Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    Golf-Vicke
    Gäst

    1,8t 20 v motor i Golf gl -90?

    Halloj, undrar vad som behövs göras för att kunna besikta min golf gl -90 med denna motor?

    -Är det ombyggt fordon som gäller om man skall kunna köra lagligt?
    -Vad bör man tänka på vid en sådan här konvertering?
    -Vad behöver bytas för att få det att lira på ett bra sett?

    Vet att det skulle vara lättare att köpa en golf 16v från 88 och sätta i en 1,8t motor, men jag vill inte göra mig av med min, för det är en del pengar nerlagt och den är fräsh i kaross osv & jag vill inte göra mig av med den helt enkelt

    Jag har räknat med att det kommer kosta en hel del pengar, men det känns som att det kommer vara värt det i slutändan, och mer effekt och turbo är ett krav för att jag skall bli nöjd!

    Det jag här tänkt är:
    1,8t motor & växellåda från golf 4 / audi a3 med div modifikationer för att uppnå effekt runt 220-250hk.
    Byte värre koppling & svänghjul
    Brembo 4-kolvs ok fram med 305mm skivor
    Brembo 4-kolvs ok bak med 280mm skivor
    Nya bussningar överallt
    Uppfräshning av det mesta mekaniska

    Tacksam för svar!

    Mvh Victor
    Senast redigerad av Golf-Vicke den 2008-03-05 klockan 01:52.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Ett sådant bygge är möjligt men du får se det som en tvåstegsraket.

    Steg 1. Bygg om bilen med en standard 150 hk 1.8t motor, ny växellåda och komplett nytt bromssystem, dvs även huvudbromscylinder/bromsservo ska bytas för att det ska gå att besiktiga den som ombyggt fordon.

    Steg 2. Efter att den är besiktigad och godkännd, trimma tills du tröttnar...

  3. #3
    Golf-Vicke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Ett sådant bygge är möjligt men du får se det som en tvåstegsraket.

    Steg 1. Bygg om bilen med en standard 150 hk 1.8t motor, ny växellåda och komplett nytt bromssystem, dvs även huvudbromscylinder/bromsservo ska bytas för att det ska gå att besiktiga den som ombyggt fordon.

    Steg 2. Efter att den är besiktigad och godkännd, trimma tills du tröttnar...
    Tack för svar!

    Hur ser dem på att jag ökar effekten med över 20%?
    Hur blir det med avgaskrav då jag redan har kat på min bil?

  4. #4
    Golf-Vicke
    Gäst
    Har en annan fråga när jag ändå håller på.

    Har hittat en 8v gti maskin från en mk2 -90 som jag tänkte köra med tills jag har sparat ihop pengar till 1,8t konverteringen och undrar vad jag behöver byta förutom motor? Behöver jag byta motorstyrning osv? Kan jag behålla original GL lådan?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    När det gäller ombyggt fordon så är det SFRO's effektgräns på 15kW/100 kg tjänstevikt som gäller, dvs har din bil en tjänstevikt på 1000 kg så får bilen -MAX- ha 150kW dvs 204 hk.

  6. #6
    Golf-Vicke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    När det gäller ombyggt fordon så är det SFRO's effektgräns på 15kW/100 kg tjänstevikt som gäller, dvs har din bil en tjänstevikt på 1000 kg så får bilen -MAX- ha 150kW dvs 204 hk.
    Okej, då känns det inte omöjligt eftersom att bilen väger 1080kg och skall ha 150 hk

  7. #7
    Nollander
    Gäst
    Här hittar du nog de mesta som kan hjälpa dig på vägen.

    http://www.sfro.com/

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin