Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796

    Vad gäller egentligen m.a.p. nybilsservice?

    Hejsan

    Börjar väl dra ihop sig för service på GTI'n nu snart, har ju gått > 2000 mil sedan ny så det Måste vara dags att byta olja och filter snart.

    Eftersom jag vill behålla garantier osv (ja, om dom nu är värda något ..) så vill jag inte tabba mig med val av verkstad. Normalt brukar jag sköta all service själv så jag vet att rätt saker blir gjorda men jag antar att garantier ryker om man inte kan presentera en stor guldpläterad stämpel ifrån VW vid eventuellt fel.

    Vad är det egentligen som brukar gälla?

    .. antar att jag är hänvisad till en 1500kr/h verkstad i vanlig ordning.

    Hur har ni andra gjort? Har rätt så nära till VW i kungälv så det är inga problem att rulla dit den ... men alltid bra att veta vilka alternativ man har.
    > 3000 SEK för 4 liter olja är dyrare än knark ju ..
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  2. #2
    cisco
    Gäst
    EU har styrt upp det hela på ett för konsumentera mera lämpligt sätt.
    Konsumentverkets artikel om den EU-förordning som reglerar detta.
    http://www.konsumentverket.se/mallar...ArticleId=3235

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Ska du veta att allt är gjort så skaffar du underlag för den servicen du skall göra enligt boken.
    Dvs kollar vad som skall bytas eller kontrolleras.

    Sedan markerar du sakerna som skall bytas med nån färgpenna eller liknande, då ser du om det är bytt eller inte.

    Det som skall kontrolleras gör du själv och antecknar diverse vad du ser, tex mönsterdjup på däcken osv.

    Sen fyller du på spolarvätska så de inte tar betalt för det tex.

    =)

  4. #4
    cisco
    Gäst
    Min VAG-verkstad "fyllde på" 1,5 liter koncentrerad spolarvätska i en burk fylld till bredden. Det var det sista dom gjorde på mina bilar.
    Man får en känsla av att verkstäderna lever på att fylla i checklistor, kränga svindyr longlifeolja, byta glödlampor och lite bromsbelägg då och då.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    .....

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Har man fyllt på diverse saker eller inte vill att de ska byta
    så säger man till servicenissen som tar emot bilen att detta inte
    skall göras + att det skall skrivas in.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Fast oftast brukar det inte bli särskilt mycket billigare för det...

  8. #8
    ture
    Gäst
    du kan göra servicen själv om du sparar kvittona på matrialerna.
    Servicen ska vara fackmannamässigt utförd.
    Fabrikantens anvisningar beträffande driv- och smörjmedel, service,
    skötsel med mera av fordonet ska följas.

    mvh
    t

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Servicen ska vara fackmannamässigt utförd.
    Och av AUKTORISERAD verkstad med rätt utrustning......om man vill att garantin ska gälla.

    Inte jag som bestämt det , men så är det.

    Och som tidigare som behöver den AUKTORISERADE verkstaden nödvändigtvis inte ha VW-logga.

    Nog för att jag alltid servar på VAG till bra pris , men proffsig service & världens bästa tekniker bakom verktygen. ;-)

  10. #10
    Finn
    Gäst
    Fördelen med att välja att serva hos auktoriserad VW-verkstad e ju att dom kan se att du skött dina servicar i deras system å då kan du i framtiden (efter att garantin gått ut) få kända fel reparerade på såkallad goodwill. Sen e ju mobilitetsgaranti fint å ha oxå.

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Plus att du på nyare bilar får sk fältauktioner utförda under service.
    Ex mjukvaru uppdateringar etc.

    Väldigt vanligt nuförtiden.

  12. #12
    Daniel.E
    Gäst
    Ring runt jag sparade 1000kr på att göra så visserligen en liten stad så tim priserna är väl inte lika höga dessutom har jag aldrig blivit så bra bemött som jag blev på skoglöfs bil i kristinehamn(värt att nämna namnet) 2004 kr kostade min 1a service

  13. #13
    Finn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Plus att du på nyare bilar får sk fältauktioner utförda under service.
    Ex mjukvaru uppdateringar etc.

    Väldigt vanligt nuförtiden.
    Men glöm inte att säga till om du chippat bilen. Jobbigt om vi skulle ta bort din dyra programvara p.g.a att vi flashar motorstyrdonet på en aktion.

  14. #14
    ture
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Och av AUKTORISERAD verkstad med rätt utrustning......om man vill att garantin ska gälla.

    Inte jag som bestämt det , men så är det.

    Och som tidigare som behöver den AUKTORISERADE verkstaden nödvändigtvis inte ha VW-logga.

    ;-)
    Målet med GRU är att säkerställa en effektiv konkurrens på underhålls-, service och reparationsmarknaden för motorfordon. Försäljningsvillkor vid försäljning av nya fordon, får inte användas för att snedvrida konkurrensen på eftermarknaden.

    Fordonstillverkare får inte göra sin garanti avhängig av att fordonet servas eller repareras enbart hos en auktoriserad verkstad,

    eller att endast fordonstillverkarens egna originalreservdelar används. Om så inte var fallet, skulle fordonsägarens frihet att välja vilken verkstad han vill ha sitt fordon reparerat på, bli underminerad. Denna tolkning handlar om garantier som utgör en integrerad del av fordonsköpet, och inte garantier eller försäkringar som köps separat.
    I sin förklaringsbroschyr till GRU, klargör EU-kommissionen att konsumenten inte skall
    förlora sin garantirätt gentemot fordonstillverkaren om en oberoende reparationsverkstad
    utför normal service eller reparationsarbeten. Fordonstillverkaren kan inte generellt avvisa
    ett garantikrav (t.ex. i samband med en startmotor eller ett defekt el-fönster), om t.ex. ett
    oljebyte har utförts av en oberoende verkstad. Om skadan däremot beror på att den obero-
    ende verkstaden har använt felaktiga delar eller utfört en bristfällig reparation, blir den obero-
    ende verkstaden ansvarig, och det lagstadgade produkt- och serviceansvaret för den som har
    tillhandahållit servicen blir tillämpligt.
    Dessa principer rör främst den tvååriga lagstadgade reklamationsrätten enligt konsumentvaru-
    direktivet 99/44/EG. Emellertid har EU-kommissionen tillämpat dessa principer även på fordonstillverkarnas utvidgade garantier som går utöver den lagstadgade tvååriga minimumperioden.
    Exempel: Försäljningspriset för ett nytt fordon inkluderar en tolvårig rostskyddsgaranti eller en livslång mobilitetsgaranti, vilken är avhängig av att service och reparation utförs på en auktoriserad verkstad.
    Frågan om garantier tas upp i EU-kommissionens förklaringsbroschyr som åtföljer förordningen. EU-kommissionens konkurrensdiktorat illustrerar varför garantivillkor inte får användas till otillbörlig kundbindning. Deras resonemang bygger på de allmänna europeiska konkurrensrättsliga principerna, som gäller i alla EU:s medlemsstater (Art. 81,82 EG).

    http://www.boschcarservice.se/global...e.asp?id=23292

    mvh
    t

  15. #15
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Jag brukar alltid rekomendera http://www.auto-car.se i Lilla Edet som har varit auktoriserad VAG-verkstad. Dom tar fortfarande mycket delar från VAG och har alla specialverktyg m.m. som behövs och framförallt har dom kunskapen till rätt pris.
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Bra synpunkt det där med aktioner. Det väger tungt för mig och ev. mjukvaruuppdateringar med tanke på att bilen är rätt färsk.

    Är normalt allergisk mot att låta någon annan meka med mina bilar men jag får väl lägga band på mina känslor här ..
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ta ledigt och häng med in i verkstaden när de utför servicen, för det får man väl göra?

  18. #18
    cisco
    Gäst
    Man får väl hoppas att bilindustrin nyktrar till och släpper mjukvaruuppdateringar till slutanvändaren precis som i andra branscher. Gemene man uppdaterar idag själv sin dator, mobil, digital-tv-box och allt möjligt annat. Och så finns det ju avancerade s.k. amatörer.
    Och ordet auktoriserad ska väl inte missbrukas här. För som nämnts så har man alltid 2 års reklamationsrätt som konsument. Fackmannamässigt var ordet och det är nog inte helt enkelt att bevisa motsatsen hur som helst. Det gäller för övrigt även el och byggbranschen som skrämmer vettet ur folk med egenpåhittade branschregler.
    Min VAG-verkstad tog en annan gång nästan 4000 för en service där man bröt sönder luftfilterboxen så att senare luftmassemätaren pajade av all smuts. Ingen goodwill där inte.
    En handbromswire som uppenbarligen haft felaktig gummibälg från fabrik skulle inte heller bytas gratis. Över 1000:- om jag minns rätt. 129:- på Mekonemen.
    Felaktiga bakhjulsvinklar som malde ner bakhjul var inte något man ville erkänna.
    Det enda jag fått lagat på garanti var en växellåda som la av efter några hundra mil.

  19. #19
    cisco
    Gäst

    Fältaktioner

    Regelbundna fältaktioner är väl egentligen ett bevis på misslyckande. Man har flyttat ut produktutvecklingen på fältet. Halvfärdiga projekt släpps ut till kunder som betalt med surt förvärvade pengar.
    Det är tyvärr vanligt i alla branscher, även i min.

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Man får väl hoppas att bilindustrin nyktrar till och släpper mjukvaruuppdateringar till slutanvändaren precis som i andra branscher. Gemene man uppdaterar idag själv sin dator, mobil, digital-tv-box och allt möjligt annat.
    Sen får man i halva sveriges nyare bilar med trasiga motorstyrdon som måste bytas ut pga av att "harry runt hörnet" fixat biffen.

    Kort om ex upgraderig på motorstyrdonet.
    Motorstyrdonet formateras på mjukvara och ny mjukvara installeras.

    Misslyckas man så är motorstyrdonet rökt. (Har provat ,I mitt fall en nätverksladd som krånglade och uppkopplingen dog)
    För att ge ett exempel på vad som kan gå fel.
    Man bör mao ha ett någorlunda "hum" om vad man gör & ändå kan det gå fel.
    Kunden blev ersatt med både verkstadsbil och nytt styrdon & är kund än idag , så ingen skada skedd i det fallet. ;-)


    Ungefär som det var med mobiltelefoner för 2-3 år sedan då man satt hemma med en kabel till pc:n och hade laddad ner ny firmware i den från tillverkaren sida.
    Misslyckades man sedan med installationen av denna firmware i telefonen.......var det bara snällt att gå och köpa en ny telefon , garanti anspråk var det inte ens på tal om , eftersom tillverkaren friskriver sig i olika klasuler vad gäller byta av firmware.
    Hur vat jag det!?........gissa. ;-)
    Därav kör jag med självuppdaterande telefoner idag alt lämnar in den till någon som begriper sig på vad han gör.

    Det jag vill komma fram till & som det är i vissa fall även idag.

    Uppdatera själv.....men gör det på egen risk för det finns klasuler som gör att du blir ersättningslös om det går fel , dvs du bryter din garanti om sådan finns.






    Sen kan jag tillägga.....fältauktionerna är kostnadsfria , vad än någon annan säger.
    Och fältaktuinen kan handla om allt från att byta en skruv till att uppdatera mjukvara , så lås inte upp er på mjukvaran.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin