Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1
    Cofi
    Gäst

    Cofi 16v lr G60

    Har tänkt bygga om min jetta men vet inte riktigt vad jag ska ha för motor i den 16v med 2,0l block eller en g60 vilken motor kan man få ut mest av. eller om någon har nått bättre förslag.
    Senast redigerad av Cofi den 2008-01-24 klockan 21:12.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    lite dålig rubrik kanske.... :/
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3
    Cofi
    Gäst
    Ja kanske det... coola bilar faktistk... du verkar kunna lite om vad man kan göra med bilen..

  4. #4
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Har du tänkt att besiktiga med denna motorn i?
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Jämför man G60-motorn och de 16V-motorerna som satt i golf 2:an så är det nog både billigare och lättare att plocka hästar ur G60:n. Nu är jag ingen höjdare på G60:n men med ett mindre remhjul och chip så tror jag du kan komma upp i ca 190 hk.

    En 16V-motor får du byta till ett 2-litersblock, sätta i vassare kammar samt modifiera originalsprutet (K-jetronic eller KE-Jetronic)samt ställa in detta för att komma upp i samma effekt. Alternativt kan du byta till tex Volvo eller Saab-sprut. Då hamnar du på ca 180 hk +- 10 hk beroende på kammar och motorns skick. Dessutom har växellådan som hör till dessa motorerna en tendens till att kasta in handuken vid dessa effekterna. Dock kan man förstärka den eller byta till en annan typ av växellåda som passar nästan bolt-on, du får byta spakstället.

    Du kan även ta en 16V-motor från golf 3:an. Den är redan på 2 liter samt har elektronisk insprutning. Hur det är att trimma dessa vet jag ej.

    Dock är det ganska olika karaktär på G60 och 16V. En G60 trivs på lite lägre varv medans en 16V gärna låter varväknaren peka på 7000 varv, så det är ju en smaksak vilket man gillar bäst.

  6. #6
    Cofi
    Gäst

    16v lr g60

    Först så vill jag tacka för svaret.. lärorikt
    har hört mig för lite om en g60 med 16v topp men då måste man ju byta ganska mycket i motorn lr? kan bli en dyr historia det?

    har hört också att det finns nått som heter HRSO tror jag och då skulle man tydligen kunna besikta bilen med nästan vilken motor som helst om man fick tillstånd vill säga, vet inte om det stämmer riktigt...

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    SFRO heter dom...
    Häll i en lagom trimmad 2.0l 8v så ser den nästan org ut...

  8. #8
    Cofi
    Gäst
    jag har två stycken jettor en vanlig två dörrars cl som är riktigt bra i karossen och den andra är 16v importerad från usa men reggad som en gl i sverige dock är den mycket sämre i karossen därför har jag tänkt att flytta över till den som är bättre..

    Det skulle väl gå att besikta den då? samtidigt så kan jag inte bestämma mig om jag ska ha en annan motor i eller om jag ska köra med samma...

    Passats växel låda har jag hörta ska både passa och hålla... stämmer det?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Är det denna organisation du menar? www.sfro.com

    Hmm, jo man kan regga bilen som ombyggt fordon, finns regler vad som krävs för detta i länken ovan. Det är ganska omfattande ombyggnader som krävs har jag för mig.

    Ang. G60 med 16V-topp så finns det hur mycket som helst skrivet om detta. Golf 2:an byggdes i 70 exemplar med denna motorn och heter då G60 Limited. Sök på "limited", "G60 16V" mm både här och i det gamla forumet. Faltdach som huserar här på forumet har en bra sida med info också: http://www.faltdach.net/vwg60limited.htm

    Kolla även FAQ-sidorna här. Där står en del om trimning och om G60 16V-motorn

  10. #10
    Bastard66
    Gäst
    1. jag tycker du ska köra på en lagom vässad 16V men 2.0 bottendel..

    2. Det beror på vad det är för vxl låda från passaten.. om det är en vajerstyrd sådan (02A) så får du byta pedal ställ och kanske tr. pl. koppling mm är dock inte säker på det sista men pedal ställ får man byta iaf.. 02A lådan pallar dock för bra mkt mer än 020 lådan..

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Jettan med 16V-motorn som är importerad från USA, den KAN ha den sk 9A-motorn. En 2-liters 16V med 136 hk. Vet att den såldes i USA och kallades då för GLi. Samma motor som sitter i vissa Corrado och Passat. Om det är den motorn så är det även den bättre typen av växellåda som sitter på. Det ser du om styrningen av växelväljarna sköts med vajrar.

  12. #12
    Cofi
    Gäst
    Ja det vet jag inte riktigt, killen som jag köpte bilen av sa att den hade 139 hk... fanns tom ac i den...

  13. #13
    Bastard66
    Gäst
    vad är det egentligen som skiljer en KR motor (1.8 139hk) mot en 9A (2.0 136hk) Är det bara det att man har katalysator snällare insugskam samt KE-motronic på 9A jämfört med KRs K-jet utan kat samt liiite vassare insugskam..

    Jag håller på att bygga en 2.0 med PL topp (PL 1.8 16V 129hk).. Ska tydligen öka 14hk dvs 143hk bara att byta bottendelen på en frisk motor.. vad beror detta på?? Jag menar när 9A har 136hk och samma topp? beror detta på att PL har KE-jetronic och 9A har KE-motronic eller vad?? kammarna är ju exakt likadana??

  14. #14
    Bastard66
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cofi Visa inlägg
    Ja det vet jag inte riktigt, killen som jag köpte bilen av sa att den hade 139 hk... fanns tom ac i den...
    Hade den 139hk så är det en 1.8 16V KR motor i den.

  15. #15
    Cofi
    Gäst
    får du inte ut mer än så?

  16. #16
    Cofi
    Gäst
    hur gör man för att lägga in bild?

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    De där 14 hästarna, det är teoretiskt framräknat m.a.p den ökade volymen, vad det ger i verkligheten vet jag ej. Kan ju vara så att tändningen och bränslet på 9A-motorn är optimerade för bättre bränsleekonomi snarare än toppeffekt.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Citat Ursprungligen postat av Cofi Visa inlägg
    hur gör man för att lägga in bild?
    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...ht=photobucket

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Det är ingen höjdare att byta från 1.8 - 2.0 utan att justera insprutningen, och många är snålt ställda från början så det kan finns lite skoj att hitta där.

    dvs den kommer bli optimerad för effekt :-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin