Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1
    Jonathang
    Gäst

    vad händer om man kör för långt på försäkringen?

    Jag funderar över vad som händer om man kör för långt på försäkringen. Alltså om jag har skrivit att jag ska köra max 1500 men kör 2500 mil. Blir jag helt utan ersättning, får jag lägre ersättning eller full?

  2. #2
    jocke.w
    Gäst
    Det finns RISK att du blir HELT utan försäkring/ersättning då du har åkt betydligt längre än det uppgivna!!!!

    = risken ökar väsentligt för olycka!!!

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Riksen är inte bara att du blir utan ersättning , utan även att du blir ersättnings skyldig. ifall du är vållande.
    Dyrt mao & definitift dumsnålt.

  4. #4
    Jocke_M
    Gäst
    JWO här på forumet borde kunna hjälpa dig med den frågan med tanke på hans yrke

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Hittills med mina olyckor så har det inte hänt något för mig, men sen har det kanske inte varit så allvarligt.

    Dock har jag ju ändrat så nu är det 3000+ på båda mina bilar.

    Men du kan när som bara ringa o ändra din försäkring till det högre miltal, dock aldrig ändra till det lägre förrän 1 år har gått.

    Vill man tjäna pengar så vid varje nytt år så väljer man max 1000 mil, sen ändrar man efterhand som året går och så tjänar man pengar på det =)

  6. #6
    jocke.w
    Gäst
    För övrigt så är det inte såååå stor skillnad i premie!!!

  7. #7
    Jonathang
    Gäst
    Nej absolut inte, bara så där 2-3 tusen per år.

  8. #8
    JWO
    Gäst
    Som folk har nämnt här ovan så kan du bli utan / nedsatt ersättning vid skada och händer det då någonting mer allvarligt så kan det vara "ganska" skönt att få ut den ersättning man har rätt till från sitt försäkringsbolag!

    Så ring och ändra din körsträcka, det tjänar du bara själv på!

    Det som gör mycket skillnad på premien är ju såklart om man har (som många bolag har) fria mil, dvs. att man får köra så långt man vill under året utan begränsning.

  9. #9
    cisco
    Gäst
    "kan bli/utan eller nedsatt ersättning vid skada" Den risken går väl att leva med. Våga ta steget och säg upp alla dessa mer eller mindre onödiga försäkringar. Man dör inte om bilen går sönder, blir stulen eller kanske brinner upp. Och hur ofta händer det på en livstid. Prova med att räkna fram nuvärdet på alla dessa premier t.ex. det år du förväntas gå i pension. Brukar bli förskräckligt stora belopp.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Ersättningen vid skada på bilen är väl skit samma, sånt går alltid att ersätta. Tror dock inte du vill sitta utan ersättning om du blir allvarligt skadad eller invalidiserad....

  11. #11
    cisco
    Gäst
    Är GTI-klubben ett näste för trygghetsnarkomaner? Trodde alla var dödsföraktande raceputtar.
    Vad det gäller skador på den egna kroppen får man se upp så man inte är överförsäkrad vilket är vanligare än man tror och rätt svårt att reda ut. Utbetalning sker bara från en försäkring oavsett hur många man har.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Raceputte, Ja. Men som tur är är man juh inte 18 och odödlig längre....

  13. #13
    ture
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av cisco Visa inlägg
    Vad det gäller skador på den egna kroppen får man se upp så man inte är överförsäkrad vilket är vanligare än man tror och rätt svårt att reda ut. Utbetalning sker bara från en försäkring oavsett hur många man har.
    sveda och värk kan man få ut på tio försäkringar om man nu råka ha så många,
    däremot läkarbesök och tex ersättning för kläder kan man bara få ut på en försäkring

    mvh
    t

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Är GTI-klubben ett näste för trygghetsnarkomaner? Trodde alla var dödsföraktande raceputtar.
    Vad det gäller skador på den egna kroppen får man se upp så man inte är överförsäkrad vilket är vanligare än man tror och rätt svårt att reda ut. Utbetalning sker bara från en försäkring oavsett hur många man har

    Hur tänker ni egentligen med era argument!??

    Ni sitter på fullaste allvar och tänker PÅ ER SJÄLVA hela tiden.......vad händer om DU kör med en ogiltig försäkring & den du krockar med blir allvarligt skadad/invadiliserad samt att DU är vållande.

    Ingen som funderat så långt i sin dumsnålhet???

    Vem står för ev rättegångskostnader , sjukhusvistelser , rehabilitering , skadeståndskravetc etc.....i slutändan??
    Och om DU inte kan betala det blir det JAG och resten av samhället.

    Anledningen till mitt exempel på rättegångskostnader och skadeståndskrav är för att det är något JAG skulle drivit om jag blev påkörd av någon utan giltig försäkring & fick tillbringa några månader av mitt liv på sjukhus alternativ blev helt invalidiserad.

    Har man inte råd att försäkra bilen ska man inte äga någon , då ska man cykla istället.

    Gäller samma dumsnålhet när det gäller era egna barn också??
    Dvs dom är oförsäkrade.......för ingeting händer ju dom ialla fall & då är det ju bara dumt att ha dom fritidsförsäkrade.

    Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.....men ett vettigt argument emot det jag skrivit skulle vara kul om någon la fram.

    Försvarar inte försäkringsbolagen och dess priser , men jag står fast vid det jag skrivit : Har man inte råd att försäkra bilen ska man inte äga någon.
    Finns som sagt fler människor än DU själv i trafiken.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2008-03-04 klockan 20:40. Anledning: Vårdade språket lite grann......

  15. #15
    ture
    Gäst
    trafikförsäkringen betalar ut till alla man skadar med bilen oavsett om man har någon försäkring eller ej (tar betydligt längre tid att få ersättningen då)
    om du så stjäler bilen och skadar någon så betalar trafikförsäkringen den skadade

    sen håller jag med dig i resten

    mvh
    t

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Håller med henrik, har man inte råd ska man inte ha bil heller.

    Varför inte helt enkelt bara sluta betala skatt då också, se hur länge det fungerar.
    Varför betala dyr bensin, kanske ska stjäla den istället, så slipper man betala.
    Varför gå till doktorn när din hund är lite sjuk, ta fram hagelbössan och avliva den istället så spar du flera 1000 lappar på vetrinärsbesök.

    Att överhuvud taget skita i o betala bara för att det är för dyrt, ja hur tänker man då ???

  17. #17
    cisco
    Gäst
    Coola ner er lite. Trafikförsäkringen blir ju inte ogiltig om man kör en mil över.
    Min poäng är att man rent statistisk tjänar på att ta risken själv. Nu får man inte det med trafikförsäkringen vilket är helt ok.
    För att förtydliga har jag själv 3 bilar med trafikförsäkring och betald körsträcka som med marginal överstiger det jag kör. Men INGEN försäkring utöver trafik. Gäller konsekvent på alla mina fordon.
    Förut hade jag försäkringar upp över öronen men började fundera lite och kom fram till detta ställningstagande.
    Man ska alltså göra ett genomtänkt val.
    Men okej jag accepterar att begreppsfilosofi nog inte passar i såna här forum. Jag lovar att att hålla fingrarna i styr i fortsättningen.

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Men okej jag accepterar att begreppsfilosofi nog inte passar i såna här forum. Jag lovar att att hålla fingrarna i styr i fortsättningen
    Eller kanske utveckla dina svar lite mer än du gör.
    Konstigt att det flesta bytte åsikt efter mitt inlägg....förnuftet tog överhanden kanske?

    Eller så började man tänka efter.

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Ja det är lite skillnad att köra med bara trafikförsäkring än att inte ha någon alls.

    Jag har däremot haft stor nytta av min helförsäkring på mina bilar.

    Summerar jag då så...

    Golfen jag äger sedan ny har varit med i 2 olyckor med bilar och 1 med en mc.
    Vidare har jag kasat in i en trottorarkant när det var snö, jag lekte inte äns.
    Sen varit utsatt för skadegörelse 3 gånger och fått bilen omlackerad alla 3 + stöldförsök 2 gånger där de försökt sno kjolpaketet men misslyckats.
    Summan på försäkringsbelopp är en bit över 250 000 kr inkl arbete.
    Detta är något jag inte har eller skulle haft råd med.

    Sen min andra bil har jag haft 2 stöldförsök med krossade rutor + 2 krossade framrutor.

    Så jag fortsätter att köra med helförsäkring ett tag till då jag har "tjänat" på det om inget annat.

    Men jag förstår hur du menar nu när du formulera ditt svar lite bättre.


    =) =)

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Fick min inbetalning idag.

    Helförsäkring på passaten 02:as 1.8t

    Bolag : IF
    Körsträcka : 1000mil/år
    Ingen under 25 kör bilen.
    Full trafikbonus med 11 skadefria år. (där bilarna stått i mitt namn)
    Summa 4103:-
    29 år bor inne i stan i lägenhet och bilen är det enda jag har i IF.
    Inte mycket att gnälla över enligt mig.
    Bara pynta , köra och se glad ut.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin