Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    _eriksson_
    Gäst

    trim frågor till mk2

    Hej tänkte fråga om lite trim möjligheter till golf 2 16v till ett rimligt pris.
    tex om dom äldre kamaxlarna från 139hk motorn är bättre? för dom byttes väl ut när PL motorn kom? Skulle även vara tacksam för tips om sidor med billiga extraktor och lite sånt.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Hej och välkommen.

    Ta och sök lite.
    Finns en del skrivet om dina frågor.

    Kolla här t.ex: http://www.gtiklubben.nu/forum/searc...searchid=68443

    Lägger även in ett inläggscitat av Kejo från Umeå.

    Citat Ursprungligen postat av KEJO Visa inlägg
    Det är riktigt att det första är att fräsch upp din befintliga rova.
    Hade den en gång 139 hk ( KR motor) s å har de blivit trötta på 20-30000 mil.
    Nya kolvringar +honade lopp,nya vevlager samt byta alla packningar är minimum. Lika bra att byta ramlagrena också. Sedan ta toppen och plana den ca 0.5 - 0.8 mm beroende på hur den är sedan förut. Byt styrnigarnas tätningar ta sedan och kolla om ventilstyrningarna är i skick. Om ej bara byta dessa! Om de är bra så spar du mycket pengar och kan kosta på omfräsning av ventilsätena med MIRA och minst trre vinklar. Ett proffsjobb kostar ca 3000 kr.
    Nu har du nog lagt ut 5-6000 kr. En ny topppackning från ABF motorn för ca 900 kr sitter bra. Montera ihop ställ in sprut o tändning så har du minst 140 friska hk. Dvs minst 20 hk plus på din gamla trötta motor.
    Totalt har du lagt ut ca 10 000 kr nu. Troligen är tryckarna slut på 20 000 mil men 16 x ca 250 kr kostar. Köp dessa från MKG Motoren Köln och spar mycket pengar. Du bör fundera ordentligt på detta då de kan var vettigt att byta tryckare om du byter kam.
    Bästa effektökningen på befintlig KR motor efter att jh aställt in allt är troligen att byta grenrör till en extraktor. Snikvarianten är ABF motorns ( 150 hk 2,0 l Golf III) som ger bra lågvarvstillskott. Snikavgas är Simons 2,5 "2 system som egentligen är för grovt.

    De flesta KR motorer är i toppeffekt mest begränsade av insprutet som ger max 160 ml/min. Byt till ett bränslehuvud från SAAB 900 Turbo (170 hk) ca 1983-86 som kan ge uppåt 240 ml /min och räcker uppåt 200 hk.

    Extraktorrör +SAAB sprut och allt rätt kan ge uppåt 150 hkoch bra botten.
    Effekt (=toppeffekt) är ett dåligt mått på hur bra en motor går.
    Vridmomentkurvan är det intressanta.

    Billiga kammar kan du köpa av DLI Teknik - köp snälla kammardet räcker.
    Optimala kammar till helt annat pris från Schrick eller Ultramotor.

  3. #3
    _eriksson_
    Gäst
    Tack

    Okej ja ska göra de, tänkte bara för de är ju den nyare motorn jag har 129hästarn så de var därför jag tänkte på kammarna från PL motorn..

  4. #4
    Bastard66
    Gäst
    Det är något vassare insugskam på KR motorn, avgaskammen är likadan. Sen beror det ju på om du har lilla eller stora insuget, samt att du har kat och KE-Jetronic på PL motorn. KR har ju ingen kat och K-Jetronic annars är dom likadana.

  5. #5
    _eriksson_
    Gäst
    okej men man kanske ska leta upp en insugskam då :P jo jag har kat och KE-Jetronic, men hur äre med extraktor? tänkte på tips på billiga sidor eller nått.. frågan är ju om man inte ska bygga ett eget?..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin