Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Daniel Eidborn
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    31

    Avgasvärden TDI -96

    Jag har en passat TDI -96. Jag fick en anmärkning på höga avgas värden på besiktningen. Bilen lämnade en svart fläck på test platsen Jag fick tipset om att det kan vara igensatt luftfilter. Det är inte bytt på läng så het otroligt är det inte. Men jag är lite skeptisk. Jag har en egen teori om att vakumslagnarna kan vara spruckna. Är det någon som har andra ideer? Bilen har gått drygt 40 000 mil.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av danei Visa inlägg
    Jag har en passat TDI -96. Jag fick en anmärkning på höga avgas värden på besiktningen. Bilen lämnade en svart fläck på test platsen Jag fick tipset om att det kan vara igensatt luftfilter. Det är inte bytt på läng så het otroligt är det inte. Men jag är lite skeptisk. Jag har en egen teori om att vakumslagnarna kan vara spruckna. Är det någon som har andra ideer? Bilen har gått drygt 40 000 mil.
    Testa varva och sota ur den riktigt. gör underverk på en gammal diesel

  3. #3
    Loxarn
    Gäst
    10minuter på varvstoppet fixar biffen!

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Sen en fullservice hjälper nog till också =)

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Daniel Eidborn
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    31
    10min på maxvarv låter inte hälsosamt för en gammal motor.

    VWGolIV: Vad menadar du med fullservice? Filter planerar jag att byta. Antagligen vakumslangar också. Men jag är inte så säker på att felet sitter där. Kan det vara turbon som är på väg att gå sönder?

  6. #6
    Loxarn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av danei Visa inlägg
    10min på maxvarv låter inte hälsosamt för en gammal motor.

    VWGolIV: Vad menadar du med fullservice? Filter planerar jag att byta. Antagligen vakumslangar också. Men jag är inte så säker på att felet sitter där. Kan det vara turbon som är på väg att gå sönder?

    notera smilyn efter mitt inlägg

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Daniel Eidborn
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    31
    Visst. Jag vet ett annat VW forum som tvingats stänga på grund av den typen av svar. Det kan vara svårt för nybörjare att skilja på riktiga råd och skämt.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av danei Visa inlägg
    10min på maxvarv låter inte hälsosamt för en gammal motor.

    VWGolIV: Vad menadar du med fullservice? Filter planerar jag att byta. Antagligen vakumslangar också. Men jag är inte så säker på att felet sitter där. Kan det vara turbon som är på väg att gå sönder?
    10 minuter på max varv är lite överdrivet. Men kör den allmänt hårt och varva den bra och dra ur den riktigt. Dom sotar helt klart igen.

  9. #9
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Byt olja och filter samt luft filter och dra ur den på motorväg eller dyligt så du blåser ut all onödig s-it ur avgassystemet.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Daniel Eidborn
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    31
    Olja och oljefiltret har körts under 200mil. Ska byta luftfilter också. Ska väl testa att blåsa ur den också. Får de om det verkar ge någon effekt. Lite skeptisk.

  11. #11
    Finn
    Gäst
    Har du någon trasig vakuumslang eller liknande så borde d märkas på motorgången då motorn drar tjuvluft därifrån. E iofs inte så hemma på just dieselbilar men tjuvluft ger ungefär samma fel som en trasig luftmassemätare.

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    som pekka skriver så byt dina filter, du verkar ha bytt olja o filter men byt luftfilter och rengör luftboxen.

    Sen kolla alla slangar så de är hela och kör en runda.

    Hjälper det inte så får vi fortsätta felsöka din bil =)

  13. #13
    Andypandy
    Gäst
    Sök du på sådana ord som EGR, insug, snowscreen här istället
    http://dcsforum.se/dieselsnack/index.php

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin