Sidan 1 av 10 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 187
  1. #1
    Joda
    Gäst

    Corrado 16VG60 blir 16VLysholm *BIL ÅTERFUNNEN*

    Då var det dax att byta den tickande bomben under huven. Med ett varvstopp på 7750rpm och 70mm remhjul samt 268 graders kammar så blir det lätt att man ligger och varvar där på toppen!!

    Har inhandlat något som ser ut att vara en lysholm 1600. Dvs 1,6 liter/varv. Max ladd 1,4 bar. Luft som räcker till 410hk. Max 13000rpm. Aningen högra kapacitet än G-ladern som ska ligga på 0,85 liter/varv om jag inte minns fel? Kompressorn är lite i överkant med tanke på att jag fortfarande åker 1,8litare.

    Inte så olika storleksmässigt!

    Nu blir det till att rita på en adapterplatta så att jag kan använda mig utav original G-laderfäste. Ska även korta av "förlängaren" på lysholmaren. Detta kräver dock att jag tillverkat adapterplattan först.

    Här ser ni en provinstallation:


    Ser helt ok ut va?

    Undra om motorn kommer att yla!!!?? haha...
    Senast redigerad av Joda den 2008-02-24 klockan 22:25. Anledning: BILDER!!!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Grymt med 16V kompressor!
    Låter så härligt.

    Har du nån bild på själv bilen?

  3. #3
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Grymt med 16V kompressor!
    Låter så härligt.

    Har du nån bild på själv bilen?
    Det finns endel byggbilder på www.cardomain.com/id/joda78

    Enda gången jag hört bilen "utanför" kupén är när den bromsades på bugrun förra året. Då hade jag KR-kammar, KR-grenrör och G60 främre rör. Liten Katalysator och ett varvstopp på 7000. Då lät den sååå gött...

    Det blev ett par uppgraderingar efter det. Köpte ett rostfritt extraktorrör, Enem-kammar, plockade bort katten och höjde varvstoppet till 7750rpm. Där snackar vi om eargasm!!!

    Lär inte låta så tråkigt med en ylande skruv under huven heller. Men jag är inte där än!.. Hoppas verkligen pengar och motiovation räcker.

    /Johan

  4. #4
    Joda
    Gäst
    Knåpade ihop en adapterplatta i Autocad. Efter det så limmade jag ihop 2 st 10mm ekparkettbitar. Borrade och sågade... vips så hade jag en adpterplatta!!! Inte fel att bygga i trä först! 20mm aluminium är dyrt.Dessutom så vet jag inte om jag ska borra/fräsa ut den själv, eller lämna iväg cad-filen?

    Bifogar nårra bilder:




  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Jani Hast
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    678
    Fräsa lite alu kan ordnas för en rimlig kostnad.

  6. #6
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jani Hast Visa inlägg
    Fräsa lite alu kan ordnas för en rimlig kostnad.
    Låter inte fel!..

    Är dock sugen på att köpa en:

    http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemD...emID@EQ=250051

    Ska provmontera så gott det går med träbiten! haha.. Är inte helt 100 på frigångar och vinklar överallt. Dessutm så var det inte helt lätt att mäta av och "kopiera" G-laderns "bult-cirkel". 4 bultar i en salig ogeometri. Ska kolla med cad-gubbarna på jobbet hur man kan göra för att få det så exakt som möjligt. Vill även rita den i 3D. Men det var bara 12 år sedan jag gick 1 liten Cad-kurs på gymnasiet. Inte så lätt rita proffsigt då...

    Antar att du kan fixa material också? Det verkar väldigt problematiskt att köpa det som privatperson! Dyrt och krångligt.

    Du bor i Trollhättan va? 10 mil ifrån Borås isf.. Inte så långt.

    /Johan

  7. #7
    onk
    Gäst
    Grymt bygge. Lär ju låta helt galet när den är färdig.

    (Galet är ju givetvis positivt..)

  8. #8
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av onk Visa inlägg
    Grymt bygge. Lär ju låta helt galet när den är färdig.

    (Galet är ju givetvis positivt..)
    A.. Roligt att väcka alla grannar med det ljudet! haha...

    Lite motorteori...

    Man kan anta att motorn jag har kan lämna 155hk utan överladd.

    Lägg till 1,4 bar (max vad lysholmaren klarar) Dvs 2,4x155=372hk Dra ifrån lite (mycket) förluster. vad kan man hamna på? En bit över 300 i alla fall va? Med svinhögt ladd ifrån tomgång upp till 7750 rpm! JAG ser fram emot den körbarheten.

    Frågan är om originalstakarna klarar detta? (KR-stakar) och om växellåddan klarar det? Kopplingen ska givetvis bytas till en värre. Skulle vilja ha en diff också. Men det får vänta.

    Vem vet.. Det kanske blir 2,0 16V (har en ABF stående) och diff nästa år?

    /Johan

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Jani Hast
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    678
    Citat Ursprungligen postat av Joda Visa inlägg
    Låter inte fel!..

    Är dock sugen på att köpa en:

    http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemD...emID@EQ=250051

    Ska provmontera så gott det går med träbiten! haha.. Är inte helt 100 på frigångar och vinklar överallt. Dessutm så var det inte helt lätt att mäta av och "kopiera" G-laderns "bult-cirkel". 4 bultar i en salig ogeometri. Ska kolla med cad-gubbarna på jobbet hur man kan göra för att få det så exakt som möjligt. Vill även rita den i 3D. Men det var bara 12 år sedan jag gick 1 liten Cad-kurs på gymnasiet. Inte så lätt rita proffsigt då...

    Antar att du kan fixa material också? Det verkar väldigt problematiskt att köpa det som privatperson! Dyrt och krångligt.

    Du bor i Trollhättan va? 10 mil ifrån Borås isf.. Inte så långt.

    /Johan
    Jag kan lösa material.
    Du kan ju komma bort på en helg så kan vi kolla på det live i stället så blir det inte fel.

  10. #10
    Joda
    Gäst
    Jag kommer att få en bit alu nästa vecka!! Ska fundera över om jag gör det själv eller om jag kommer upp till dig Jani. Kan själv!!.. eller kanske inte. Får se!.. Hoppas att erbjudandet kvarstår annars?!

    Jag planerar att Cadda upp biten i 3D. Hade ju varit lite roligt att kört hela jobbt i någon form utav CNC-maskin iofs.

    /Johan

  11. #11
    Joda
    Gäst

    Här går det undan!.

    Åstadkom detta och lite annat i garaget idag.


    Svetsade om inblåset jag fick med till kompressorn. Ska fortsätta svetsa på det i morrn.

    Kvar att göra är:
    Laddtryckretur
    Bygga klart inblås
    Bygga utblås
    Svarva om drivekitet till kompressorn.
    Svarva remskiva.
    Ordna med oljesmörjningen.
    Bygga några stag så att inte original G-lader fäste trillar ihop..

  12. #12
    Joda
    Gäst
    Sakta men säkert.


    Röret tar nog i huven som det är nu. Får lösa det med en Vr6-huv. Någon som har en?...

    Det kan räcka med "stumma" motorfästen. Får kolla med DLI-teknik...

    /Johan

  13. #13
    Företagsrepresentant
    Hedersmedlem

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David L
    Medlemsnr
    3838
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    277
    Du kan ju annars göra som jag gjorde, byta plats på luftburk/filter och batteri. Då kan du mer eller mindre dra ett rakt rör från filtret till inloppet på kompressorn.

    Får du verkligen plats med utloppet mot motorn? Hade min ut mot kylaren, lite snett vinklad nedåt, iofs inte samma modell av 1600 dock.

  14. #14
    Joda
    Gäst
    Det finns mer plats mot motorn än man kan tro.. Det är tight dock. Ska få en alufläns i veckan. Sedan blir det till att handla aluplåt av lämlig dimension.

    Sedan så ska ju vattenanslutningen få plats ocksp. Som tur är så har jag en ifrån KR-motorn (i alu istf plast). "Bara" att svetsa.

    Jag har funderat på att dra inloppet rakt åt vänster också, men jag kör ju med vatten intercooler. Kolla bilderna på www.cardomain.com/id/joda78 Där ser du att det blir ganska schysst rördragning EFTER utloppet.. Ungefär samma som när jag hade G-lader.

    Batteriet och spolarbehållaren sitter i skuffen!

    Röret som sitter tejpat med papperstejp på utblåset är för laddtryckreturen.

    Inloppssidan ser ju ut ungefär som BBM:s kit. Tror nog jag ska skriva något roligt på röret också!

    Nästa jobbiga moment (förutom utblåset) blir att svarva ner förlängaren till lämplig längd, samt apassa till remskiva. Om det blir egen remskiva eller en ifrån ENEM det vet jag inte. Har i alla fall förlängaren färdig i huvudet. Blir ett dubbelradigt kullager för "bryteffektens" skull.

    Handlar kanske en svarv:

    http://www.verktygsboden.se/V06/shop...id=11089&Hkat=

    Är inte gjord av pengar, men NÄR ska man handla? Får väl skita i semester i år också.

    Räcker det förresten med dimensionen på inloppet. Tror det är 2,25".. Säg ja... snälla..

    /Johan

  15. #15
    Joda
    Gäst
    Det verkar bli lite som David skrev. Jag kommer antagligen att vrida kompressorn så att utblåset hamnar nedåt. Luftburken får sittar där vatten-ic:n sitter nu. KOmmer att montera luftkyld ic i fronten istället.

    En bild på flänsen... Caddade ihop den ikväll!.. Börjar bli riktigt snabb!

    /Johan

  16. #16
    Joda
    Gäst
    Nytt vattenkyl ifrån Golf 3 1,4 liters.. Cellpaketet är 430x320mm. Vattenanslutningarna och uttaget för termokontakten är på samma sida som på Corradon original.

    Intercoolern kommer ifrån KL-racing. Cellpaketet är 45x30x7,6cm, anslutningarna är 2,5"



    /Johan

  17. #17
    RallyeBroo
    Gäst

    Tjenis Johan

    Det flyter på Johan, när du är klar får du komma hemma till mej och "yla" lite.
    Dags för mej att hugga tag i min höga avgasvärden.

    Vi synes

    /Broo

  18. #18
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av RallyeBroo Visa inlägg
    Det flyter på Johan, när du är klar får du komma hemma till mej och "yla" lite.
    Dags för mej att hugga tag i min höga avgasvärden.

    Vi synes

    /Broo
    Så klart jag kommer förbi då. Får hoppas stålet i VW:n håller bara.

    Skulle du behöva låna lite G60-prylar ifrån min motor så kan du göra det. Den står ju bara still nu. Tänkte på Lite givare etc..

    Du är givetvis välkommen ut till supergaraget i Fristad någon dag. Köra bilen till verkstad får man ju!!!

    /Johan

  19. #19
    Joda
    Gäst
    Har svarvat en ny förlängare. Blev superbra. Lager och packboxar kostade ~200kr. Materialet till förlängaren kostade max 150 kr.
    Förlängare finns att köpa för 3500 kr. Dock bara från 84mm och upp till ?
    Denna är 59mm.
    Eventuellt så svarvar jag ner den lite. Den blev någon cm för lång.
    Senast redigerad av Joda den 2008-04-05 klockan 14:53.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jan Axelsson
    Medlemsnr
    2588
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 520
    Följer detta projekt med stor väntan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin