Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33
  1. #21
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Först, var bilen ordentligt varm vid besiktningen? Om den inte var det kan det vara så enkelt att den behöver en extra uppvärmningsrunda.

    De vanligaste felen på 1.8 90hk RP motorn är annars:

    1. Förgasarfotspackning(finns på biltema), sitter den elektroniska förgasaren fast ? (bakom motorn med en svart plastgrej(insugsrör) på sig).
    2. Den blå tempgivaren går ofta sönder vilket resulterar i att bilen går på konstant choke, billig och enkel att byta.
    3. Lambdasonden, också vanligt fel. biltemas fungerar och är ett enkelt sätt att kontrollera om det är den som är fel.

    (GX motorn fanns utan katalysator före -89)
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av D_Stenlund Visa inlägg
    Kan ta och hoppa in här ja me, hade bra värden på min g60 senast ja besiktade den, tror de var mars/april förra året hade precis bytt lite rör under bilen hos uppsala avgasteknik ( som numera mer lr mindre lossnat ) sak samma.

    Hade en toppen kille som kontrollant. Ja hade för högt lambda värde, et att min tändning är ställt lite högre osv, rs chipad, rs2portad g-ladder men han sa de är okey, kan vara för du har lite nya avgasbitar och så smilade han. Men kommer säkert inte ha sådan tur iår.

    Är de lambdan som är kass om man har för högt värde eller kan de vara tändningen som gör den hög? skulle ja behöva sänka den för att få lambdan bra? kanske ja får som överasskning att bilen går som skit med tanke på att den behöver mera bensin nu när de e gjort lite med den. Har fö race kat också som är "fin"

    Tacksam för svar nu månaden innan besikningen, Mvh Danne

    Det beror helt och hållet på vad ditt värde var på danne.
    Antingen får bilen för mkt bensin eller så får den för lite =)

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    hum, har bensinen något med de o göra att lambda värdet e för högt? går bra, inga problem på tomgång eller något.

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av D_Stenlund Visa inlägg
    hum, har bensinen något med de o göra att lambda värdet e för högt? går bra, inga problem på tomgång eller något.
    Japp det har du.
    Kom inte ihåg hur det var men om den är för låg tror jag den går för fett eller tvärt om. finns säkert ngn som kan det bättre =)

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    så de e för mkt soppa? kan kanske stämma, hur fixar man till de då? drar ja ner lite på soppan kanske den går dåligt

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    skall tillägga att hc o co osv var fina. Ger lite avgasknallar, för mkt soppa? så att lambdan blir för hög, svårt att rätta till, just för en besiktning?

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    får ta och byta lambdan. han skrev att ja hade lambda 1 men de var igentligen en ganska galen siffra. Den erkade ganska sliten lambdan sist ja hade loss den så varför inte. Annars får man väl se va som kan vara problemet, dom andra värdena är fina, kan de fortfarande DÅ vara tändningen osv?

  8. #28
    Fransmatta
    Gäst
    Hej igen.

    Japp bilen va varm när jag besiktigade och jag har även sett till att den har varit varm när jag testat avgasvärderna själv.

    Men hur går jag vidare utan att behöva köpa del för del och hoppas det är den just den delen som är felet? Eller är de helt enkelt så man måste göra?

    Jag fick hjälp att mäta upp den blå givaren och dom på verkstaden sa att den va död, jag byte den, men inga värden blev bättre.

    Jag ska byta oljan till slut då jag tror som ni säger att de drar upp värderna en del, men eftersom även lamda värdet är galet så tänkte ja försöka fixa dom felen först.

    Men hur? :/

    Tänkte åka till verkstan igen när jag fått lite nya saker att testa och just nu är de men er hjälp.

    1. Mäta lamdan enligt följande:
    "En lamdasond ger ifrån sig ström.
    Om sonden är hel ska värdet pendla mellan 0.7 - 0.3 V
    Om sonden är hel & motorn går fett så kan värdet stå still på 0.9V
    & Går den magert 0.1V
    Står värdet still på 0.5V så är troligen sonden trasig

    Det finns olika många kablar på olika lamdasonder:
    1 kabel = mät mellan den & jord
    3 Kablar = 2st går till för värmningen (oftast samma färg på dessa) & den tredje ska du mäta på
    4 Kablar = 2st till förvärmning & en +&- till sonden mät på dessa. "


    2.Testa tändningen (hur man nu gör de men gratis är de i alla fall)

    3. "Förgasarfotspackning(finns på biltema), sitter den elektroniska förgasaren fast ? (bakom motorn med en svart plastgrej(insugsrör) på sig)."


    Några mer gratis testar tips?

  9. #29
    Fransmatta
    Gäst
    Tjena igen!

    Har fortfarande inte hittat felet.

    Mäte upp lamdan och då stog den på 0,5v hela tiden. Köpte en ny och skulle precis byta den då vi märke att den här

    http://www.biltema.se/carparts/carpa...elItemId=56009

    va sprucken. Och när den tar tjuv luft så ska de tydligen göra så lamdan inte funkar som den ska? Är de så? Kan de vara så enkelt att de bara är att byta den och mina värden blir bra? (se värdena i mitt första inlägg)
    Va tror/vet ni? Någon erfarenhet av de?

  10. #30
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Jepp, kan vara så enkelt! Då bränsle luftblandningen inte stämmer öht om den tar tjuvluft!

    Lambda 0,93 innebär ju att bilen går snålt.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Om Lambdavärdet är 0.93 går bilen fett.

    Lite överkurs: Istället för "idealblandningen" 14.7:1 (lambda 1) har den 14.7x0.93:1 = 13.67:1 där 13.67 är andelen luft.

  12. #32
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    hum, fel av mig, sorry.

    Men packningen kan ställa till saker o ting!
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  13. #33
    Fransmatta
    Gäst
    Okey tack för era svar, provar byta den och återkommer med resultatet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin