ut framhögtalarna mot nått Focal eller DLS 3-vägskit, koppla in nått 4-kanalssteg och en 8" JL bas i reservhjulsbaljan. Så det jag alltså behöver är dubbla lågnivåutgångar, finns det på RNS 510?

  7. #7
    jocke.w
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Carlee Visa inlägg
    Den guiden var ju riktigt grym, ser ju rätt lätt ut. Tackar för det!

    Som sagt så vill jag ju inte behöva byta ut orginal huvudenheten. Jag är mest sugen på den som heter "RNS 510 Navigationssystem DVD". Det står ju att den ska ha "AUX ingångar för externa ljudkällor", borde väl betyda att man kan koppla in iPoden t.ex?
    Hade väl tänkt att byta ut framhögtalarna mot nått Focal eller DLS 3-vägskit, koppla in nått 4-kanalssteg och en 8" JL bas i reservhjulsbaljan. Så det jag alltså behöver är dubbla lågnivåutgångar, finns det på RNS 510?
    Inte BARA 510an som har ipod.ing.

    Dom fletsa går att uppgradera med en ipodkabel!!!

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Huvudproblemet med ljudet i golf V är huvudenheten .. Fick med RCD300 i min när jag köpte bilen men den HU'n ligger i förrådet nu.

    Vet inte hur det högre specade enhetern är men 300'an är hemsk rent ut sagt.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  9. #9
    Carlee
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jocke.w Visa inlägg
    Inte BARA 510an som har ipod.ing.

    Dom fletsa går att uppgradera med en ipodkabel!!!
    Okej, men 510an går ju av någon anledning inte att kombinera med iPod uttag i mittarmstödet. Men den är alltså kompatibel med iPod iallafall??

  10. #10
    Daniel.E
    Gäst
    Tycker ni org ljudet är så kasst? jag har navigator och vw soundsystem tror jag det heter tycker det pumpar på fullt tillräckligt visst d låter inte som i 18års bilen där man hade dubbla 12;or men jag är mer än nöjd med orgial

  11. #11
    Carlee
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Daniel.E Visa inlägg
    Tycker ni org ljudet är så kasst? jag har navigator och vw soundsystem tror jag det heter tycker det pumpar på fullt tillräckligt visst d låter inte som i 18års bilen där man hade dubbla 12;or men jag är mer än nöjd med orgial
    Det hoppas jag verkligen med tanke på vad man får pröjsa för det! 7300 kronor extra för "VW soundsystem" högtalarna! Tycker jag är lite väl saftigt, med tanke på vad man får för eftermarknads prylar för samma pengar. Men har ju inte hört det, så jag ska väl inte såga det totalt hehe

  12. #12
    R.S
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Carlee Visa inlägg
    Den guiden var ju riktigt grym, ser ju rätt lätt ut. Tackar för det!

    Som sagt så vill jag ju inte behöva byta ut orginal huvudenheten. Jag är mest sugen på den som heter "RNS 510 Navigationssystem DVD". Det står ju att den ska ha "AUX ingångar för externa ljudkällor", borde väl betyda att man kan koppla in iPoden t.ex?
    Hade väl tänkt att byta ut framhögtalarna mot nått Focal eller DLS 3-vägskit, koppla in nått 4-kanalssteg och en 8" JL bas i reservhjulsbaljan. Så det jag alltså behöver är dubbla lågnivåutgångar, finns det på RNS 510?
    Som jag förstått det är du ute efter navigation och då innebär det byte av huvudenhet såvida du inte fixar extern navigation från annat håll. Focal och DLS är good stuff, samma som jag funderat på (har för övrig Focal till hemmabioanläggningen och det låter toppen). Dubbla lågnivå från huvudenheten ska inte behövas för att lösa den setup'en. Är ingen expert på RNS-510 men skulle vara förvånad om det inte går att plocka ut både det "enda o det andra" ur den. Googla på manual till RNS-510 så hittar du fram till manualen inscannad och kan läsa om enheten.

  13. #13
    Nollander
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Carlee Visa inlägg
    Det hoppas jag verkligen med tanke på vad man får pröjsa för det! 7300 kronor extra för "VW soundsystem" högtalarna! Tycker jag är lite väl saftigt, med tanke på vad man får för eftermarknads prylar för samma pengar. Men har ju inte hört det, så jag ska väl inte såga det totalt hehe

    Om vw:s soundsystem låter lika bra som de som finns i skoda så låter de riktigt bra för att vara "original". Enda som kanske saknas är en sub för dom lägsta frekvenserna.

    Om man skaffar en sub till så kan man dra ner basen på dom andra högtalarna och då kan man nog spela riktigt högt åxå om man vill.

    Men ändå bra tryck enligt mig (hållit på med billud i 10år..).

  14. #14
    Carlee
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av R.S Visa inlägg
    Som jag förstått det är du ute efter navigation och då innebär det byte av huvudenhet såvida du inte fixar extern navigation från annat håll. Focal och DLS är good stuff, samma som jag funderat på (har för övrig Focal till hemmabioanläggningen och det låter toppen). Dubbla lågnivå från huvudenheten ska inte behövas för att lösa den setup'en. Är ingen expert på RNS-510 men skulle vara förvånad om det inte går att plocka ut både det "enda o det andra" ur den. Googla på manual till RNS-510 så hittar du fram till manualen inscannad och kan läsa om enheten.
    Vadå, måste jag byta Navin om jag ska koppla in ett 4-kanalssteg? Hur kopplar man in steget om man inte har dubbla lågnivå utgångar? Är lite bakis så jag hänger inte riktigt med på vad du skriver

  15. #15
    Nollander
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Carlee Visa inlägg
    Vadå, måste jag byta Navin om jag ska koppla in ett 4-kanalssteg? Hur kopplar man in steget om man inte har dubbla lågnivå utgångar? Är lite bakis så jag hänger inte riktigt med på vad du skriver

    Du får köpa en eller två hög/lågnivå adapter. Och ta signalen från högtalarkabeln istället för bak på stereon.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin