Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    David.S
    Gäst

    Problem med ojämn gång mk2 gti 16v

    Hej!

    Har sökt men inte hittat så jag lägger upp en ny tråd.
    Har införskaffat en gti 16v som är tänkt att plockas delar till ett mk1 bygge senare. Redan vid köp tände den inte riktigt och därav var den billig i inköp.

    Symptom:
    1: Ingen gnista
    Löst med att byta hallgivare.

    2: Bilen spottar igång men går på 2-3 burkar och skjuter avgasknallar. Bytt fördelare och rotor. Inte ställt tändning men ingen skillnad knappt på hur fördelaren står.
    Ej bytat tändkablar ännu pga priset. Hittar jag inget annat blir det väl till att köpa det.
    Testat byta tändmodul utan resultat.

    Rycker man spridarna kommer det inte en droppe när man kör på starten men d kanske det inte ska? Bensin kommer det ju för jag har haft igång den flera minuter iaf. Bränslepump funkar.
    Sprayat startgas och kollat efter läckor utan resultat.

    Känns som det måste vara tänd eller bränslerelaterat. Står nu och kliar mig i huvudet och kommer inte vidare. Tacksam för vidare felsöksåtgärder.

    Mvh David

  2. #2
    Bastard66
    Gäst
    låter väldigt skumt att det inte kommer soppa när du rykt spridarna.. Men jag tror att du måste bygla bränslerelät för att se om d kommer bensin ut i spridarna när bilen ej är igång.. Har du mätt upp tändkablarna?? ska ligga mellan 4-6 KOhm har jag för mig.. jag skulle börja med att mäta upp kablarna..

  3. #3
    Jonas
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Bastard66 Visa inlägg
    låter väldigt skumt att det inte kommer soppa när du rykt spridarna.. Men jag tror att du måste bygla bränslerelät för att se om d kommer bensin ut i spridarna när bilen ej är igång.. Har du mätt upp tändkablarna?? ska ligga mellan 4-6 KOhm har jag för mig.. jag skulle börja med att mäta upp kablarna..

    Om det är K-jetronic så lyft på luftvågen samtidigt som någon vrider på starten då skall det komma soppa ur spridarna(En bredd fin dusch)

  4. #4
    David.S
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Om det är K-jetronic så lyft på luftvågen samtidigt som någon vrider på starten då skall det komma soppa ur spridarna(En bredd fin dusch)
    Testat detta dock med lossade spridarslangar. Det rann lite granna från huvudet i takt men det var ju inga strålar direkt. Ska testa göra samma med spridarna idag så får man se. Annars e d tillbaka på ruta 1 igen :-)

    Kan tillägga att komptest är gjort för att utesluta trasig ventil. Perfekt komp va det.

  5. #5
    David.S
    Gäst
    Uppdatering felsökandet:
    Har nu bytat till nya tändkablar och nya stift. Nytt fördelarlock och rotor samt hallgivare. Ingen skillnad tyvärr. Ryckt spridarna igen och kollat hur dom beter sig när man vrider på starten och trycker på luftvågen. Ettan och tvåans spridare kommer en fin dusch omgående när starten slår på. Trean och fyran verkar lite mer mysko. Kommer knappt något förrens man slår AV starten..Då kommer en fin dusch :-)
    Kanske ska va så vad vet jag. Suck man blir ju knäpp på detta. På bakkant bränslehuvud/ luftfilterlock sitter ett par kontakter till vad jag tycker ser ut som en vacuumklocka samt en annan grej. Där va d rackliga sladdar med mycket ergat och nära kabelbrott. Va fyller dessa elsladdar för funktion? Något som kan påverka gången? Dessutom såg det ut som någon vart på och klabbat på dom innan så man vet ju inte ens om dom sitter på rätt ställe.

    Kom gärna med ideér!

    Mvh David

  6. #6
    David.S
    Gäst
    Upp

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    1: Felsökning
    2: Reparation

    Låter helt klart som det har med bränslet att göra ;-)

    Har du mätt bränsletrycket nånstans ?
    Det sitter en regulator på ingående bränsle innan b-huvudet. Den kan va kass.
    Du skriver att pumpen funkar, vad menar du med det ? Du har dessutom 2 pumpar, en i tanken och en under bilen strax framför hö bakhjul. Även om dom låter behöver den inte göra sitt jobb som den ska. Du ska ligga nånstans på 5-6.5 bars tryck.

    Har du bytt soppafilter nån gång ? Kan vara igensatt så att du får fram för dåligt med soppa. Du kan ha fått skit som satt sig i spridaren, i bränslehuvudet.

    Inuti Banjoskruven på bränslehuvudet på ingående bränsle kan det sitta kvar ett litet metallfilter som inte ska sitta där, och det kan dessutom vara igensatt. Sök på bajoskruv så hittar du beskrivning och bild, var uppe nyligen. Sök även på gamla forumet, finns massor att finna där ifall du inte redan kollat där.

    Vad gäller sladdarna du beskiver kan jag ej svara på vad dom gör för nytta, men dom sitter där av nån anledning ;-), försök snygga/fixa till dom :-)
    Senast redigerad av Mr dOhC den 2008-02-06 klockan 19:35.

  8. #8
    David.S
    Gäst
    Tacka för tipsen!
    Sladdarna är nu iordningjorda.
    Bränslefiltret är bytat.
    Får kolla upp det andra till helgen!

    Hur hittar man till "gamla forumet"?

    //David
    Senast redigerad av David.S den 2008-02-06 klockan 20:10.

  9. #9
    Bastard66
    Gäst
    det står längst ner i menyn till vänster..

  10. #10
    Jonas
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av David.S Visa inlägg
    Hej!

    Har sökt men inte hittat så jag lägger upp en ny tråd.
    Har införskaffat en gti 16v som är tänkt att plockas delar till ett mk1 bygge senare. Redan vid köp tände den inte riktigt och därav var den billig i inköp.

    Symptom:
    1: Ingen gnista
    Löst med att byta hallgivare.

    2: Bilen spottar igång men går på 2-3 burkar och skjuter avgasknallar. Bytt fördelare och rotor. Inte ställt tändning men ingen skillnad knappt på hur fördelaren står.
    Ej bytat tändkablar ännu pga priset. Hittar jag inget annat blir det väl till att köpa det.
    Testat byta tändmodul utan resultat.

    Rycker man spridarna kommer det inte en droppe när man kör på starten men d kanske det inte ska? Bensin kommer det ju för jag har haft igång den flera minuter iaf. Bränslepump funkar.
    Sprayat startgas och kollat efter läckor utan resultat.

    Känns som det måste vara tänd eller bränslerelaterat. Står nu och kliar mig i huvudet och kommer inte vidare. Tacksam för vidare felsöksåtgärder.

    Mvh David

    Har du kollat upp om kammremen står rätt? Om den ev står en kugg fel?

  11. #11
    David.S
    Gäst
    Kamremmen står rätt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin