Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    Jonathang
    Gäst

    Köp av Vw Passat Tdi

    Hejsan alla glada. Jag jobbar ute i veckorna vilket innebär endel bilåkande, var igår på macken och tankade min volvo 850 för 618 kr... Räknade ut snittförbrukningen till 0,96 och har nu kommit på att det här går fan inte.

    Har kikat lite på Vw passat tdi årsm 1998-01 alltså den gammla versionen. Har läst lite om att dom har endel problem med tex nycklar osv? Ni får gärna berätta om fler kända fel! Sen undrar jag hur mycket man ska kolla på miltalet? Jag vet ju att dieselbilar går långt, men ibland så hittar man annonser där det står att toppen är bytt vid 27 000 mil, dåliga motorer?

    En passat årsm 99 som har gått 25 000 - 30 000 mil ligger runt 40-50 tusen, alltså ganska lagom.

    Kort och gott, är det bra bilar?!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    En jättebra bil som klarar mycket faktiskt. Ett vanligt fel är dock att luftmassemätaren brukar vara kass och det märker man genom att turbon inte funkar alls. Gnisslande framvagn är/var också ett problem. Antar att de flesta är utbytta på garanti. Hittar du dock en bil med gnisslande framvagn så är det ingen fara att köra den, men störigt att det gnisslar.

    Allmänt bra bil som dricker lite nästan oavsett hur du kör den. Kolla även att den har servicebok och att den är stämplad som den ska.

    Enda nackdelen med en Passat TDI är skatten som går på ungefär 6500:-/år.
    Reggar du till lätt lastbil så sjunker skatten till 2500:-/år.


    Mvh Vlado

  3. #3
    Theo
    Gäst
    Mycket bra bilar!
    Min familj äger två Passat TDI (97a och 98a), en Audi A4 TDI Q (98a) och en A3 TDI Q (02a). Dom enda felaen som vart på Passaterna är framvagnen (som är skit), nyklarna och även låsen på båda bilarna, i övrigt relativt felfritt. Växellådan rasade på 97an, men det berodde troligen på omild behandlig redan från start. (användes av en försäljare i 17000mil dom två första åren.)Därefter gick den 5000mil till innan det hände ungefär.

    Angående motorerna så är 1,9TDI en mycket bra motor som lungt håller 40k mil om den är servad enligt boken. Mycket viktigt med kamrem i vanlig ordning.

    Om du hittar någon 99-> för bra pengar så satsa på en sån tycker jag! dom har en så kallad Pump Düse motor med antigen 105hk eller 01 kom en på 130hk.

    Lycka till.

    //Theo

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Den första 1,9 TDI-PD motorn var den på 115hk som kom som årsmodell 2000.
    Senast redigerad av Marcus den 2008-01-26 klockan 02:25. Anledning: År blev årsmodell, tack Theo

  5. #5
    Theo
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Den första 1,9 TDI-PD motorn var den på 115hk som kom år 2000.
    Sorry fel av mig! 115hk givetvis. MEN den fanns i vissa 99or. Har mycket väl för mig att jag sett 99or med PD motorn! kanske importer från tyskland?

    MVH Theo

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Möjligtvis tillverkade år 1999 men enligt specifikation modellår 2000. Rörigt det där :-)

  7. #7
    Theo
    Gäst
    Hehe, jo rörigt. tex. min A3a är tillverkad precis på gränsen, den kallas 01a på vissa ställen och 02 på andra, själv kallar jag den 02:-)

    Theo

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    jeho64s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker Höggren
    Medlemsnr
    4593
    Ort
    Misterhult
    Inlägg
    107
    Hej.

    När jag köpte min -98 tdi så upptäckte jag en sak med skatten,
    vissa bilar har högre tjänstevikt. Min har 1500 kg prick, men det finns dom med högre och då stiger skatten när det är från 1501 kg.
    Förövrigt är jag jättenöjd med min som gått 27500 mil
    Felen jag haft är ett framhjulslager, en framvagnslänk glapp vid besiktning,
    fjärrkontrollen, en givare till airbagsystemet och centrallåset där några kablar var av.

    Mvh Jerker

  9. #9
    cisco
    Gäst
    Det är väl bättre att betala mera till staten och mindre till oljeshejkerna eller?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin