Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995

    Vilken motor ska man välja?

    Hejsan!

    Har börjat jaga motor till mitt MK1 bygge. Funderar på nån 8 ventilare på två liter och som har digifant sprut. Sitter väl nån sån i passat som är på typ 120 hästar eller nåt.

    Vilken motor är bäst för inte så fasligt mycket pengar?
    Vill helst ha ethanoldrift också så då är väl datasprut bäst antar jag?
    Vill ha nånstans mellan 150-170 kusar eller nåt sånt med bra vrid på låga varv.

    Ge mig tips på en bra motor.

  2. #2
    zoddri
    Gäst
    En här i stan kör med Gti 16v-motor från en mk2. Det rör sig mycket bra.

    Ska du ha en sugmotor så satsa på en Gti-snurra, de är inte sådär fasligt dyra och vill du upp mot 170hk är det billigast att ha många hk att börja med.

    Dock vet jag inte hur de passar med etanol, det får nån annan svara på. Jag sysslar bara med riktig bensin

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Ett ex : 2 liters 16v 9A motor från Passat GT 88-93 136hk orginal, ihop med en KR topp från GTI 1.8 16v blir det ganska roligt för pengarna :-)

    Sen är jag heller ej haj på det här med ethanol, men det borde väl gå att konvertera till det ?

  4. #4
    jooeell
    Gäst
    med facit i hand skulle jag nog tagit en motor från en nyare bil typ golf III gti 16v150hk o ta bromsar o allt därifrån det är den bästa motorn o börja med toppen är bäst flödar bäst för det den ska användas til portning behöver bara ske på insugsidan lite...

    för o köra på ethanol bör du öka kompet avsevärt till uppåt 11,12 däromkring och sen en krafitgare soppa pump kanske behövs men inte säkert då väl tänkt o köra sugis?!

    men tänk på att motorn måste vara orginal när du ska regga som ombyggt fordon o det är väl det du tänkt eller? och om du då ska regga som ombyggt fordon så måste det vara katalysator och lambda sond orginal på den motor du sätter i och givetvis måste du köra med kat hädanefter... alltså även orginal motorstyrning ska sitta där! tyvärr men efter det så är det ju fritt o modda vidare hehe eller fritt o fritt ;P

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Jo ja behöver ju bara en motor som jag sätter i, åker på besiktingen och börjar sen modda motorn. Har ju funderat på en ABF motor från golf trean som du säger men den är ju inte helt lätt att få tag på och är inte så billig heller. Orkar inte heller turbokonvertera när man bara vill ha en lagom skojig busbil så sugis blir det.

    Det finns ingen bra 8 ventilare som man kan använda? Farsan har ju en MK2 Gti Special som har en 1800 med ME topp och digifant. Det finns väl nån passat som har ME toppen fast ett 2 litersblock?
    Funderade på en G60 motor men den har ju kompressor så den sket jag i.
    Vill ju också såklart att motorn ska passa rakt ner.

    Har också tänkt att ha båge i bilen. Vad måste man regga som då?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    2E från Passat, Golf, Vento, Ibiza, Cordoba, Corrado m.fl.
    1984 cc , 115hk, 166Nm, Digifant

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av jooeell Visa inlägg
    med facit i hand skulle jag nog tagit en motor från en nyare bil typ golf III gti 16v150hk o ta bromsar o allt därifrån det är den bästa motorn o börja med toppen är bäst flödar bäst för det den ska användas til portning behöver bara ske på insugsidan lite...
    Problemet med att byta bromsar & chassie mm på Mk I är ju att Mk II & III har andra grejor.
    Tar du dock från en Mk II eller Mk III med fyrbult så har du ju spindlar som går att montera , en MK III 16V har ju pluschassie med andra spindelleder och spindlar , detta kräver mer ombyggnad även om det går.
    Fyrbultat och dess spindlar är lättare att passa dit.

  8. #8
    NeXeN
    Gäst
    Jag hade nog sparat lite pengar och köpt mig en 1,8T motorn + 02A låda
    Blir nog billigast

  9. #9
    JWO
    Gäst
    Tycker du ska köra på en 4.2L FSI, det är en riktigt fin motor!

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    .... var nog inte såna svar han ville ha när han startade tråden.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Har faktiskt funderat på 2E motorn. Verkar vara ett bra block och ME toppen ska ju ha större kanaler än vad WWO toppen har jag för mig. Eller?
    Frågan är ju hur mycket man måste slänga ut för att få upp den till tillfredställande effekt. Kan ju vara kul o skruva lite också.

    Annars får man väl försöka jaga rätt på en 2 liters 16 ventilare. Helst en ABF som redan har typ 150 hästar och digifant. Kan bli dyr dock. Eller möjligtvis en 1.8T.
    Senast redigerad av kim_gulle den 2008-01-10 klockan 16:49.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Citat Ursprungligen postat av kim_gulle Visa inlägg
    Har faktiskt funderat på 2E motorn. Verkar vara ett bra block och ME toppen ska ju ha större kanaler än vad WWO toppen har jag för mig. Eller?
    Frågan är ju hur mycket man måste slänga ut för att få upp den till tillfredställande effekt. Kan ju vara kul o skruva lite också.

    Annars får man väl försöka jaga rätt på en 2 liters 16 ventilare. Helst en ABF som redan har typ 150 hästar och digifant. Kan bli dyr dock. Eller möjligtvis en 1.8T.
    Vad kostar en ABF eller en 1,8t idag på ett ungefär? lite nyfiken bara

    Kan själv bara tillägga att abf-motorn är av riktigt trevlig karaktär o rätt lättskruvad..

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av Mawe Visa inlägg
    Vad kostar en ABF eller en 1,8t idag på ett ungefär? lite nyfiken bara

    Kan själv bara tillägga att abf-motorn är av riktigt trevlig karaktär o rätt lättskruvad..
    Skulle bra gärna vilja veta det jag också. Nån som nyss köpt sig en av dessa och vet på ett ungefär?

  14. #14
    Spaza
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av kim_gulle Visa inlägg
    Vilken motor är bäst för inte så fasligt mycket pengar?
    Vill ha nånstans mellan 150-170 kusar eller nåt sånt med bra vrid på låga varv.
    AAZ 1,9TD med ombyggd pump, intercooler och stor turbo? Då slipper du dessutom åka bensinare

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Spaza Visa inlägg
    AAZ 1,9TD med ombyggd pump, intercooler och stor turbo? Då slipper du dessutom åka bensinare
    Haha samma koncept som Pekka har i sin nuvarande bruksis =)
    Går som en orginal 16V.

  16. #16
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Jo en 1,9td(I) som är lite lagom skrämd är ju inte fel men tyvär så kostar det en hel del med diesel trim samt att orginal koppling håller enbart för lite mer än 100hk så satsa på en bensinare istället det är mitt råd.

    Själv så kommer min vinter bruksbil mk1 gls 83a få en nyare maskin när jag rasat den gamla så det blir en (90hk) 1,8 motor med Ke-jet och kisse så man blir lite miljövänlig
    Med lite trim kan jag tro hehe.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Haha samma koncept som Pekka har i sin nuvarande bruksis =)
    Går som en orginal 16V.
    och det tuffaste av allt, den ryker som en stena färja = manligt ;-)

  18. #18
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Att den ryker lite hehe är lite till min nackdel för det går inte att ha takluckan öppen samt rutor för det ryker in en konstig svart rök som luktar en del hehe.

  19. #19
    VWR18
    Gäst
    1.8T 20V 6-10000kr komplett med all el är inte omöjligt, köpt 3st för 6000kr/st!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin