Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1
    Obbe
    Gäst

    Automat låda som tappar drivning i 80-90 km/h Tips om del?!

    Hejsan.

    Är helt nu på det här forumet men har för avsikt att köpa en Golf eller passat diesel den närmaste tiden.

    Har hittat ett par objekt som är intressanta, ett av dem är en Golf kombi en 02a som gått strax över 17000mil.

    Enda felet på den är att den enligt säljaren tappar drivningen i lådan om man ligger mellan 80-90 inte alltid men ibland så "tappar" den växeln, släpper man gasen och sen ger på igen så driver det på som vanligt.

    Enligt säljaren skulle AB G Persson i uppsala ha mellan 5 och 7 för att fixa felet.

    Så nu som första tråd här rådfrågar jag alla er som kan VAG utan och innan vad ni tror om fel och så?? är det dyrare att laga eller kanske så enkelt att man kan göra det själv? Eller åker man på att byta hela lådan??

    Mvh Obbe

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Obbe Visa inlägg
    Hejsan.

    Är helt nu på det här forumet men har för avsikt att köpa en Golf eller passat diesel den närmaste tiden.

    Har hittat ett par objekt som är intressanta, ett av dem är en Golf kombi en 02a som gått strax över 17000mil.

    Enda felet på den är att den enligt säljaren tappar drivningen i lådan om man ligger mellan 80-90 inte alltid men ibland så "tappar" den växeln, släpper man gasen och sen ger på igen så driver det på som vanligt.

    Enligt säljaren skulle AB G Persson i uppsala ha mellan 5 och 7 för att fixa felet.

    Så nu som första tråd här rådfrågar jag alla er som kan VAG utan och innan vad ni tror om fel och så?? är det dyrare att laga eller kanske så enkelt att man kan göra det själv? Eller åker man på att byta hela lådan??

    Mvh Obbe
    Krånglade automater brukar i slutändan bli dyra affärer.
    Sen hur man kan säga att ett visst fel kostar 5-7ooo:- attt fixa utan att riktigt veta felet är en anna sak jag skulle ställa mig frågande till.

    Iaf en automatlåda som tappar drivningen är en automatlåda som tappar trycket i lådan , då har du garanterat något som är riktigt galet i lådan.
    Har man sedan kört med detta fel länge......så kan du ge dig fan på att du förvärrat saken med att slita ner lammeler , olja etc etc.

    5-7000:- brukar räcka för att ta ner lådan och lägga den på bänken.
    Börjar man repa så brukar kostnaden snabbt 3-4 dubblas.
    Ska lådan bytas får du räkna med allt mellan 40-80000:- beroende om det humaps i en utbytes eller bättre beggad.

    En ny tiptronicllåda till en passat 3c kostar strax under 100.000:- & då är det utbytes.

    Jag hade sett mig om efter en annan bil med fungerande låda.....talar om men det är ju jag.

    Om vi pratar om lådor.....var för några år sedan en väldigt billig Audi V8 på blocket i kanonskick. (tror det låg på kring 20.000:-)
    Enda felet på denna bil var att automatlådan hade lämnat in rejält och gick ej att reparera.
    Fanns inga lådor på skroten så säljaren hade bestämt sig att sälja billigt bara han blev av med bilen. (Han skrev precis som det var i annonmsen).

    Vi kollade upp vad en utbyteslåda skulle går på.....Runda slängar 120.000:-

    Så tänk efter 1 gång för mycket innan du köper en bil med defekt automat.
    Hade det varit manuell låda hade det varit en anna sak.
    Dom kan man repa och få iordning för en rimlig penning , trots att dom i princip varit skrot
    Tyvärr gäller detta ej automalådor & definitift inte på modernare bilar , där du dessutom har adaptiva lådor som styrs elektriskt vilket sttäller ännu högre krav på skötsel av lådan.

    En låda som slirat/tappat drivningen är en låda som inte sköts och hållts efter.
    Vilket är viktigt på dagen automatlådor , dom ska också ha olje och filterbyuten med regelbundna intervaller.....annars dör dom.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2008-01-26 klockan 19:16.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin